Dymo plak/lijm verwijderen

Ophidian

Ouwe rot
Lid sinds
27 november 2002
Berichten
864
Locatie
Arnhem
Ik had een jaar of 2 geleden het geniale idee (*kuch*) om mijn audio en midi kabels te voorzien van labeltjes waar op stond waar het zoals heen ging en/of wat ermee aangesloten was.
Achteraf gezien was het een enorm dom idee. Ik gebruikte er namelijk van die dymo-printer uitdraai stickers voor, en daarvan was binnen de kortste keren de plaklaag veranderd in een kwak stroperige derrie.
De gebruikelijke schoonmaak trucjes heb ik al geprobeerd, maar eigenlijk helpen ze geen van allen en komt het gewoon op heel hard en lang boenen aan.
Als het nou om 10 kabels ging, dan ging ik er wel even goed voor zitten, maar het zijn er nogal wat... argh.

Heeft iemand hier ervaring mee of een goeie tip waarmee ik mijn kabels kan redden?
Bij voorbaat dank!
 
eventueel eens proberen met een beetje wasbenzine?
 
Bedankt voor de suggesties, ik zal het eens proberen. Het kan geen kwaad voor de kabels zelf toch hoop ik?
 
pas op met vuur !!
probeer eerst eens op een klein stukje.
hou een natte/ water doek bij de hand om eventueel het experiment te blussen als de kabels toch worden aangevreten.
 
Ik denk dat je die vaag misschien het beste aan Dymo kan stellen en vooral niet met aceton aan de gang gaan.
 
bio-ethanol, bij de Blokker voor < 2 euro per liter.
en voortaan de juiste etiketten gebruiken, met niet-permanente lijm (ja, die hebben ze ook)
 
(brand)Spiritus....en idd wat Sunny zegt...natte doek er bij houden als het evt invreet....
 
Is het voor gear gebruik ik wasbenzine.
Maar is het voor kabels en luistert het niet zo nauw ? .... dan gewone auto benzine uit een jerrycan.

Mja...het stinkt een tijdje [ echte mannen geur graaauuww] , maar maakt echt goed schoon voor kabels.
Geheimtip van mij.
 
ik zou inderdaad geen aceton gebruiken op plastic. aceton 'smelt' door het plastic heen. lampenolie, wasbenzine, zippo vloeistof e.d. werken goed.
 
Je kan er altijd gewone doorschijnende "bureauplakband" over doen, evt. met een papiertje eronder met de benaming. Dat is natuurlijk een beetje zoals het stof onder het tapijt borstelen, maar het gaat wel snel en plakt niet meer.
 
Kan ook prima met remmenreiniger van de action, maakt alles super goed schoon en verdampt ook nog eens snel verders tast je het kunststof er ook niet mee aan...Geniaal spul en het kost geloof ik €2.95
 
Ik heb daar zelf toch andere ervaringen mee je veegt de lijmresten zo makkelijk van kabels af.Ikben wel met je eens dat je het niet moet overdrijven door er op te blijven boenen, maar als je een beetje op een doek spuit en dan de kabels afveegt ben je zo klaar en gaat dit naar mijn mening gewoon prima.
Ik heb dit op mijn werk ook vrij vaak gebruikt en toegepast op zeer veel kunstoffen en heb er nooit problemen mee gehad en zelfs kunststof delen van dashboards ermee ontvet en ik zelf vind het goed spul.Maar goed anders kan het idd ook met wasbenzine.
 
ik heb heel veel ervaring met dat spul op kunststof delen, ik gebruikte het in de tweewielerbusiness en het laat nare witte vlekken achter die niet weg te krijgen zijn. maar direct afvegen en eventueel met een nat doekje erover om de laatste resten te verwijderen moet opzich werken. misschien is die remmenreiniger die jij gebruikt een stuk minder agressief, dat kan ook.
 
Back
Top