Propellerhead Reason RE is live

Propellerhead had al enige tijd geleden aangekondigd een eigen plugin formaat met plugin shop aan te gaan bieden onder de naam Rack Extentions (RE). Vanaf Reason 6.5 is dit beschikbaar en deze upgrade is sinds kort te downloaden!

Er zijn al verschillende aanbieders van van Rack Extentions te vinden in de Propellerhead Shop waaronder (om maar wat te noemen) de Korg Polysix of de Ozone maximizer en ook een gratis RE van Propellerhead zelf; de Pulsar. Elke RE kan een maand lang kostenloos uitgeprobeerd worden!



Een RE plugin verschilt naast de shop er vooral in dat het naadloos aansluit bij het Reason platform, denk vooral aan Undo's uitvoeren of presets op algemene manier laden.

Voor developers is RE ook erg interessant omdat er een goed verdienmodel achter zit via de shop van Propellerhead. Net als bij Apple gaat (ongeveer) 30% van de opbrengsten naar Propellerhead software maarja, als developer weet je wel zeker dat je plugin uit het (illegale) download circuit blijft.
 
Gebruik zelf geen Reason maar waarom zorgen ze niet gewoon dat VST & AU geïmplementeerd is? Heeft het inmiddels MIDI?
 
nog steeds geen MIDI out....onbegrijpelijk.....
 
Haha.. wat een vette commercial!

Heerlijk dat Tell-Sell enthousiasme :)
 
Dat filmpje is echt gruwelijk! Het wordt eens tijd dat fabrikanten zichzelf niet zo serieus meer nemen! Cool!
 
Gebruik zelf geen Reason maar waarom zorgen ze niet gewoon dat VST & AU geïmplementeerd is? Heeft het inmiddels MIDI?
Omdat Reason op zichzelf een prima programma is en ze zelf alles in handen willen houden, kwaliteit waarborgen.
Dat RE is echt een meester zet geweest, al die ontwikkelaars worden ook verplicht om cv/gate etc te implementeren zodat het naadloos op elkaar aansluit allemaal. Daarbij blijft het allemaal stabiel draaien. Ik heb vsts nooit gemist en als trouwe reason gebruiker blij dat ze daar nooit aan begonnen zijn, daar hebben we rewire voor, geldt ook voor midi out.
 
zie ook: www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=155202

Gebruik zelf geen Reason maar waarom zorgen ze niet gewoon dat VST & AU geïmplementeerd is? Heeft het inmiddels MIDI?

Vst en AU zijn te beperkt is hun idee, die kan je niet integreren met gate/cv bijvoorbeeld zoals in het rack wordt gebruikt. VST's en AU's kunnen de host laten crashen, rack extensions kunnen dat niet omdat ze in hun eigen shell draaien.
Mocht er een rack extension crashen dan vraagt reason of je je track wilt opslaan voor de zekerheid. Dan afsluiten en weer aanzetten en je kan verder waar je gebleven was zonder verlies van je eerdere werk.

Daarnaast moet je bij verschillende os'en verschillende pluggin versies maken/installeren. De rack extensions zitten in een eigen shell, zolang Reason draait maakt het niet waar je op werkt.

En de beveiliging (ignition key) van Reason is nog steeds niet gekraakt na 3 jaar. Hier staan ook de licenties op van je gekochte rack extensions.
Nadeel: je kan de rack extensions niet doorschuiven naar een ander. Als je reaosn verkoopt raak je dus ook al je RE's kwijt. Ik hoop dat ze dat nog gaan veranderen !!!
Maar goed, het staat allemaal nog in de kinderschoenen.

Één van de rack extension ontwikkelaars heeft al gezegd dat ze voor de release een wat simpelere SDK hebben uitgebracht welke de komende tijd verder wordt uitgebreid. Hierdoor staan oa de ontwikkelaars van Sugar Bytes klaar om meer van hun eigen pluggins om te vormen naar rack extensions. Met name het gebruik van pattern sequencers in rack extensions zelf komt dan beter eruit ofzo. Ik heb er geen verstand van :D

Midi out schijnt sinds kort mogelijk te zijn via een omweg. Iemand is het gelukt om de communicatie tussen reason en de rack extensions te onderscheppen waardoor directe latency vrije midi out te bewerkstelligen is. Echter houdt hij de info nu nog intern en brengt hij niks naar buiten verder zolang hij geen groen licht krijgt van Propellerhead. De video's laten in ieder geval zien dat het werkt en strak loopt. Het enige wat hij vertelde was dat door de komst van de Rack Extensions de mogelijkheid voor midi out op een makkelijke manier voorhanden is, zelfs zonder de .dll te veranderen.

Edit: hij is bezig een losse app te schrijven:

As I said, first I will finish a beta and then i will try to contact them.

News on MidiOut:
- Communication with helper application works
- Multiple external devices possible
- Assigning external device, by moving a knob on the reason device
- Thinking about good convenient assignment of multiple channels to reason devices, edit: done

In the works:
- Helper application GUI
- Parameter assignment


Future work:
- Load / Save of assignments

En vergeet niet dat Softtube's saturation knob ook gratis te koop is de komende 2 maanden !
Die gebruik ik nu al iedere dag. http://shop.propellerheads.se/product/softube-saturation-knob/
 
Laatst gewijzigd:
Enig idee wanneer Reason 7 zal uitkomen? Kwestie dat ik nu niet 6.5 koop om dan te horen dat Reason 7 uitkomt in september...
 
