Zigeuner rap (akoestisch)

Dilago

Ouwe rot
Lid sinds
20 juni 2003
Berichten
1.707
Locatie
burgum
Gister de laatste hand gelegd aan wat hopelijk de Friese lente/zomerhit van dit jaar wordt. De gitaar en bass zijn gespeeld door mijn maat Daan, het gedicht is geschreven en voorgedragen door Klaas Feenstra en de vocalen en drums zijn van mijn hand.

Ik zou zeggen, luister met veel genoegen naar 'wot mat je der mei' (wat moet je er mee)
 

Attachments

  • Harm van der Meer & Daniel kolk- Wot mat je der mei (mei Klaas Feenstra).mp3
    8,2 MB · Bekeken: 24
De voordracht van die man doet mij denken aan een gedicht van Waling Dykstra

"Wat bistû leaflik, rizende simmermoarn!"

maar ja ik versta er geen reet van verder, volgens mij gaat het over iets anders :P
 
@ stevaux, het nummer is op synthetische wijze gemixt. :D

Dank voor het luisteren!
 
Nee dat valt mee, de dichter heeft simpelweg een veel grotere woordenschat in het fries dan gangbaar is. In grote lijnen gebruikt hij de getijden als een metafoor voor het leven.

Ondertussen draaien ze het nummer ook op Omrop Fryslan en de eerste hater heeft zich gemeld om mij duidelijk te maken dat het absoluut geen echte hiphop is. :D

Kortom, het gaat de goede kant op!
 
Ik denk dat de oude dichter zich mag verblijden in de wetenschap dat men tot in Boedapest probeert te begrijpen wat hij te zeggen heeft, daar kunnen de meeste poëten alleen maar van dromen, die als enig klankbord hun gapende wederhelft hebben. :P
 
Je heb meerdere soorten Fries heb ik ooit begrepen, het spreek Fries is het stadsFries dus dit kan volgens mij een oud dialect/taalvorm zijn. Heb lang in West-Friesland gewoond en heb wat banden met Friesland dus verstaanbaar is het meestal wel (ook Noors kan men verstaan als je goed luistert) :D
 
Ik versta er geen zak van maar ontzettend leuk, doet mij een beetje denken aan Skik (of iets dergelijks) Dat fluitje is heel aanstekelijk.
 
Je heb meerdere soorten Fries heb ik ooit begrepen, het spreek Fries is het stadsFries dus dit kan volgens mij een oud dialect/taalvorm zijn. Heb lang in West-Friesland gewoond en heb wat banden met Friesland dus verstaanbaar is het meestal wel (ook Noors kan men verstaan als je goed luistert) :D
Er zijn zelfs nog meerdere soorten, maar wat de Klaas Feenstra spreekt is het zogenoemde 'geaf Frysk' wat nu alleen nog gesproken wordt door friezen die de taal ook in het geschreven woord machtig zijn.
Document1 schreef:
doet mij een beetje denken aan Skik (of iets dergelijks) Dat fluitje is heel aanstekelijk.
Daniel Lohues is een smoker en dorpsmens en ook ik haal mijn inspiratie uit de kleur groen, dus zo gek vind ik die associatie niet. :)

Tof dat je het fluitje wel kan waarderen, want voor mijn gevoel smeekte die melodie zowat om precies dat fluitje. Aangezien zoiets in deze setting heel snel mis kan gaan en irriteert, ben ik blij dat het goed in de smaak valt.
 
De dame in kwestie waar ik het nummer voor heb gezongen heeft me gister helaas gedumpt, niet leuk, maar wel een legitieme reden om het nogmaals onder de aandacht te brengen. Ik hoop dat ze er nachtenlang naar luistert onder luid gehuil!
 
Het is niet zozeer de taal wat iemand tot een boer maakt, maar veelmeer zijn bezittingen en de enige koe die ik had is ook al weg. 8~
 
Back
Top