Hip of niet

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
18 februari 2011
Berichten
11.028
Locatie
Amsterdam
Waarde lezer,

Ik was een beetje met samples aan het rommelen toen er iets ontstond wat naar hip of hop neigt (vast niet allebei). Vocal erbij gezocht en eronder gezet.

Nu realiseer ik me dat ik waarschijnlijk alle wetten in het handboek der creatie van hiphoppen heb overtreden, maar het was dan ook niet mijn intentie een dergelijke track te creëren. Ik ben ook geen hiphopper, maar ik houd van een fijne groove.

Ben nieuwsgierig naar jullie feedback, as always. En als er fanaten tusen de luisteraars zitten, zou ik uit een vorm van interesse best willen weten wat ik moet doen om het een echte hipperdyhop track te maken.

Track duurt 3:20 minuten, dus ik vraag niet veel van jullie tijd :).

 
Laatst gewijzigd:
Ik hoor wat je bedoelt. Ik ga er alleen op dit moment niet meer mee aan de slag, maar morgen zal ik iets aan de panning doen.

Thanks voor je feedback en tip!
 
Het verhaal duurt me iets te lang en ik moet er moeite voor doen om het goed te kunnen beluisteren .
Maar voor de rest ben ik het met blom eens [ tof dus ] ;)
 
Zelf ben ik ook meer een "groove" man, vandaar dat de stem mij hier niet direkt kan bekoren.
Zonder stem heb je uiteraard meer ruimte om dit nummer muzikaal breder uit te werken.
Iets sneller en wat meer acoustische (evt. simulaties) instrumenten erin, 70's trekjes en je kan de Blaxploitation scene in :D
Groeten, Exo. :koffie:
 
Gaaf! Maarre.. sinds wanneer zijn er 'regels' bij hiphop?

Ik zou 'm sowieso niet al teveel veranderen naar wat jij dan 'echte hiphop' noemt.. Is al VEELS TE VEEL van.. hou het iets anders als de rest :)

De stem er zo bij vind ik gaaf overigens :)
 
Ik vind hem lekker loungy, dus hip. Leuke melodie. Punten van kritiek: zoals gezegd, dan dat geluidje kan anders, en nog iets dat er niet gezegd werd: ik zou de EQ van de mastering iets meer air geven. Zoals het is kan interessant zijn maar ik mis de "brilliance".

Het klinkt als een 80's hip-hop, maar meer de richting freestyle. Wat dat betreft heb je het erg goed gedaan.
 
Ik vind het echt super kazig klinken.....de keuze van de snare's valt mij het meest op als jeetje waarom die snare's..
De stem loopt niet overal even lekker.
Kwa mix doet het mij ook niet veel, klank is nog erg casio droog, kan een bewuste keuze zijn....

Succes ermee verder.
 
ik zou die hele hiphop zang weghalen en een pakkende jazz-sample van een paar maten onder leggen, dan heb je een hele goede lounge track a la st germain
 
De galm over de stem is niet goed naar mijn idee. Hij zit andere geluiden in de weg. Misschien kun je hem licht sidechainen..
 
Klinkt wel aardig alleen die snares. ;( Die missen alle power en voelen aan alsof ze tegen een pakje boter aan het meppen zijn, ik durf te stellen dat de snare misschien wel 1 van de belangrijkste onderdelen van een goeie track zijn. Die snare die je heel even in die break hoort is wel goed, alleen komt pakje boter er weer meteen overheen, luister eens wat Jazzmatazz dat past wel in je straatje denk ik.
 
Wel, ik beloof bij deze plechtig dat ik nooit meer (althans de komende maand) zal zeuren over een gebrek aan feedback. Thanks mannen, prettig om al die reacties te zien. Hier kan ik dus iets mee.

@ Pad en Pablo: Die panning is nu aangepast en die clap staat nu mooi in het midden.

@ Pablo: Dat het als 80's hiphop klinkt maar dan freestyle, tja, dat is gewoon toeval ben ik bang :).

@ Notch: Ik heb de voice zelf iets anders ge-EQ'd. Reverb iets teruggedraaid en iets hoog eruit. Volgens mij is hier een deel van het probleem ook mee verholpen. Ik zou er wat verder moeten induiken om te zien met welke andere geluiden het eventueel nog stoort.

@ Hilltree: Ik verrmoed dat hierdoor het gesproken woord ook iets duidelijker is te verstaan.
 
@ Blom, Hiltree en Zoid: Thanks, fijn om te horen dat het u kan bekoren.

@ Zoid: Misschien zijn er niet direct regels of wetten, maar elke muziekstijl heeft natuurlijk bepaalde eigenschappen die die stijl definiëren. En uit nieuwsgierigheid (of leergierigheid) ben ik in dit geval wel benieuwd naar wat dat dan is. En verder, ach ik probeer muziek te maken die ik lekker vind klinken. Ik heb het dan over het creatieve deel van het proces, niet het technische deel.
 
@ Exo en Bass: JA!! :) Ik ga zeker met deze track verder. Ik denk dat bepaalde sounds en de feel wel een aardige basis voor iets anders zouden kunnen zijn. Het wordt dan wel ee nieuwe track. Ik denk dat ik deze gewoon laat staan.

Ik probeer bij de tracks die ik maak elke keer weer iets nieuws. Deze keer lag voor mij de nadruk op de stem. Die liep sowieso niet synchroon met de 91 bpm's die ik wilde. Binnen de twee voicetracks heb ik nu gewerkt met de free audio warp functie van Cubase. Dit had ik nog nooit eerder gedaan en weet nu hoe het werkt. Misschien is het resultaat nog niet 100% (hoewel ik het losse dat nu in de rap zit zelf erg lekker vind), maar ik beheers nu weer een kleine stukje extra techniek.

@brz: Thanks voor je comment. Tja, de mix... Ik ben op dit moment gewoon nog niet zover getraind dat ik goed hoor waar de verbetring zit. Daarnaast mis ik simpelweg nog de technische vaardigheden om dit belangrijke deel goed te doen. Maar goed, zoals eerder aangegeven ben ik net een jaar weer bezig. Het is wel iets waarin ik me op korte termijn uitgebreid wil gaan verdiepen. Het is wel zo dat ik het droge dat je omschrijft op bepaalde stukken prettig vind.

Vergeef het me maar, ik doe alles (door omstandigheden) op een laptop en met een hoofdtelefoon. Ik denk dat dat vanzelf wel gaat komen.
 
@ Doc1 en brz: In de track zit geen snare, Ik heb twee tracks waarop een clap meeloopt en een track waar op elke tweede tel een beat boxer wat geluid uitstoot. Ik denk dat de combinate van die drie hetgeen is dat jullie stoort. Ik moest wel erg lachen om de beschrijving van het geluid :). Had hem nog niet eerder gehoord.

Hoe dan ook, ik vind het wel lekker klinken. Ik weet dan ook niet helemaal zeker of het een technisch dingetje is of een kwestie van smaak. Ik ga deze week eens proberen hoe het klinkt met een gewone snare....

En Jazzmatazz is inderdaad wel in mijn straatje (maar dat zijn Genesis, Laurent Garnier, Prokofjev en Miles Davis ook).
 
Ja, die goeie gouwe ouwe. Fijn nummer was dat.

Ik weet nog niet wat ik eraan kan of ga doen, ik zet hem even in de ijskast en kijk er over een poosje weer naar.

Thanks voor je feedback Raphie!
 
Back
Top