House tracks 'dikker' laten klinken (in het laag)

twanbeatz

Skills
Lid sinds
6 mei 2010
Berichten
174
Forumpeeps,

Ik vroeg me af hoe house tracks tegenwoordig zo dik kunnen klinken! Ik probeer vanalles, zoals sine waves, lage percussie e.d. maar vaak klinkt het wat 'blubberig', vooral bij gebruik van een sine. Ik gebruik Sidechain compressie, maar dan nog klinkt het niet 'dik'. De kick (sample) en de bas lijken niet goed naast elkaar te werken; het lijken andere geluiden, en dat wil ik niet.

Ook kan ik in de house tracks van tegenwoordig (niet allemaal natuurlijk) bijna nooit meer echt een baslijn terug vinden. Het is 9/10 keer gewoon een sine (heb ik het idee). Kunnen jullie me wat tips geven over het dikker maken van tricks in het laag? Ik vind bijvoorbeeld de nieuwe tracks van Roul & Doors heel vet klinken!

Alvast bedankt voor jullie tips,

Cheerz,

Twan.
 
Post anders eens een stukje beat van jezelf, dan kunnen de experts hier gerichter tips geven waar jij wat aan hebt. Anders wordt het vooral algemeen advies waarvan de kans kleiner is dat het op jou van toepassing is.
 
zorg dat dezelfde frequenties van verschillende geluiden niet elkaar in de weg zitten.
Anders wordt het snel blubberig door faseverschillen, als het bv om de bass gaat.

Vaak komt er aan het einde van de rit een limiter overheen die de hele boel nog eens oppompt maar dan moet eerst je mix strak en (in jouw oren waarschijnlijk) saai klinken.
Als je een mp3 van jezelf neergooit kan ik dat eens doen met een pro-L limiter van fabfilter. Kan je het verschil horen.
 
Wat ook wel eens helpt as de bass en kick niet samen lijken te werken is de kik of bass ander tunen.
 
kicks gaten, bass layeren (sub sine op offbeat en bijv snelle 16en mid basslijn)
en natuurlijk alles sidechainen op de kick
 
Ik ben altijd een beetje allergisch voor "trucs", volgens mij is vooral de keuze van je geluiden heel belangrijk. Er vanuit gaande dat je al een goede kick hebt, zou ik daarvan het laag onder de 100hz cutten (niet te rigide aan die waarde vast houden, het gaat erom dat je het laag cut op die manier dat de kracht van je kick behouden blijft) en er een 808-achtige kick onder zetten.

Die 808-kick moet je dan gewoon net zo lang tunen tot ie perfect samensmelt met je hoofdkick. Doet 'ie dat niet, dan is er geen compressor ter wereld die je daar mee verder helpt. Doet 'ie dat wel en klinkt het geweldig, dan kun je 'm met wat compressie helemaal fantastisch maken. Maar geluidenkeuze is het allerbelangrijkste dat er is!
 
thx 4 de tipp SynnyS
 
maak je kick zelf in plaats van met een sample, gebruik bijvoorbeeld de Bassizm of de EK-s 9.

je kunt je kick dan de zelfde toonsoort geven als je (sub)bass. Dit zorgt voor meer eenheid. Uiteraard kun je bovenop je kick gewoon een sample plakken.zoek een bijpassende uit en gebruik een heel kort stukje, tot de snap ofzo, maar de tail haal je weg.
je midi kick een lowpass filter geven en je sample een high pass, en dan zoeken naar de juiste balans.

Daarnaast idd compressie toepassen, aldanniet icm met een sidechain. Ik gooi ook vaak nog een basslijntje in die alleen op het laag, vanaf ong 100 - 150 Hz. Die dan goed filteren, en voila!
 
Ohmicide's slew algoritme alleen op het laag natuulk.
Maar ja als de mix al slecht is word het alleen nog maar slechter
 
Een sinwave als (sub)bass kan heel zwak staan in een mix.
. als het om een pure sinus gaat dan hebben we het over slechts een (1) frequentie die in de mix, door de apparatuur en door de speakers moet worden gegenereerd.

