JXL is cool!

kritiek hebben en iemand volledig de grond in stampen zonder reden zyn 2 verschillende manieren van vrye meningsuiting
over bs gesproken

Re: Meningen..

Re: Meningen..

Origineel geplaatst door CraZ
Iedereen heeft recht op z'n eigen mening.. en het afzeiken van Junkie XL, Tom Holkenborg, Herman Pieter de Boer, Bert Haanstra.. of god weet wie.. is niets anders dan je mening uiten over iets wat iemand doet (of niet doet).

Ik denk persoonlijk dat er hier maar weinig mensen zijn die kunnen bevatten wat Tom Holkenborg allemaal uitspookt.. en uitgespookt heeft.. op muzikaal gebied. Naast talloze producties.. albums, projecten, filmmuziek.. nummer één hits.. en ga zo maar door.. is hij ook nog een keer eigenaar van een geweldig mooie studio en een absurde collectie oude analoge synths.

Op zich geen reden om iemand af te zeiken.. integendeel... erg interessant!

De reden waarom veel mensen hem graag te kakken zetten (of gewoon geen enkel respect voor 'm kunnen opbrengen.. wat bij mij persoonlijk het geval is) is dat hij al tijden pretendeert een live-artiest te zijn in de gedaante van JunkieXL.

En hoe je het ook wendt of keert... het is een feit dat het allemaal harddisk-recorder / dat / cassettebandje werk is. De heer H. staat het halve optreden alleen maar met z'n handen te zwaaien. En in interviews gaat hij er prat op "dat als ik m'n vingertje in de lucht steek.. het publiek weet dat de beat eraankomt".

Daar kots ik van.. ik trek dat zeer.. zeer.. erm.. erg slecht dus.

En het commentaar dat hij niet alles het podium op kan slepen vind ik gewoon een non-argument. Wat zou dat ? Er is vrijwel geen enkele muzikant die alle instrumenten/hulpmiddelen/sessiemuzikanten/etc. die bij een studio-opname gebruikt worden.. het podium mee opsleept. En JA.. dat is weldegelijk vergelijkbaar.

Tevens vind ik het onzin om de vergelijking te maken met andere "muzikanten" die hetzelfde doen.. met andere woorden.. als iedereen het doet, dan mag het. Nee.. ook een duidelijk non-argument.

Dat het aanslaat.. het publiek het mooi/leuk/goed vindt.. is wellicht een bruikbaar argument. Ik verwacht echter van programmeurs toch wat meer 'inzicht' in datgene dat échte live-muzikanten onderscheidt van de 'DAT'-acts. Je doet het toch voor 'the love of the music'.. en niet alleen voor de commercie ?

Al met al vind ik het prima dat iemand het opneemt voor Junkie XL.. maar doe dat alsjeblieft op grond van échte argumenten. Tom H. verdient alle respect voor zijn studio-werk.. en hetgeen hij met Nerve gedaan heeft (ook live!). Voor wat betreft kritiek op zijn live-shows kan ik alleen maar zeggen..

hulde aan de kritikasters.. schop JXL van het podium af !

Tien punten voor deze post!

tja,in hoeverre kan dance echt live denk je dan?

Vergeet het feit niet dat jxl ook iets aan promotie moet doen,dus zijn gezicht moet laten zien,hij kiest voor die aanpak...let it be let it be

vind je het niks,ga er dan niet naar kijken.

Ik zie hier ook posts die eigenlijk een beetje erg persoonlijk tegen hem gemunt zijn,zoals dat hij arrogant is enzo..
Doet dat iets af aan de qualiteit van zijn muziek?

+ Heb je er wel eens aan gedacht dat het mischien wel een image is dat hij neer zet?

Het is een vechter,dat is wel gebeleken...in 96 had ik nooit van hem gehoord..en kijk waar hij nu is...

Kun je de jaloezie nou echt niet omzetten naar respect?.....

Sommige mensen hechten veel waarde aan het gevoel dat een artiest je geeft. Als iemand prachtige muziek maakt maar enorm stom staat te lullen dan hoeft het van mij niet meer. Dan luister ik liever naar een artiest die ik als persoon ook mag. Het heeft dus helemaal niets met jaloezie te maken. In het dagelijks leven heb je dit ook. Er zijn ontzettend veel aardige mensen, maar de ene persoon mag je wel en de andere niet. Vaak heeft dit te maken met hoe mensen zich presenteren. Het gaat mij niet om wat ze doen, maar hoe ze het doen. Daar geil ik op :)

Het hoeft van mij ook niet live te zijn, maar doe het met stijl als je niet live speelt au.b.