Enig idee wanneer Reason 7 zal uitkomen? Kwestie dat ik nu niet 6.5 koop om dan te horen dat Reason 7 uitkomt in september...

Ja dat zou inderdaad suf zijn. Ik heb helaas geen idee maar september lijkt me onwaarschijnlijk omdat het er erg kort op volgt.

Ik had eerst reason 5 + record gekocht. Deze gingen na een half jaar samen op in reason 6 en ik viel net niet binnen de gratis upgrade periode ;{. Maar prophead was zeer redelijk en liet iedereen destijds zelf bepalen wat ze voor de upgrade wilden betalen. Mocht ook 1 euro zijn!
 
6.5 upgrade is gratis voor 6 owners.

upgrade van r5+rec naar r6 was mij 1 euro.

zit er al een tijd goedkoop bij :D

als nu niet r6 koopt loop je sowieso de 2 gratis rack extensions mis. de saturation knob en de pulsar.

ik verwacht r7 pas volgende zomer op z'n vroegst.
 
ik verwacht r7 pas volgende zomer op z'n vroegst.
Dat zou ik ook denken. Maar aangezien er tussen r5 en r6 ook slechts een jaar tussen zat, dacht ik dat ze er misschien een gewoonte van zouden maken. Anyhow, ik denk dat ik het er maar op ga wagen en niet op r7 met midi (hopelijk toch?) ga wachten.
 
MIDI voor Reason is niet absoluut nodig aangezien er inderdaad omwegen zijn, maar toch hoop ik dat ik in de volgende versie gewoon eenvoudig weg een self-contained project kan opslaan, met audio en MIDI, zodat al die lapmiddeltjes niet meer nodig zijn. Hoewel ik alles misschien toch nog zou afwerken in Cubase of Reaper, gezien ik de effecten in Reason 4 (ik zit achter) niet echt goed vind.
 
Allemaal leuk en aardig maar zijn de Rack Extensions nou het enige verschil tussen 6.0 en 6.5?
Ik heb het gevoel dat ik nog maar een fractie van 6.0 gebruik en men schreeuwt hemel en aarde alleen vanwege RE.
Op propellerheads.se kon ik ook niet echt iets vinden. Misschien onder de motorkap?
 
Allemaal leuk en aardig maar zijn de Rack Extensions nou het enige verschil tussen 6.0 en 6.5?
Ik heb het gevoel dat ik nog maar een fractie van 6.0 gebruik en men schreeuwt hemel en aarde alleen vanwege RE.
Op propellerheads.se kon ik ook niet echt iets vinden. Misschien onder de motorkap?

Ik snap niet helemaal of je het nou positief of negatief vindt ;). Voor zover ik weet is alleen RE erbij gekomen (vandaar ook de 6.5 en niet 7.0). Ik vind het best veel impact hebben eerlijk gezegd. Kijk eens hoeveel meer synths/fx je opeens ter beschikking 'kunt' hebben. Als je nog niet klaar was met de features van 6.0 uit te vinden (alleen maar mooi toch?)... tja, de update is gratis voor 6.0 users, dus je zou er verder niets van hoeven merken dacht ik.
 
er zijn ook wat handigere menu trucjes/indelingen toegepast die mij wel aanstaan, maar dat is subtiel.

RE is idd de grootste stap, en een behoorlijke ook vind ik. Eindelijke 3rd party pluggs met bv oversampling capaciteit, waardoor de geluidskwaliteit recht evenredig met het cpu gebruik omhoog gaat :D
Dat is de grootste vooruitgang, de keuze om betere geluidskwaliteit te krijgen.
De nu nog eventjes gratis te scoren Softtube saturation knob zet ik nu al standaard op alle kicks.
Volgende maand komen er waarschijnllijk 2 synths bij waar ik echt op te wachten sta, dus nog betere sounds.

Eindelijk komen we naar een punt dat je alles 100% in reason kan doen met hoge kwaliteitseisen.
Nu nog een echt goeie limiter, zoals pro-L etc. Dat kan nu !
 
Zo, Reason heeft ook een groeikuurtje gekregen zie ik :D

Maar vind die RE wel reteduur zeg. Dat zijn gewone plugin prijzen en als ze nou wat van de VST markt zouden willen wegsnoepen zou ik toch wel goedkoper maken.

Zeker nu ook volwaardige DAWs op de tablets met plugins om de hoek staan.

Net ook even maar de rest van de features bekeken en ik neem het toch met een korreltje zout:
- Je kunt wel zeggen dat VST geen goede standaard is, maar het is wel de standaard
- Leuk en aardig dat je host niet crasht, maargoed, Reason is toch niet echt een live tool. Dus een crash is niet onverkoombaar. En btw ik heb echt zeeeer zelden DAW crashed (live en cubase).
- De top plugins (Uhe, Softube etc.) zijn uiteraard enthousiast omdat hun plugins in de shop zitten, niet kopieerbaar zijn. Een soort UAD achtige constructie wat commercieel gezien natuurlijk ook aantrekkelijk is voor de makers EN propellerhead.

Verder ziet het er wel tof uit allemaal, en gezien de reputatie van de pluginmakers lijkt me de kwaliteit ook wel dik in orde. alleen .. het blijft, te duur.
 
Back
Top