Buchlaesque Blokgolf Oscillator (144)

SRPP

Ouwe rot
Lid sinds
14 november 2010
Berichten
1.850
Locatie
Rosmalen
Dus, gisteren toch maar eens wat gaan spitten om meer te weten te komen over deze dual osc, en wat meer te leren over voltage controlled oscillators.

Dacht in eerste instantie dat dit (de Buchla 144) wel een "echte" blokgolf generator zou zijn, maar het is een zaagtand kern, met een ding (schmitt trigger en flipflop) er achteraan die er een blokgolf van maakt.

Het schema heb ik even opnieuw getekend, zal straks even een plaatje maken van de PDF, maar ben nu op het werk.

Grofweg is het onder te verdelen in vijf stukken, links zit de expo converter, oscillator core is rond C3, daarna een schmitt trigger om pulsen te maken voor de flipflop (het stukje met de twee transistoren die met de schuine lijnen met elkaar verbonden zijn, dan nog wat AM modulatie hang en sluitwerk met een buffer erachteraan. (dit alles door Don Tillman in de SDIY archieven uit de doeken gedaan)

Een fout is er al uit, in het originele Buchla 144 schema zit de expo converter niet goed aangesloten, de rechter tor heeft geen connectie met V+ (volgens Don Tillman, zie SDIY archieven).
Een fout die er in ieder geval nog in zit is dat de diodes in de flip flop niet goed zitten, de pulsen die via C6 binnenkomen meten op een of andere manier bij de bases van de transistoren binnenkomen, en dat doen ze nu niet.

Misschien zitten er nog meer fouten in en mocht mocht iemand op of aanmerkingen hebben dan hoor ik het graag, zoals gezegd ben ik absoluut geen expert, maar probeer ervan te leren.

Zal later nog even het schema aanpassen met de gecorrigeerde flipflop.

Mocht iemand zich trouwens geroepen voelen om dit in een sim te duwen of er een board voor te willen ontwerpen, dan wil ik hier (voor zover mogelijk) ook wel de eagle files posten.
 

Attachments

  • Buchla 144 redrawn schematic.pdf
    24,7 KB · Bekeken: 34
Vet dat je er mee bezig bent........wat wil je er mee gaan doen verder?
 
Dat klopt, maar het is niet helemaal duidelijk wat en of hier openbaar van gaat worden. Maar mocht ie hier meer van willen delen dan kunnen we de krachten combineren, zoniet blijven het twee aparte dingen.
Zowiezo vond er wat technische discussie plaats in een marktplaats topic, dus leek het me handiger er een topic voor te starten in het doe-het-zelf hoofdstuk van het forum.

Even voor de duidelijkheid, ik was al wat langer naar discrete oscillatoren aan het kijken (ook al een print geetst voor de EMS oscillator), dus het is niet zo dat ik Jeroen het gras voor de voeten weg wil maaien.
 
In een verre toekomst... wil ik ook een complete synth gaan maken... en ben ik ook op zoek naar hele vette Oscillators.

Heb je toevallig meer info over de EMS Oscillator? Heb al het filter daarvan namelijk.

Houd deze in de gaten!
 
Expert genoeg als je al een fout uit 't orginele schema haalt.........zou ik zeggen
 
Nou, uhhhhh, heb het niet zelf verzonnen:

From: Donald Tillman don@till.com,
Subject: Re: [sdiy] Buchla 144 dual square wave oscillator
Date: Fri, 03 Jul 2009 15:28:53 -0700
Oh man, that is strange! Okay, here goes...
Q1 is a temp compensated reference of sorts for Q2.
Q2 is an exponential converter. The Q2 collector connection to the
positive rail is an error, and instead it sinks current from C3 to
control the oscillator frequency.
C3 is the cap for the oscillator. There will be a descending sawtooth
voltage here.
Q6/Q7 (over on the right aways, "are you following me camera guy?") is
a source follower with a beefup transistor.
Q5/Q4/Q3 performs the reset. R18 sets the trigger point, Q5 conducts
at the trigger point, Q4 feeds that to Q3 which resets C3, up to
positive. C5 provides Schmitt action.
The reset pulse is coupled via C6 to an olde world flip flop (Q8 and
Q9).
Q10 buffers that square wave.
Q11 creates balanced push-pull versions of the AM input. Diodes
CR4/CR5 clamp the signal level of the square wave to those +/- points.
R46 is a hack to mix in a little of the inverse square to increase the
dynamic range of the AM.
Q12 is an emitter follower.
Whew!
-- Don

Waarbij Don niks zegt over de flipflop

Zie "
Sequential Switching Bistable Multivibrator"


Op deze pagina: http://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/bistable.html
 
Schema geupdate

Weet nog niet of dit zo gaat werken, en ik heb vandaag LTSpice gedownload, maar da's nogal een learningcurve. Misschien binnenkort toch eens wat componenten op een breadboard stoppen.
 

Attachments

  • Buchla 144 redrawn schematic.pdf
    24,5 KB · Bekeken: 32
er was een foto van de pcb layout in die auction, je maakt een mirror van die foto en teken de componenten er over .Met het schema en het layout vind je uiteindelijk hoe het is zonder er zelfs iets van te kennen ,eenmaal je enkele componenten hebt gelokaliseerd volgt de rest makkelijk,net als een puzzel bouwen..
 
Da's wel een goeie, even die foto's van die ebay auction saven voor ze verdwenen zijn. :okdan:
 
Back
Top