Onzekere toekomst van Sibelius

Met alle respect zie ik hier de nieuwswaarde niet van in. In ieder geval niet voor op de frontpage anyway.

Genoeg bedrijven bevinden zich in zwaar(der) weer door de crisis. Ik vind het dan niet meer dan logisch dat bedrijven zoals AVID hun productportfolio grondig tegen het licht houden.
 
Vervelend voor ze. Ik heb nog nooit van Sibellus gehoord, maar als ik het zo lees zal ik ook niet snel een product van ze gaan kopen :P
 
Met het sluiten van Finsbury Park verdwijnt een team van goede programmeurs, een team dat Sibelius heeft gemaakt tot het programma dat het nu is. Een team, met name in de persoon van Daniel Spreadbury, dat ook in fora uitstekende ondersteuning gaf. Het lijkt er op dat ook hij zijn biezen heeft moeten pakken. De sluiting is dan ook zeer spijtig te noemen.

De achterliggende gedachte van AVID is om kosten te besparen, maar daar gaat het gebruikers toch niet echt om. Gebruikers willen een mooi en goed werkend programma, met goede ondersteuning. Een programma dat ook wordt doorontwikkeld.

Betekent sluiting van de Londense vestiging dat Sibelius niet wordt doorontwikkeld? Waarschijnlijk niet. Maar het is maar de vraag of AVID programmeurs kan vinden die zoveel kennis hebben van notatie (zodat het programma verder kan worden ontwikkeld) én die zo gedreven zijn om ondersteuning aan gebruikers van Sibelius te geven. Notatie is ogenschijnlijk iets heel simpels, maar schijn bedriegt. Zie (bijvoorbeeld) het prachtige (en onlangs verschenen) boek van Eliane Gould (http://www.behindbarsnotation.co.uk). Zij heeft zo'n 700 pagina's nodig om een beschrijving te geven van hoe muziek genoteerd zou moeten (/kunnen) worden.

Het zou niet verbazen als doorontwikkeling stopt. De ontwikkeling van Encore, Igor, SCORE, Mosaic en Notator - om maar een paar voorbeelden te geven - is ook op enig moment gestaakt.

Dan stappen we toch allemaal over naar Finale - het andere professionele notatieprogramma? Ook met Makemusic, het bedrijf achter Finale, lijkt het niet zo goed te gaan. LaunchEquity, een hedge fund, heeft een voorstel tot een buy-out gedaan (http://www.makemusic.com/Pressroom/Default.aspx?pid=555). Dat is vaak geen goede voorbode.

Het sluiten van het Engelse kantoor heeft mogelijk dus grote gevolgen voor de toekomst van het programma. Mocht je op dit moment overwegen om Sibelius aan te schaffen, dan is het goed om te weten dat het bij AVID rommelt. Wellicht zie je dan wel van je aankoop af. In dit laatste zit toch zeker enige nieuwswaarde.
 
Jammer, Sibelius is al jarenlang HET toonaangevende programma voor alles wat met compositie op basis van notenschrift te maken heeft.
 
Voor mij is Sibelius echt essentieel en heb daarom ook de petitie getekend.

http://www.change.org/en-GB/petitions/avid-technology-sell-sibelius

Als je ooit een partituur moet maken is Sibelius echt het beste wat er is samen met Finale. Alleen is Sibelius veel makkelijker in het gebruik.

Tja....'t is best nieuws maar wat zijn de etiketten wbt nieuws op de voorpagina?! Alleen nieuwe synths? Beetje kortzichtig vind ik persoonlijk. Als Ableton failliet zou gaan zou dat ook op de voorpagina komen en niemand zou daar moeite mee hebben.
 
off topic....:o: Dit is toevallig , want een vriend van me vroeg gister om een simpele doch doeltreffende DRUM notator,. En nu ben ik helemaaal niet thuis in de notatie wereld. Iemand enig idee? want heb al wat rond zitten neuzen maar mischiien zie ik een over t hoofd? Dat sibilius ziet er dan wel weer wat te uitgebreid uit... BVD!
 
gebruik toch gewoon Finale....
 
Mijn oog viel gisteren op dit bericht en heb me meteen aangesloten op de facebook pagina.

Sibelius software is een fundamentele schakel voor mij en filmmuziek, het zou zonde zijn dat het verdwijnt.

Bedankt aan bcvthul om op de frontpage te posten.
 
Back
Top