ems synthi

ja, dat kan, maar het heeft weinig met de synthi te maken, behalve dan dat er ook een patchmatrix en joystick opzitten, als onderscheidende kenmerken van veel andere synths. (synthi en vostok hebben wel meer gemeen natuurlijk, knoppen en zo, maar da's minder relevant.)

nouja, hoe het ook zij, als je een synthi zou willen, raad ik je sterk af een vostok te kopen.

heb eventueel nog wel een vcs3 voor je, ziet eruit en speelt alsof ie zijn hele leven onder een plexiglazen kap heeft gestaan ;)
 

Attachments

  • DSC04868.jpg
    DSC04868.jpg
    45,7 KB · Bekeken: 83
is dat een van die nieuwe lichting vcs'en ??
joystick ziet zo modern uit en zo nieuw alles nog...
en wat doen die 3 extra knoppen in de oscillator afdeling precies ?
 
Ruilen voor een Ensoniq? Die kan SAMPLEN! :D

Die synthi ziet er inderdaad nog zeer netjes uit.

ik hou niet van samplen :r veel te veel werk

zelf denk ik dat dit 1 van de mooiste vcs3's ter wereld is en een heel bijzondere. maar misschien vergis ik me, of beeld ik me iets in, ik heb het bijvoorbeeld nog nooit getoetst aan de mening van de synthi.de groep. zonde als de bubble bursts...

het is een datanomics vcs3.
ik lul nu ook maar het internet na (wel betrouwbare bron trouwens) datanomics was een fabrikant van oa ziekenhuisbedden die ergens in de late 70er jaren op zoek waren naar uitbreiding/ investeringsmogelijkheden. EMS zat zonder geld omdat Zinoviev van zijn rijke vrouw af was. datanomics heeft toen EMS overgenomen. leverde niet meer dan een laatste stuiptrekking op.
volgens mij was dit de laatste echt aktieve periode van EMS.
veel van de apparaten ondergingen in die periode aanzienlijke veranderingen/verbeteringen.
de vocoder2000 werd uitgebracht als de vocoder1000, voor de halve prijs van de 2000 en met noisegate circuit erin en nog wat verbeteringen. de 8 octave filterbank uit die tijd was ook anders, een heel andere print.
de binnenkant van de VCS3 was ook anders dan van andere mk2's di eik heb gehad, maar daar snap ik de ballen van.
aan de buitenkant vielen mij 2 dingen op die ik op andere modellen niet had gezien.
de hoekverbindingen van de houten kast zijn erg mooi. er is vast een naam voor zo'n verbinding in timmerland. het reservoirtje voor de patchpins is met zorg gemaakt; elk pinnetje heeft zijn eigen gaatje. vind ik erg mooi. de joystick is inderdaad een latere, maar die heb ik ook wel op andere late synthi's gezien.
en de naam natuurlijk EMS (datanomics) Ltd, staat op de voor en achterkant.

deze heeft bijna alle door EMS aanbevolen mods. of misschien wel allemaal. en op de 3 knoppen na, die jij noemt, onzichtbaar.
de 3 knoppen zijn voor de hoeveelheid oscillator sync. normaal zit er ook een schakelaartje naast om te kiezen tussen 1 van de 2 andere vco's, maar deze potmeters kan je iets uittrekken. dat is dus de schakelaar.
de waveform potmeter van vco3 is ook zo'n schakelaar tussen low en high frequency. en de trapezoid potmeter ook, om de trapezoid te inverten.
verder werkt ie op 1v/oktaaf CV (het bijpassende toetsenbord ook), zodat je niet met de input1 moet gaan draaien voor de juiste scaling. matrix deels gebufferd. temp balance mod, voeding uiteraard opgeknapt.
stoer verhaal natuurlijk, maar het enige dat ik zelf heb gedaan, is de kast in de was zetten.
 

