Shure SM7B Dilemma

Phye

Wreeeeep!
Lid sinds
11 november 2010
Berichten
477
Locatie
Arnhem
Ik heb twee maanden geleden een Shure SM7B aangeschaft. Met name voor Voice-over vocals maar ook rap/zang werk.

Ik ben juist op deze microfoon gekomen doordat ik veel groot membraan microfoons heb overwogen maar juist erg gecharmeerd was van het diepe radio stem karakter waar deze microfoon toch wel heel veel wordt gebruikt.

Nu heb ik heel veel onderzoek gedaan. Duidelijk was dat er minimaal 60db pre amp gain nodig is om deze fatsoenlijk aan te sturen. Op zich heeft mijn geluidskaart voldoende power op de pre amp met erg weinig ruis. Een van de weinige dingen waar de klein E-MU 0404 USB toch echt in uitblinkt.

De opnames lijken toch wat dof en er lijkt ook compressie te zitten in het laag. Ik heb even het verschil gehoord in opname met een groot membraan. Deze was echt kristal helder.

Nu weet ik dat overal gezegd wordt dat een SM7B pas echt tot zijn recht komt met een goede dedicated mic pre amp. Zoals bijvoorbeeld een Grace Design m101 of focusrite ISA One.

Mijn vraag is echter... Is het 't echt waard, gaat er een wereld voor mij open als ik even door spaar voor een dedicated pre amp? Of kan ik hem beter verkopen en er een aardige groot membraan voor kopen zonder pre-amp?

Ik lees veel lovende berichten over de SM7B maar had denk ik gehoopt dat hij enkel met genoeg gain (zonder aparte pre) ook al super zou klinken.
 
Heel veel platen zijn ermee opgenomen enkel door stem alleen al... Red Hot Chili Peppers, System Of A Down, noem maar op. (het lijkt precies dat het Rick Rubin zijn go to mic voor vocals is...)
Hij is ook al veel gebruikt voor bas opnamens etc.

Heeft inderdaad een goeie preamp/channelstrip nodig omdat die veel preamp vraagt.
Ik heb de lowcut en highraise altijd opstaan op de mic.

Voor stem dynamisch micro enkel kijken naar SM58beta en SM7.
De rest: condensor microphone.
De andere rest : doe wat je wil
 
Was de andere mic waar je de shure mee vergeleek een groot membraam condensator toevallig? Dan snap ik wel waarom die van jou in verhouding dof klinkt...
 
ik heb 1 sm58 voor het ruigere zangwerk
en 1 akg414 ( zonder c12 kapsel, de meer neutrale ) voor alle andere dingen. hebben ze ook in een goedkopere versie
en dat werkt prima
dat preamp verhaal zal best uitmaken, maar de mic moet ook gewoon bevallen of niet
 
ik zou gewoon ff een voorversterkertje huren voor het weekend ben je er zo achter, toch?
 
De preamp gaat ontzettend veel uitmaken, ik gebruik de preamps van een sony mxp-2000 (toptafel!) icm een redelijk goedkope studio projects buizenmic, en de resulaten zijn fantastisch. Ook bij opnames waar ik een sm57 gebruik.

En over grootmembramen, ik heb genoeg situaties meegemaakt waar een kleinmembraam veel beter werkte op vocals (hoe kleiner het kapsel, hoe beter ook de transienten en de freq respons, daarom zijn dpa's ook zo geweldig).
Ook sennheiser mkh 's (shotguns) worden trouwens veel gebruikt voor stemopnames!
 
@Bas M
Ja, het was een Condensator.

Ik moet ook niet vergeten waarom ik voor deze mic heb gekozen. Dat zie je snel over het hoofd als je opnames gaat vergelijken.

Het feit dat deze Mic Juist ruis en achtergrond geluiden reflecties onderdrukt. Is een reden waarom ik ervoor gekozen heb. Mijn computer en andere hardware, fans etc. Dit hoor ik allemaal niet bij mijn opnames.

De vergelijking is ook niet eerlijk. De Neumann TLM 103 waar ik hem mee vergelijk is natuurlijk een super mic maar ook totaal anders. Los daarvan is mijn ruimte totaal onbehandeld en de ruimte waarin ik heb getest is een behandelde studio box.

In mijn ruimte zou de Neumann koppijn krijgen van de reflectie. Denk ik.

Voorversterker huren is misschien inderdaad geen gek idee. Nooit aan gedacht. Huur. eigenlijk. :okdan:

Enig idee of er audio apparatuur verhuur zit in Arnhem?

Door het kleine beetje spuien ben ik toch weer een beetje gerustgesteld :D thnx
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top