Je kan ook eens proberen een zaagtand of driehoek te gebruiken inplaats van een sinus. met EQ (b.v. lowpassfilter) kan je het hoog weghalen en verder EQen dat je uiteindelijk een sinusachtige klank overhoud maar met wel wat meer boventonen. zo krijg je een sterkere en homogene bassklank.
 
Ik ben altijd een beetje allergisch voor "trucs", volgens mij is vooral de keuze van je geluiden heel belangrijk!

Ik sluit me aan bij Nighstorm. Aan de basis moet je mix al goed zitten en daarbij is de keuze van de juiste sounds al heel erg belangrijk.
Als je kick of bass bv al niet genoeg laag bezitten, dan moet je al toeren gaan uithalen om dat erbij te sleuren en dat is niet de juiste manier.
De extra compressie, exciter e.d. moet maar in zeer geringe mate en als slagroom op de taart worden gebruikt.
Als je mix blurry klinkt kan dat ook te maken hebben met de geluidskaart die je gebruikt. Een geluidskaart is iets waar je niet op mag besparen.

Ik vergelijk het graag met Photosjop. Als je foto aan de basis al niet goed is - bv onscherp - dan is er geen truuk om dat goed te krijgen...
 
Ik ben altijd een beetje allergisch voor "trucs", volgens mij is vooral de keuze van je geluiden heel belangrijk. Er vanuit gaande dat je al een goede kick hebt, zou ik daarvan het laag onder de 100hz cutten (niet te rigide aan die waarde vast houden, het gaat erom dat je het laag cut op die manier dat de kracht van je kick behouden blijft) en er een 808-achtige kick onder zetten.

Die 808-kick moet je dan gewoon net zo lang tunen tot ie perfect samensmelt met je hoofdkick. Doet 'ie dat niet, dan is er geen compressor ter wereld die je daar mee verder helpt. Doet 'ie dat wel en klinkt het geweldig, dan kun je 'm met wat compressie helemaal fantastisch maken. Maar geluidenkeuze is het allerbelangrijkste dat er is!

Klopt, maar door eens te horen wat andere voor ideetjes hebben krijgt TS misschien wel wat ideeën om eens te proberen en zo verder te komen.
 
Een sinwave als (sub)bass kan heel zwak staan in een mix.
. als het om een pure sinus gaat dan hebben we het over slechts een (1) frequentie die in de mix, door de apparatuur en door de speakers moet worden gegenereerd.

Je kan ook eens proberen een zaagtand of driehoek te gebruiken inplaats van een sinus. met EQ (b.v. lowpassfilter) kan je het hoog weghalen en verder EQen dat je uiteindelijk een sinusachtige klank overhoud maar met wel wat meer boventonen. zo krijg je een sterkere en homogene bassklank.

dit is trouwens basis kennis. geen door mij bedachte truuk/ trick
 
Distortion op het laag? Waarom?

Er zit in deze plugin een sweetspot die je hele track wat dikker maakt.
Combinatie van het juiste algo en de juiste crossover freq.
Ik snap de verbazing als je distortion hoort als grrkrgg, als je het echter gewoon als vervorming beschouwd.

Oh en buiten dit zijn er natuurlijk muziekstijlen die alles distorten, ook het laag.
Toch niet heel raar ?
 
Er zit in deze plugin een sweetspot die je hele track wat dikker maakt.
Combinatie van het juiste algo en de juiste crossover freq.
Oh en buiten dit zijn er natuurlijk muziekstijlen die alles distorten, ook het laag.
Toch niet heel raar ?

Ik zeg ook niet dat ik het raar vind, ik vraag alleen waarom :)

TS vraagt om een dik en strak laag, met distortion alleen bereik je dit volgens mij niet.
 
Back
Top