Welke stage piano of synth met 88 toetsen kopen/huurkopen?

gitarken

Stamgast
Lid sinds
21 november 2007
Berichten
206
Hey ,

Ik speel piano , drum en gitaar .
maar als piano heb ik enkel een keyboard, nu zou ik graag een stage piano hebben. Ik zou graag kopen of huurkopen!
Ik had al eens opgezocht en ik kwam al op de volgende uit :
- Nord stage 2 Ha88
- Roland RD-700NX
- Kawai MP10
- ...
Ik speel vooral : klassiek , blues , jazz , Rock 'N roll, pop , rock
Ik gebruik voorral : Pianos, EP's (rhodes) , Hammond orgels, strings, en af en toe een synthje of een ander instrumentje
van de nord heb ik al zeer veel goed gehoord , maar deze is natuurlijk ook de duurste dat er is.
het mag ook eventueel tweedehands zijn. of een synthesizer met ene gewogen pianoklavier zoals een roland fantomG8.
Maar liefst een stage piano.

alvast bedankt
 
Ook een Fantom G8 of een Motif XF8 neem ik in overweging !
 
ok doe ik zeker :)
alvast bedankt
 
ja op dat gewicht had ik al gerekend , maar de nord valt nog mee vind ik als je hem vergelijkt met een korg MP10! ;)
alvast bedankt
 
Probeer ook zeker de Kurzweil Pc3X eens. Mooie pianoklanken, allerlei andere superklanken, nog goed hanteerbaar ( doe ikzelf ook ) en momenteel ( door de Pc3K8 ) interessant qua prijs. :okdan:
 
Ook een Fantom G8 of een Motif XF8 neem ik in overweging !

Ja, met een Fantom G8 of een Motif XF8 kan het natuurlijk ook maar dat is wel iets meer dan enkel een stage piano en vooral ook een stuk duurder.

Misschien ook interessant om te bekijken is de Korg SV. Niet zo duur en ik vond deze wel mooi klinken en ook lekker spelen (het klavier). Hij ziet er wat retro uit maar da's omdat het ook past bij de meeste van de aanwezige klanken aangezien SV staat voor Stage Vintage. Dus een stage piano met naast een gewone pianoklank ook nog diverse andere electrische pianoklanken.

Zelf heb ik nu ruim een maand een Yamaha S90Xs als opvolger van mijn Motif ES8. De S90XS is uiteraard ook geschikt als stage piano en alvast een stuk lichter om mee te zeulen dan bv een Motif ES8, en 'niet te duur' al hangt dat natuurlijk ook af van wat jouw budget is.

Het belangrijkste is gewoon enkele stage piano's of synths met gewogen klavier in de winkel uittesten en kijken wat je bevalt. Vooraleer de winkel te bestormen kan je best eerst de website van de fabrikanten bezoeken en de nodige informatie opzoeken waaronder de handleidingen zodat je in de winkel gerichter een keuze kan maken. Wat de klank en het klavier betreft kan alleen jij oordelen wat voor jou mooi klinkt en prettig speelt.
 
op de korg sv heb ik al gespeeld maar die had mij niet overtuigd. ik heb hem getest naast een rd700 nx en een yamaha c1 ofzo :)
 
Ik heb de Nord Piano 2: ben ik zeeeer tevreden over. ik had vroeger de Stage 88 maar die deed ik weg wegens te weinig gebruik van de synth en orgels.
Op de nord Piano 2 heb je sampler ook, en als je alle Clavia-samples eens bekijkt op hun website, dan weet je dat je goed zit!
 
Ik heb vorig jaar een uitgebreide zoektocht gedaan naar de juiste stagepiano en ik ben uiteindelijk bij de Nord Stage 2 88 uitgekomen...hieronder mijn zoektocht en bevindingen...
Ik heb jaren gespeeld op een Roland A80 met als geluidsbronnen een Yamaha P50m, een Kurzweil Micropiano en een Roland S760 met de C7 sample. Ik heb als opvolger eigenlijk alle gangbare stagepianos uitgeprobeerd zoals de Yamaha's CP1 en CP5, de Roland RD700GX, de Kurzweil PC3X, de Korg SVP1, de Motif XS, Roland Fatoms, Korg Kronos en volgens mij nog wel meer en de nord stak er met kop en schouders bovenuit. Ik heb me met name laten leiden door wat ik mooi vind en zeg dus niet dat de rest niet goed is. Ik vond alleen het pianogeluid van de Nord zo enorm overtuigend dat mijn keuze uiteindelijk behoorlijk snel was gemaakt. Op dat moment zaten alleen de Steinway en de Yamaha C7 grands als geluiden er in en die waren al overtuigend. De Bosendorfer Grand Lady D en de Yamaha S4 kwamen hier later nog bij en die zijn nog veel beter.

Ik speel in een coverband en in een bigband en voor beiden is de Nord prima inzetbaar. Zelf klassieke muziek klinkt met name met de Bosenorfer echt heel goed. Mijn hoofdgeluid bestaat nu uit de Bosendorfer voor het laag en de Yamaha S4 voor het hoog, omdat de Bosendorfer nog dieper en krachtiger klinkt in het laag. IN het hoog mistte ik wel wat bright, vandaar deze oplossing.

Het gebruiksgemak (zeker na jaren van programmeren, vele gestapelde geluiden via MIDI en kunnen aanpassen ho maar) van de Nord is ook verbluffend. Als voorbeeld: tijdens een nummer een split maken met bovenaan het klavier een stukje B3 en onderaan een Grand met Strings was binnen een minuut voor elkaar zonder dat m'n bandleden iets merkten (zegt wat over de Nord, niet over de bandleden).