Origineel geplaatst door fuse
Moet ik even aan Moby denken.

Die vent speelt ook gewoon banden af maar heeft er nog een drummer en bassist bij (nou ja soms).
En speelt zelf gitaar, drumpad en keyboards. Schreeuwt lekker mee met de muziek.
Is wel leuk om een keer te zien.

ai... nou raak je weer een gevoelige snaar bij mij.
ik vind moby namelijk NOG irritanter en NOG talentlozer dan tommie-boy.

ik ga niet al mijn kritieken op moby nu opsommen, maar ik moet er bij zeggen dat moby ook een enorm slechte live act is.
die gast zingt gewoon over zijn eigen (of andermans) vocals heen live. en die bas is helemaal niet aangesloten! die speelt gewoon door terwijl die 'bassiste' opeens besluit om aan een synth te gaan draaien (waar je ook niks van hoort)

allebei even grote fakes, zowel op als achter de schermen.

Welke band heeft er tegenwoordig 'live' niet een DAT (of iets anders) meelopen bij het optreden? Ook een zogenaamde megaband als U2 (wat je van hun muziek vindt, hoeft hier niet ter sprake te komen) volgens mij. Waar anders komen ineens die string geluiden vandaan? (En dan zeg ik nog maar niets over DM.) Het gaat er verder juist om hoe het optreden gepresenteerd wordt. Als de DAT slechts wat achtergrondeffecten/basslines/strings/beats betreft, maar de hoofdmelodieën, zang, worden wel live gespeeld dan heb ik er geen moeite mee. Ik krijg niet de indruk dat JXL hieraan voldoet, maar om hem daar nou zo persoonlijk op aan te vallen? Het lijkt er hier op dat EN omdat JXL te commercieel is (dan wel omdat zijn muziek niet bij de meesten hier in de smaak valt) EN omdat hij niet live optreedt (terwijl hij dit wel met zoveel woorden zegt), erg heftige reacties oproept.

Hehe, maar jouw aversie fake je in ieder geval niet.

Maar waarom maak je je schijnbaar zo boos hierover? Want zoals Shivah zeer terrecht opmerkt zijn deze mensen al heel lang bezig en weten heus wel hoe het kan enzo. Maar kiezen hier bewust voor om diverse redenen.
Want om zo 'hoog' in die ladder te komen moet je meer dan alleen een goede muziekant zijn en de juiste mensen kennen.

Nou ja, dan maar even de spiegeloog uit hangen. Je kunt het gewoon niet velen dat sommige mensen anders denken over live optredens dan jij en dan uit je je op zo'n manier. En als je dus daar 'problemen' mee zou hebben dan ligt dit meer aan jezelf dan aan die anderen.

Het geeft ook allemaal niet. Blijkbaar is JXL een van die mensen die echt tegenstrijdige reacties oproept, dat kan je hem iig nageven :D

Kijk, dat ik poep heb aan hem, dat is mijn ding. Dat iemand anders hem de bom vind, ook prima. Daarom is dit ook zo'n aardig forum en specifieker, dit zo'n aardig draadje. Lekker spuien!

Tja... velen vragen zich af 'waarom nog deze reactie, zo laaaaaat..'

Maar ik zag vandaag eigenlijk pas de beelden van het JXL optreden op pinkpop. Tja.. beetje traag maar ik snap de negatieve meningen over het optreden van JXL.

Ik ben niet echt bekend met JXL's muziek.. en wat ik ken vind ik niet echt te gek. Maar dat is mijn smaak naturlijk. Dat hij succes heeft vind ik knap.. het is voor iedereen hard ploeteren om veel plaatjes te verkopen dus als hem dat lukt...

Maar wat ik dan iritant vind aan JXL is inderdaad een gigantische mengtafel meesleuren naar je optrden -staat waarschijnlijk interessant- en vervolgens een nummer van begin tot einde afdraaien vanaf harddisk of DAT....

Daarbij doet hij wel heel erg blits.. een beetje coolere pose mag ook wel. Hij heeft een beetje een zelfingenomen kop daar op het podium... alsof hij een superwrede show neerzet.
Op tv zag het er allemaal erg onsfeervol uit.. superleeg podium.. muzikanten die totaal geen uitstraling hebben en helemaal naast een 'zich in het moment verliezende'Tom H. zien ze er erg triest uit.

