Het Bitwig topic -

Ik gebruik ableton dan niet, maar wat is "multi monitor support" anders dan gewoon 1 grote desktop over meerdere monitoren zoals windows zelf al regelt?
 
Ik gebruik ableton dan niet, maar wat is "multi monitor support" anders dan gewoon 1 grote desktop over meerdere monitoren zoals windows zelf al regelt?

de interface in ableton is vast. je kunt alleen dingen resizen.

Dus het is bijv niet mogelijk om je arrangement en je mixer tegelijkertijd te zien, of bijv de notation van verschillende kanalen tegelijk.

Ik heb logic gebruikt tot v5.5 en daar kon dat al, gewoon lekker je eigen workspace inrchten.

ableton kun je wel spannen over meerdere schermen inderdaad, maar in de praktijk is dat erg irritant omdat je alleen maar alles groter maakt en niet de de extra ruimte efficient kan indelen om juist meer functionaliteit tegelijkertijd te zien, wat toch wel een beetje het idee is van een multimon setup imho.
 
Ahh ok, dus Ableton heeft niet gewone basis windows functionaliteit? zelfs inCubase is ieder panel gewoon een window, kan je binnen of buiten het main window overal op je desktop plaatsen.
 
ableton kun je wel spannen over meerdere schermen inderdaad, maar in de praktijk is dat erg irritant omdat je alleen maar alles groter maakt en niet de de extra ruimte efficient kan indelen om juist meer functionaliteit tegelijkertijd te zien, wat toch wel een beetje het idee is van een multimon setup imho.
Hmm, dat lijkt me redelijk irritant. Ik wist ook niet dat er al 3 jaar geen update was geweest, vind ik een beetje raar ook.
 
't plaatje op de site laat gewoon zien wat ze bedoelen. Links cliplaunch/mixer, rechts (nu onder tab) je arrangement.
 
Zo op het eerste gezicht lijkt dit inderdaad erg op Ableton Live 8 + de features die je zou verwachten in Live 9. Zie bijvoorbeeld de instrument racks onderaan. Als Ableton binnenkort dus daadwerkelijk Live 9 zou aankondigen met soortgelijke features, kun je je afvragen wat de toegevoegde waarde van Bitwig is.

Ik vind het wel verbazingwekkend dat een (vermoed ik) kleiner team in drie jaar tijd (ze zijn opgericht in 2009 volgens de website) een compleet nieuw product weet te bouwen met meer features dan de huidige Live versie, terwijl Ableton in die drie jaar niet eens een upgrade heeft weten klaar te maken. Als dan kennelijk ook een deel van het Ableton team het bedrijf heeft verlaten vraag ik me af of dat te maken kan hebben met onenigheden over de richting die Ableton op wil met Live.

Maar goed, allemaal speculatie. Wat betreft Bitwig, ik kan echt niet naar die veel te donkere interface kijken. Bleh. Wel tof dat een keer aan de Linux gebruikers is gedacht (zie de penguin op de site).
 
Ableton heeft nog nooit zo lang gedaan over het uitbrengen van een nieuwe release, in april wordt het 3 jaar: Bron http://en.wikipedia.org/wiki/Ableton_Live.
Ik kan me voorstellen dat na het uitbrengen van Live 8, buggie, dat ze voorzichtiger zijn en het product eerst grondig willen testen.
Echter loopt het wel vertraging op als er een nieuwe release moet worden gebouwd en je bouwers gaan er vandoor. Die bouwers weten dus hoe Live 8 gebouwd is en kunnen deze kennis gebruiken op een nieuwe applicatie te bouwen, die dus relatief snel uitgebracht kan worden.
De huidige, trouwe, Live gebruikers zal wachten tot Live 9 uitkomt. Hoelang zijn ze hiertoe bereid, nog 1,5 jaar? Je gaat toch niet zomaar weer een klap geld uitgeven voor nieuwe software.
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoeveel lijkt Bigwig op Live 8 en kan dit juridische gevolgen hebben? Je zou Bigwig maar gekocht hebben en dan haalt een rechter de stekker eruit. Daar zit je dan mooi met je nieuwe Bigwig software te hopen op een snelle update 8D
 
Ahh ok, dus Ableton heeft niet gewone basis windows functionaliteit? zelfs inCubase is ieder panel gewoon een window, kan je binnen of buiten het main window overal op je desktop plaatsen.

hey pssstttt: Hier is bewust voor gekozen... weg met die kutwindowtjes..
 
