Midi setup.

Rumocool

Genk België.
Lid sinds
3 Maart 2011
Berichten
110
Locatie
Genk (B)
Beste,

daar ik er niet meer aan uit kan heb ik een vraagje voor jullie.

Ik heb wat synth gear,Tyros 2,Roland JP8000,Roland JV-1010 en een midibox Yamaha YME 8.

Ik zou graag alles willen verbinden met elkaar en doorsluisen naar de pc waar ik nog een extern geluidsbakje heb met midi i/0 van Hercules Game theater XP,deze heeft een audio output die ik aansluit op de Tyros 2 met boxjes en subwoofer.

Ik kom er niet meer aan uit hoe ik mijn setup qua midi moet opbouwen,vooral met de midi box van Yamaha YME8 daar staan 2 midi in op en 8 midi thru.

Iemand die me zou kunnen uitleggen hoe ik het met elkaar kan verbinden.
Wat met de midi channels van elk toestel ,allemaal op 1 zetten !!


Mvg.
 
midisetup.jpg
 
Das mooi zeg,hier help je me al mee op weg.

Wat ik nog was vergeten te zeggen,had er ook graag mijn Alesis MMT8 Sequencer ergens tussen gehad :)

Mvg.
 
Wat wil je precies doen?
1) Sequencen met de alesis
2) Sequencen met de PC
3) Live spelen met de Tyros en de modules als extra externe soundmodules gebruiken
4) ... ??

Het zal allemaal net even een andere routing kwa midi vergen (en instellingen als local on/off, externe zones op de tyros voor de send channels etc etc)

Als je de modules en de tyros multitimbraal wilt gaan gebruiken kan ik je adviseren om een meerpoortige midi interface aan te schaffen (zoals een midiman 4*4 of alternatieven). Uiteraard alleen als sequencen op de PC je doel zou zijn natuurlijk!

Je hebt het over 'doorsluizen' naar de PC, bedoel je daar audio mee? In dat geval moet je alle audio uitgangen (al dan niet door een submixertje heen) op de line in van je soundcard inprikken.
Wellicht ten overvloedde, just 2 be sure .. door de midi kabels stroomt geen audio.

Suc6 and let us know
 
De bedoeling was inderdaad om te sequencen met de alesis de pc staat er alleen maar tussen voor die externe soundkaart en omdat ik zo midi heb op mijn pc heb voor eventueel wat sysex files over zetten naar de JP 8000 (wat ook lukt).

Er was me gezegd dat met het midi kastje van Yamaha (bij een juiste opstelling)ik bv. mijn klanken van de 3 toestellen kon layeren.

Heb de opstelling geprobeert zoals hierboven maar het lukt niet.

Is er een oplossing zonder de Yamaha !De 3 toestellen met elkaar laten communiceren met door te lussen via de thru's !

Alvast bedankt voor het meedenken.


Mvg.
 
Sequencer MIDI out > synth 1 MIDI in
Synth 1 MIDI thru > synth 2 MIDI in
Synth 2 MIDI thru > synth 3 MIDI in

Layeren gaat, je moet dan alleen op 3 kanalen identieke informatie uitsturen, en natuurlijk moet elke machine apart ook nog zodanig in worden gesteld dat 'ie op het juiste MIDI-kanaal ontvangt.
 
Sequencer MIDI out > synth 1 MIDI in
Synth 1 MIDI thru > synth 2 MIDI in
Synth 2 MIDI thru > synth 3 MIDI in

Layeren gaat, je moet dan alleen op 3 kanalen identieke informatie uitsturen, en natuurlijk moet elke machine apart ook nog zodanig in worden gesteld dat 'ie op het juiste MIDI-kanaal ontvangt.

Helemaal mee eens! Met als toevoeging dat de yamaha box precies hetzelfde doet als de thru aansluitingen op de synths en modules, i.a.w. functioneel gezien heb je die eigenlijk niet nodig :-).
 
...
Is er een oplossing zonder de Yamaha !De 3 toestellen met elkaar laten communiceren met door te lussen via de thru's !
Je zal wel een keuze moeten maken welk instrument je master wordt : zo'n thru opzet is meestal 'één-richtings-communicatie'. (Doe die YME8 niet te snel weg voordat je setup echt goed zit.)
 