En over sequencers of DAT.. ik vind dat je bij een live optrden moet kunnen improviseren.. dus deel je sequence in blokken in. Zodat je in kan spelen op het publiek..

Origineel geplaatst door n0_key
Mijn idee. Nog meer irri als Eboman maar die maakte tenminste nog wat leuks van zijn optredens -alhoewel ook grote onzin- en een beetje knappe muzak. JXL's muziek is bagger, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk -yak-.

Daarnaast vind ik 'm een nogal pretentieus mannetje met al even pretentieuze praatjes. Zo interessant is het niet wat ie presteert, het valt best wel mee. Het is leuk dat ie er mee scoort, maar er zijn ladingen mensen die hitjes scoren, dus...

En jalouzie, tja, hij verdient zijn doekoes met zijn muziek en ik niet. En daar ben ik wel jalours op ja. Verder ben ik dus wel arm, maar ik heb in ieder geval nog mijn waardigheid. JXL's optredens zijn net zo zielig als die Belgische poptrance dingetjes, waar een stel tietjes de aandacht moet afleiden van een lelijke mongool met dreads die op een paar snoerloze Rolandjes staat te timmeren en 20x per nummer iets over de handjes hoog schreeuwt.

Knoppen play-backen, tsss... En dat gelul met die gitaar... Argh! Echt, aggressief wordt ik er van. Die gitaar overdwars in z'n [delete]!!!

word! hier ben ik het helemaal mee eens..

zowel tiesto als JXL vinnik kut-muziek..met een hoofdletter K ... en ik weet heus wel dat meneer Tom hiervoor in weekend at waikiki en nerve etc. hele interessanten dingen heeft gedaan..maar als ik nou zeg dat ik hun muziek kut vind ben ik ineen jaloers? terwijl ik natuurlijk wel mag zeggen dat ik het geweldig vind zonder dat mensen me een stalker gaan noemen...beetje rare redenering...muziekbeleving is subjectief, dus ik mag het gewoon kut vinden, heeft nix met jaloers te maken... je mag me afschieten als je me ooit zo springend ziet playbacken op een podium, in mijn levensdagen niet! Verder heb ik natuurlijk respect voor mensen die zo gedreven bezig zijn met muziek, dat geldt ook voor tiesto.....maar dus niet voor hun performance en muziek zelf... dat vinnik K.U.T.! zo..... daar kan je het mee doen fuse ;)
En als laatste: muziek is niet als sport, als je bij sport wint dan ben je meestal de beste, als je bij muziek veel verkoopt of "de beste Dj van de wereld" wordt genoemd door een of ander UK hype-blad, dan zegt dat nog helemaal nix over goed of slecht....meer iets over de smaak van de massa en/of de kwaliteiten van de marketing-campagne

Olaf

Origineel geplaatst door n0_key
Tja, dit is net zo gemakkelijk als bashen. Het is leuk dat een Nederlander internationaal scoort, maar het is wel weer erg jammer dat het dan zo'n hondel*l is die k*tmuziek maakt.

Als je dan ook nog te triest bent om ook maar een klein beetje live op te treden (maar wel te doen alsof), pak dan gewoon een stel draaitafels en ga op dat niveau functioneren.

Kijk naar Moloko. Wel live, wel goede muziek en ook nog een contract. Zo kan het dus ook. En als je k*tmuziek maakt dan is het volgens mij niet meer dan redelijk dat je slechte recencies krijgt. Ja toch?

ja moloko is een perfect voorbeeld.....en kijk bv eens naar de live optredens van bugge wesseltoft..dat rockt ook, EN is allemaal live....en niet te vergeten natuurlijk onze forumleden zoals bv brian chinetti van oa legowelt/orgue electrique en johnnybusca van JohnnyBlack.....

Olaf

Origineel geplaatst door Bass
Tja gospel is goed ja...

Maar als je er beats en bass onder gaat zetten is dat niet erg creatief..

Hmm..misschien maar eens doen met Sesamstraat..:D

mm..er is binnen de US Garage een hele gospel-house stroming waar nog wekelijke uiterst vette platen worden gereleased...dan praat ik niet over samples maar echte vocals over moddervette producties.... vooral BOP kan er wat van....

enne, volgens mij sampled Moby geen gospel trax maar oude blues en rhythm&blues...