Het verschil met de Nord Piano 2 is met name het Organ en Synth deel. De Piano 2 speelt alleen samples (128MB). De Stage heeft 384 MB en het synthdeel is een iets vereenvoudigde Nord Wave, met FM, Wave, Sample, en Virtual Analog met enorm veel mogelijkheden. Uiteraard: de verschillende complexe synths als de Motif, Kronos, Fantom etc. hebben qua synth natuurlijk veel meer mogelijkheden maar die heb ik niet nodig en moet ik ook nog allemaal programmeren. En daar had ik geen zin meer in.

Het orgeldeel is ook erg goed, de nieuwe Nord C2D klinkt nog beter maar goed, vind maar eens een alles in 1 apparaat (misschien de Kronos) die zo goed klinkt. Ook dit zit niet in de Nord Piano. Zoals je vast wel hebt gelezen zijn ook de E-piano's echt de moeite waard. Met name met een phaser er op klinkt het wel heel vintage! Echt te gek voor funk etc.

Ik ben heel content met mijn Stage 2, het klopt dat je je inderdaad weer een breuk sjouwt maar het is nog altijd veel minder dan met de A80 die inclusief case 47 kg weegt.

Ik ben een groot fan van Akoestische Yamaha vleugels (alleen een Grotrian Steinweg was ooit mooier) en was dus wat bevooroordeeld over de CP1 en CP5, maar die vielen mij tegen. De Roland zijn mooi maar niet zo mooi als de Nord en de Kurzweil vond ik een goede tweede. De Nord kost inderdaad een godsvermogen maar ik vind de investering meer dan waard. Mijn vrouw zei na de aankoop van een Yamaha EX5 en een Alesis QS8.1, die toch niet voleden aan de wens: ‘koop nou eens wat goeds en wat nieuws’ en dat heb ik me goed in de ogen geknoopt. Ik word niet gesponsord door Nord (integendeel!) maar ik ben wel overtuigd door het gebruiksgemak en de geweldige klank...

Ik ben benieuwd naar je keuze..laat je oren het werk doen!!
 
Laatst gewijzigd:
Een Nord klinkt inderdaad erg goed.
Maar je kunt er maar 1 klank tegelijk op spelen. Als je er alleen piano op wilt spelen, is dat geen probleem. maar als totaal-synth...
Ik heb een open-sessie meegemaakt waarbij een band Marillion wilde spelen op een Nord Stage. Dat was wel erg veel heen en weer schakelen voor de toetsenist en dat werd voor het publiek zelfs hinderlijk. De geluiden waren er telkens niet op tijd. En waar er eigenlijk klanken gecombineerd moesten worden, werd het een compromis van niets.
 
Da's niet waar. Ik ben geen Nord-gebruiker, maar ik weet wel dat je layers en splits kan maken op een Stage (2) en die kan bewaren als program.
Kwestie van voorbereiden en slim programmeren van tevoren.

Bij een zgn. 'open sessie', is het sowieso essentieel dat je je synth goed kent, zodat je ad hoc de juiste sounds kan oproepen of instellen, ongeacht welke synth je hebt.

Los daarvan, ik ben er erg tevreden met mijn Yamaha S90 XS: fijn werkpaard. Natuurlijk niet zo instant flexibel als een een Nord, maar wel heel allround en betrouwbaar.
 
Het klopt inderdaad niet, op de Nord Stage 2 kun je 6 klanken tegelijk voortbrengen, dan wel via het klavier aangestuurd, dan wel via midi. Je kunt van iedere sectie (piano, organ of synth) twee klanken tegelijk weergeven. ik kan dus aan mijn klavier 6 klanken verdeeld over 3 splits tegelujk spelen. Dat maakt de stage zo enorm flexibel. Wat ik meestal doe is de 2 verschillende pianosounds, zoals ik hier boven beschreef op het klavier van de Noord, gecombineerd met strings die onder een controller zitten (wheel of pedal), bespelen en op mijn midiklavier het orgel. Dat maakt mijn setup erg veelzijdig. Nummers van Marillion zijn dus geen enkel probleem op de nord!
Voor meer vragen, stuur gerust een berichtje. Ik ken de Noord inmiddels door en door en gebruik alleen de appergiator niet....
 
Fijn dat ik gecorrigeerd word. Zo leer ik ook steeds wat bij.
Ik heb de Nord die avond bewust niet gebruikt, omdat ik eigen klanken en splits had voorbereid op mijn Roland RS-50.
Mocht die Nord nog zo mooi klinken, maar ik ging liever 'op safe'. Ipv. een Nord had er ook een GEM keyboard kunnen staan met blikken geluidjes. Dat weet je niet van te voren.
 
enorm bedankt voor de vele replys hier , enorm behulpzaam echt waar. ik denk dat ik stilaan op de nord verliefd wordt! :) surfbudie PM :)
 
Ik heb een PC3K en ik ben zeer tevreden. Fijn keyboard en prima pianogeluiden. Ik speel soortgelijke muziek als jij en de piano's ep's en orgels in de PC3K zijn erg goed. De orgels stuur ik door een Neo Ventilator. Voor de hammondliefhebbers is dat ook zeer aan te bevelen.
In het verleden heb ik een Nord Stage gehad. Die vond ik erg goed. Vooral qua bedieningsgemak. Even je hammonds uitsturen over de auxen om ze door een leslie heen te halen is in een paar seconden geregeld. De Kurzweil is wat bewerkelijker wat dat betreft. Nadeel van de Nord vond ik de led-bediening van de drawbars. Ik heb liever een schuif.....
 
Back
Top