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is hoeveel lijkt Bigwig op Live 8 en kan dit juridische gevolgen hebben? Je zou Bigwig maar gekocht hebben en dan haalt een rechter de stekker eruit. Daar zit je dan mooi met je nieuwe Bigwig software te hopen op een snelle update 8D

Hier zou ik niet zo bang voor zijn. ALS er echt juridische gronden zijn om Bigwig van de markt te halen (hetzij vanwege features of vanwege clausules in contracten van de ex-werknemers) dan zal Ableton dit hoogstwaarschijnlijk wel voor de release proberen.

Andersom natuurlijk ook, team van Bigwig zal heus wel even checken hoe het wettelijk zit.

Enige wat ik hoop is dat het arrangment window 'anders' wordt, hier kan ik nog steeds niet mee werken in Live.
 
Wat is "anders" ?

Het doet toch wat het moet doen, je tracks arrangen...

True, maar op de een of andere manier bevalt Cubase me beter daarvoor. Misschien omdat het lijkt dat ik daar meer ruimte heb ofzo..

Moet wel zeggen dat ik sowieso niet zo van arrangeren hou, ik hou meer van de live mixing aanpak. Tracks aan/uit zetten, als ik later een live mix wil nabouwen mis ik op de een of andere manier wat spanning in de tracks.

De enkele keer dat ik wat commercieels heb gedaan met een beperkt aantal tracks vond ik Ableton wel weer beter.

(en eigenlijk zou ik eens Renoise moeten proberen..)
 
Hmmmm.

Ik ben juist terug aan het schakelen van de usual DAWs naar Renoise.

Ik snap wat je bedoeld, maar.....

Wat je moet zien dat zie je. Je hebt een sample editor, de track scopes, master scopes, master spectrum, mixer, wat wil je nog meer? Het is overigens veel meer hands on dan je denkt.

Maar ja....

Neem even de moeite om dit filmpje te kijken als je wilt

http://www.renoise.com/release-notes/280
 
Ik begin toch te geloven dat we hier met Live 9 te maken hebben. Ik geloof niet dat ze dit in zulke korte tijd gemaakt hebben met 8 man. Zoveel features voor een 1.0 versie, waaronder dingen waar Ableton al jaren geleden mee bezig was ("Multi-user music production over the internet"). En de overeenkomsten met Live zijn gewoon té groot. Dan ook dat logo (en de vormgeving van het hele programma eigenlijk) in Ableton stijl en het moet haast wel Live 9 zijn.
 
Ik geloof niet dat ze dit in zulke korte tijd gemaakt hebben met 8 man.

Het ligt er aan in die zin wat je opnieuw moet uitvinden, en waar je rekening mee moet houden. Het kan makkelijk zijn dat enkele van deze ontwerpen al veel langer klaar lagen, ook snippets code die even afgestoft moeten worden om gebruikt te kunnen worden. Je besluit niet om ineens van 0 af voor jezelf te beginnen. In Vember Audio Surge zitten al een ris effecten; bij een goede modulaire opzet kun je die met enig werk vrij makkelijk in een nieuwe vorm gieten, en dan is het harde werk van signaalbewerking al gedaan. Ik zeg niet dat het triviaal is, maar op het moment dat je 0,0 van je effort op marketing hoeft te gooien en niet in eindeloze board meetings moet zitten om dingen te bespreken - kun je best wel wat werk verzetten.

Wat die samenwerking over internet betreft; dat heeft Ableton wel beloofd, maar is dat ooit echt van de grond gekomen? Nu is het zo dat je bij backup services vrolijk 2 gb gratis en voor niks krijgt (en dan is er vast ook nog wel deduplication toe te passen) - wellicht dat nu de tijd er wel voor rijp is.

Dan ook dat logo (en de vormgeving van het hele programma eigenlijk) in Ableton stijl en het moet haast wel Live 9 zijn.
Wat denk je dat investeerders/klanten vinden van dit soort taktiek? "Grapjes" van dat soort zijn levensgevaarlijk voor je reputatie.
 
Back
Top