Mijn mening over JXL

1.Goede studiomuzikant (al vind ik zijn muziek niks bijzonders)
2.Waardeloze live performer
3.Mannetje dat naar mijn mening iets teveel zelf in de belangstelling wil staan.

Ik denk dat JXL het best zich bezig kan houden met zijn studiowerk, en niet met live optreden want dat lijkt nergens op, ik vind het zelfs zielig eruitzien; een man van half dertig die als een mongool op een podium af en toe wat rare bewegingen maakt op een DAT of Hardiskrecorder die blijft doorlopen. Iemand die hopeloos de popmuzikant wil uithangen. Iemand die een gitaar vast houd een paar snaren aanraakt en beweert dan gitaar te spelen.....gitaar spelen my ass.......als je een willekeurig iemand een gitaar geeft en die aansluit op een eindeloze galm/echo dan kan iedereen dat.

En jaloers ben ik zeker niet............jaloers ben ik op de mensen die in donkere kraakpanden met 909's 808's 303's, MPC's, enz enz....spontane jamsessies uitvoeren....dat is pas live (en echt), dan heb je pas ballen !!!!
Muziek maken gaat niet om bekend worden voor mij, maar om spontaniteit en echtheid !

Een aantal van jullie vind ik toch best wel kortzichtig hoor. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen wat iemand doet en wat iemand is. Want ook al vind je zijn muziek of live performace niet goed dan is het metteen een egocentrische eikel? Zoiets kan je alleen beweren als je de beste man daadwerkelijk kent. En metteen met het persoonlijk aanvallen wordt ook de professionele integriteit in twijfel getrokken en dat vind ik ook onterrecht.

En die mensen die de keuze hebben gemaakt om in de underground te (blijven) optreden verdienen net zoveel respect voor hun keuze als de mensen die in de mainstream zijn gerold. En dit staat gewoon los van hun keuze qua muziek.
Want het is natuurlijk onzin dat als je underground bent dat je dan ineens beter bent dan een andere muziekant.
En veel niet mainstream muzikanten hebben het gewoon niet om in de mainstream te komen omdat er andere muziekanten eerder door de mainstream geaccepteerd wordt. En dan kun je het woordje mainstream ook voor underground vervangen en dan geldt die regel net zo goed.

En als je bij dat soort festivals optreed dan ben je ook anders bezig. Dan heb je een contract wat je waar moet maken en verwacht men iets van je. En dat is heel verschillend van de artistieke prestaties want dat komt er dan ook nog even bij.

En als je in Nederland van muziek je beroep wilt maken dan zul je gewoon moeten doen om brood op de plank te krijgen. En underground is allemaal leuk en aardig maar dat verdiend voor geen meter. En ik kan me heel goed voorstellen dat Tom ook wel eens wat anders wilde en gewoon grof geld verdienen en uiteindelijk meer te bereiken waar hij voor die tijd bereikt heeft. En dan is het weer de calvinistische invloed dat nederlanders geen exhorbitant veel geld mogen verdienen wat de kop opsteekt.

En nogmaals je doet het hem niet na hoor, of je moet een klasse apart zijn. En ook een band als Moloko of Lamb is wereldwijd uniek en zelfs die gaan wel eens op hun smoel. (En een technisch fatsoenlijk album afleveren hebben ze dan ook weer moeite mee.)

Een aantal van jullie vind ik toch best wel kortzichtig hoor. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen wat iemand doet en wat iemand is. Want ook al vind je zijn muziek of live performace niet goed dan is het metteen een egocentrische eikel? Zoiets kan je alleen beweren als je de beste man daadwerkelijk kent. En metteen met het persoonlijk aanvallen wordt ook de professionele integriteit in twijfel getrokken en dat vind ik ook onterrecht.

En die mensen die de keuze hebben gemaakt om in de underground te (blijven) optreden verdienen net zoveel respect voor hun keuze als de mensen die in de mainstream zijn gerold. En dit staat gewoon los van hun keuze qua muziek.
Want het is natuurlijk onzin dat als je underground bent dat je dan ineens beter bent dan een andere muziekant.
En veel niet mainstream muzikanten hebben het gewoon niet om in de mainstream te komen omdat er andere muziekanten eerder door de mainstream geaccepteerd wordt. En dan kun je het woordje mainstream ook voor underground vervangen en dan geldt die regel net zo goed.