Die Yamaha midi thru box heeft 2 inputs, met de schakelaars kan je de input kiezen:

MMT 8 --> 8 midi outputs
PC --> 8 midi outputs
Mix van 2 x 4 outputs, b.v MMT8 midi out naar de PC midi in en enkele andere synths, en PC midi out naar de rest van de synths midi in. Dit kan handig zijn, b.v om midi signaal te filteren met Midi OX.


Ik heb zo een zelfde box, ik kan kiezen tussen mijn Roland MC50 sequencer of de PC als master.

Als ik met de Roland sequence, dan geef ik de PC midi in signaal uit de midi thru box, de PC is dan een virtual synth rack met VST's naast mijn hardware synths en samplers.

Als je patches wilt wisselen tijdens het hardware sequencen, even de schakelaar omzetten op de Yamaha en PC als master kiezen.

Layeren doe je door op je synths hetzelfde midi kanaal in te stellen, die Yamaha stuurt op alle poorten alle midi data uit.
 
Die Yamaha midi thru box heeft 2 inputs, met de schakelaars kan je de input kiezen:

MMT 8 --> 8 midi outputs Bedoel je hier de YME8 mee,die heeft toch geen outputs !
PC --> 8 midi outputs Idem
Mix van 2 x 4 outputs, b.v MMT8 midi out naar de PC midi in en enkele andere synths, en PC midi out naar de rest van de synths midi in. Dit kan handig zijn, b.v om midi signaal te filteren met Midi OX.


Ik heb zo een zelfde box, ik kan kiezen tussen mijn Roland MC50 sequencer of de PC als master.

Als ik met de Roland sequence, dan geef ik de PC midi in signaal uit de midi thru box, de PC is dan een virtual synth rack met VST's naast mijn hardware synths en samplers.

Als je patches wilt wisselen tijdens het hardware sequencen, even de schakelaar omzetten op de Yamaha en PC als master kiezen.

Layeren doe je door op je synths hetzelfde midi kanaal in te stellen, die Yamaha stuurt op alle poorten alle midi data uit.


Voor de rest,jammie moest ik het zo voor elkaar krijgen.
En ja,om de software vsti ermee te kunnen integreren zou formidastisch zijn :)

Van de Tyros 2 weet ik eigenlijk niet wat kiezen er staan zoveel instellingen voor midi,zie foto.

De eerste 5 foto's zijn van de Transmit.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


De volgende foto's zijn van het Receive gedeelte.

6.jpg


7.jpg


8.jpg



9.jpg





Aan iedereen,bedankt voor het meedenken.


Mvg.
 
Laatst gewijzigd:
Misschien is een stapsgewijze aanpak het makkelijkst nu.

1) Sequencer met Tyros .. Tyros midi out-> MMT8 midi-in
MMT8 midi-out -> Tyros midi-in
Als deze setup met al zijn instellingen werkt heeft het pas zin om verder te kijken naar je layers op de JP8000 en JV1010.

Mogelijke problemen, dubbele sounds (flanging) .. local off op tyros instellen.

2) Als ik het goed het begrepen uit je post wil je geluiden stapelen .. dan het volgende toevoegen:
Tyros midi-thru->JV 1010 in
JV1010 midi-thru -> JP 8000 midi in
Ontvangstkanalen op de JV en JP afstemmen op het midikanaal waar je de layer wilt hebben.

N.B. zolang alle apparaten in je chain een midi-thru aansluiting hebben, is de thru box overbodig .. in chains met 10 apparaten is zo'n box handig om de eventuele doorlusvertraging te voorkomen (met 2 modules is dit te verwaarlozen).

Mogelijke problemen, je patches veranderen 'spontaan' .. zoek naar send program changes op de tyros zet die uit, of de ontvangst/receive daarvan op de modules.

Laat nog even weten bij welk punt je precies vastloopt, dan gaan we daar wat dieper kijken en meedenken!

Suc6 .. het is bijna geschiedenisles zo met deze interface uit 1983 :-)
 
Alvast bedankt,zal het de komende dagen uitproberen.
Lig te typen vanuit me bed,zaterdagavond mijn rugje vastgelopen :)


Mvg.
 
Back
Top