Project VST Plugin Jv3P (JX-3P Roland)

jras

Stamgast
Lid sinds
16 Maart 2009
Berichten
218
Locatie
In Noord Brabant
Ben enkele weken geleden begonnen aan een VST Plugin te maken met Synthmaker van de Roland JX-3P. Hier zijn al veel van maar de klank daarvan is niet echt van de JX-3P. De parameters worden onder elke knopje weergegeven. (Geel)

14vir8z.jpg


Heb op Soundcloud een MP3 geplaatst met enkele Presets van de Jv3P (Bank A van de JX-3P). Het zijn naar mijn idee de werkelijke klank van de Roland JX-3P.
En zeker de A9 Piano II (deze staat bekend van Supertramp - Logical Song)

http://soundcloud.com/jvr-4

Bedankt voor jullie aandacht en gaarne hoor ik reacties.
JvR
 
Ik vind hem niet slecht klinken. Ik zou hem eens met een fatsoenlijke geluidskaart naast de echte moeten horen.
 
Ik zou de commentaren van Martin Lüders op KVR zeer ter harte nemen want hij deed een fantastische job met zijn pg8x synth. (ik heb de echte Jx8p en damn, wat zit die close)
En als je hem hoort praten, besef je al gauw hoeveel onderzoek hij gedaan heeft aan de originele synth.

Het is geen kwestie van alleen de beschikbare parameters te porten. De envelope curves, de filter slope, etc. zijn superbelangrijk. (en dat betekent coden) Zonder dat heb je wel een GUI dat klopt maar is de sound nog nergens naar.

Ik heb helaas geen Jx3p dus ik kan je soundwise niet verder helpen maar ben wel benieuwd naar jouw creatie.

Heb je tot nu toe al wat moeten coden ?
 
Er zit sowieso in de LFO nog een extra setting die niet op de PG-200 zit. Zat er niet nog ergens een extra hidden setting? Bij de osc mod sectie?
 
Het is geen kwestie van alleen de beschikbare parameters te porten. De envelope curves, de filter slope, etc. zijn superbelangrijk. (en dat betekent coden) Zonder dat heb je wel een GUI dat klopt maar is de sound nog nergens naar.

Ik heb helaas geen Jx3p dus ik kan je soundwise niet verder helpen maar ben wel benieuwd naar jouw creatie.

Heb je tot nu toe al wat moeten coden ?

Hoi Keybern

Heb al contact met Martin Lüders en hij heeft zeker een goede VST ontworpen maar heeft nogal wat CPU nodig en is niet voor de JX3P maar de JX8p. Deze is close aan de JX8P hardware maar om van een VST meerdere Synthesizer na te bootsen is en blijft een probleem.
Elke Synthesizer is anders en moeilijk met elkaar vergelijkbaar. jaren geleden heb ik een JX3p van een vriend moeten nakijken en toen is het me opgevallen dat er al klank verschil inzat vergeleken met die van mezelf.
Als je aan een VST Plugin begint moet je de Hardware Synthesizer erbij hebben (ook service manuals en schematics) en telkens op beide testen wat klank en settings betreft.

Zelf test op een Roland Ua25ex interface met Sonar LE en het is inderdaad geen parameters porren !!! Ben hier met de Jv3R drie weken geleden aan begonnen en is alleen bedoeld voor de JX3p emulatie. Heb al veel gecoded en ben er zelf ook nog niet over te vreden maar het gaat me lukken !!! Je moet alles op alle verschillende banks en geluiden TESTEN en niet op een of twee presets. Dan is het te kunst om een gemiddelde te vinden. Heb zelf de JX3P al vanaf 1982 en is nog in goede staat maar voor alle zekerheid ben ik aan deze VST begonnen voor een backup als de JX3P het begeeft. Heb mijn JX3P geheugen uigebreid tot 612 banks (1986).
Wil alle fabrieks Banks erin hebben en ook de 400 eigen gemaakte sounds. De afregeling waar ik nu mee bezig ben doe ik op de Banks A01 tot B16.

De layout wil ik zoveel mogelijk gehandhaafd houden. Ga er geen Delay en Seq. enz. erbij verzinnen. Er worden al zoveel van die knoppendozen met mooie figuren en beelden op internet geplaatst maar vreten CPU.
De Jv3R waar ik mee bezig ben, heeft als de ENV relaese op Max. staat en zes stemmig speel een CPU van 15% en normaal 5 a 6%

Je kunt op http://soundcloud.com/jvr-4/ de verschillende demo's beluisteren.
JvR
 
De layout wil ik zoveel mogelijk gehandhaafd houden. Ga er geen Delay en Seq. enz. erbij verzinnen. Er worden al zoveel van die knoppendozen met mooie figuren en beelden op internet geplaatst maar vreten CPU.
Ga ik volledig mee akkoord.
 
Waarom die polyfone stepsequencer niet? Dat is toch wel een interessante optie.
 
Heb net je sound comparison beluisterd en ik vind er toch een enorm groot verschil op zitten hoor.
Het verschil is echt te groot om over een emulatie te spreken imho.
Maar wat niet is, kan nog komen natuurlijk.

Je hebt gelijk van em niet meteen als beta te grabbel te gooien. De verleiding om em te laten AS IS zou te groot kunnen zijn + krijg je een sh*tload aan advies over je nek.

Eigen tempo en stap voor stap!

Veel succes !
 
och, leuk synthje ook al lijkt 'ie niet helemaal (wat eigenlijk wel had gemoeten aangezien het prentendeerd een JX te zijn)... geluiden met een open cutoff klinken wel erg smerig (lees: vies en niet echt wenselijk)... de demo had sowieso in een hogere quali gemogen, die ruis tussen elk geluid is niet echt wat...
 
Moet ook eerlijk toegeven dat de geluiden niet echt op elkaar lijken bij de vergelijking. Wil je niet demotiveren, maar als echte emulatie van de JX zie/hoor ik het (nog) niet zo goed.

Succes met je project iig! Van mij mag je ook wel een JP8 emulatie maken! :D
 
Back
Top