En als je bij dat soort festivals optreed dan ben je ook anders bezig. Dan heb je een contract wat je waar moet maken en verwacht men iets van je. En dat is heel verschillend van de artistieke prestaties want dat komt er dan ook nog even bij.

En als je in Nederland van muziek je beroep wilt maken dan zul je gewoon moeten doen om brood op de plank te krijgen. En underground is allemaal leuk en aardig maar dat verdiend voor geen meter. En ik kan me heel goed voorstellen dat Tom ook wel eens wat anders wilde en gewoon grof geld verdienen en uiteindelijk meer te bereiken waar hij voor die tijd bereikt heeft. En dan is het weer de calvinistische invloed dat nederlanders geen exhorbitant veel geld mogen verdienen wat de kop opsteekt.

En nogmaals je doet het hem niet na hoor, of je moet een klasse apart zijn. En ook een band als Moloko of Lamb is wereldwijd uniek en zelfs die gaan wel eens op hun smoel. (En een technisch fatsoenlijk album afleveren hebben ze dan ook weer moeite mee.)

Jezus man wat kan jij ouwehoeren zeg..........:dubbel:
Dit is niet lullig bedoeld, maar wat is de bedoeling van deze thread, dat mensen zich scharen achter iemand die zijn mening over een bepaald artiest geeft, of dat mensen hun eigen mening mogen geven ? Het enigste waar ik het met je over eens bent in je relaas hierboven is dat je pas een waarde oordeel kan geven over iemand zijn persoonlijkheid als je hem kent.....

Maar als we het over zijn verschijning hebben als live muzikant dan mogen daar best waarde oordelen over geveld worden....want dat is echt beschamend !

Kan ook korter:

Je hebt geen rotkop nodig om een eikel te zijn. ;)

[...]

Ik heb de rest van de quote maar weggelaten, echt onzinnig geneuzel :P -nofi-
Wat je blijkbaar niet oppikt is dat mijn aversie en die van anderen tegen JXL niets te maken heeft met zijn succes, maar met het feit dat ik (we) het gewoon niet pruim(en). Simpel, that's it.

En over het stukje wat ik wel quote, het hele punt van live spelen is dat je op je bek kan gaan. En als je dan een keertje op je bek gaat, dan verdient dat nog respect, want je hebt dat risico genomen. Wat weer wat anders is als (consequent) bagger live optredens geven, laat dat duidelijk zijn.

Alleen dat technisch fatsoenlijk album niet kunnen afleveren, die vat ik nog niet helemaal. Over wie en wat heb je het nu?

Edit:

Overigens, topdraadje dit, echt...

OK, offtopic maar was er zelf over begonnen. Maar het houdt wel verband.

Dat nieuwe album van Moloko is muziekaal volgens mij gezien goed. Alleen technisch ben ik er niet zo gecharmeerd van want de mixing en de mastering klopt volgens mij gewoon niet. (Nou ja, wie ben ik om daar m'n menig over te geven?)
En dat doet toch afbreuk aan het positieve beeld wat ik van ze heb, want ze kunnen wat dat betreft toch heel wat maar er is ergens toch iets niet goed gegaan. En dat heeft verder niets met ze persoonlijk te maken want ik ken ze helemaal niet.

Er is zoveel andere muziek,luister daar dan naar
Als hij ergens optreed,ga er dan niet heen
Als hij op tv komt,zap dan
Als hij in een magazine staat,blader dan door

Dit zal niet het eerste en laatste forum zijn waar hij zo gedissed wordt,als ik voor mezelf spreek ben ik WEL een beetje jaloers,hij wil optreden en durft dat zelfs te doen met een datje,terwijl ik persoonlijk dat niet zou kunnen,En opterden En met een datje.
Persoonlijk heb ik weinig toe te voegen,ken zijn muziek niet,en ben nooit naar een optreden van hem geweest.
Maar wederom hij zal wel iets goeds doen,anders was hij niet waar hij nu is.
Wie doet hem dat ff na?

Nou het feit dat er zo over hem gepraat wordt is ook promotie.
Als het iemand van niks was,nam je ook niet de moeite om negatief over hem te praten.

ik vondt junkie xl met rudeboy echt heel cool.
nu iets minder.
maar ja, tijden veranderen

Back