Attachments

  • 836O.jpg
    836O.jpg
    43,6 KB · Bekeken: 84
grappig
trouwens precies dezelfde mods als ik pas heb laten uitvoeren ( +unslew filter en een extra 24db trap erbij en de pins nauwkeuriger )

mooi apparaat en zeker niet te duur ( naar huidige maatstaven , dat spreekt voor zich )
 
mooi apparaat en zeker niet te duur ( naar huidige maatstaven , dat spreekt voor zich )

maar je weet de prijs toch niet?!
ik ben niet van plan hem weg te doen, maar ja, elke hoer heeft zijn of haar prijs. ik ook ;)
 
maar je weet de prijs toch niet?!
;)

klopt inderdaad, ik dacht dat ik, de prijs gezien had, maar dat zal bij een eerdere/andere aanbieding geweest zijn.
anderzijds zijn je prijzen natuurlijk altijd heel redelijk...
( had ik geen neuron gekocht was ik voor je poly gegaan, zal voor een andere keer zijn vast.. )
 
zo, synthi 6521 euro...
( as is , en zonder keyboard )
 
;) en stiekem hopen we dan toch.....
want jij post m toch pas achteraf. en ik heb m ook niet gepost. en zo zullen er nog wel wat zijn.

hoogste bieder (0 feedback, een gelukszoeker, de verkoper zelf??) heeft al afgehaakt en als je de lijst van biedingen dan doorgaat en je schrapt al zijn biedingen, kom je ineens uit op 4000 pond.
jammer dat zo'n cowboy bieder dan zo'n vertekend beeld geeft.

ben trouwens zeer benieuwd, hoe je zoiets met de 2de bieder gaat oplossen. 2nd chance offer.......
want nu is intussen zijn hoogste bod duidelijk geworden in de lijst, maar je kan ook zien met welk bod hij gewonnen zou hebben als bieder 1 niet had meegedaan. en dat lijkt me dan toch het meest reëel.
maar doet een verkoper dat, als hij weet dat bieder 2 er eigenlijk 1300 pond meer voor over had??!!

zal wel relisten worden.
 
dit is één van de mooiste vcs3's ter wereld

Denk dat je daar wel gelijk in hebt, maar ik denk....................dat deze ook één van de duurste ter wereld is.
Het geld is er wel, maar niet de wil om zoveel aan een synth uit te geven.
Heb nog meer hobby's die veel geld kosten :eureka:
 
ach, ik zie toch regelmatig bedragen boven 10000 euro gevraagd worden voor synthi's, ruim erboven zelfs, en af en toe wordt zoiets ook nog betaald.
de mijne zou er (net) onder blijven, als ik m nu zou wegdoen. maar dan wel helemaal tiptop, met bijpassend keyboard (opeenvolgend serienummer) en ik denk toch wel dat het iets bijzonders is.
maar het blijft heel veel geld en ik denk sowieso dat ik het verderop zou moeten zoeken om hem kwijt te raken (sowieso nu, want hier mag niet meer van de kim-dim-sum's) en die aanvechting voel ik ook niet echt.
want het is toch ook gewoon een heel erg leuke synthesizer.
nouja, abstract gewauwel.
 
Als je zo lang moet twijfelen, gaat die ruil voor een Ensoniq ook niet meer door hoor. Kans verkeken! :D

Wat Synthi's ruilen betreft zag ik dat Mike Oldfield lang lang geleden blijkbaar een Synthi VCS3 had, en deze heeft geruild voor een Arp 2600. Die Arp heeft hij in veel opnames gebruikt; die Synthi bij mijn weten nergens. Het is daarbij ook soms wel wat moeilijk om te achterhalen welke instrumenten hij zelf had, en welke de studio had of huurde voor hem. Maar het lijkt erop dat die Synthi van hem zelf was, aangezien die Arp ook eigen bezit was.

Als iemand weet heeft van een opname waarop hij zijn Synthi gebruikt heeft...

Tim Cross heeft blijkbaar wel de EMS Universal Sequencer op de Exposed tour van Oldfield gebruikt, maar da's andere koek.
 
Laatst gewijzigd:
Zeker voor het melodieuze werk dat Olfield speelde lijkt een 2600 me ook een veel betere keuze dan een VCS3. Zet je er maar eens aan om Blue Peter op een Synthi te spelen. :D
 
Ik zie regelmatig bedragen boven 10.000 euro gevraagd worden voor synthi's en af en toe wordt zoiets ook nog betaald.
de mijne zou er (net) onder blijven, als ik m nu zou wegdoen. ik denk toch wel dat het iets bijzonders is.
maar het blijft heel veel geld en ik denk sowieso dat ik het verderop zou moeten zoeken om hem kwijt te raken
Ja dat is veel geld, kun je ook andere leuke dingen voor kopen :eureka:
Als je het geld niet nodig hebt, zou ik zo'n mooi en zeldzaam exemplaar gewoon zelf houden.

Als je zo lang moet twijfelen, gaat die ruil voor een Ensoniq ook niet meer door.
Wat Synthi's ruilen betreft zag ik dat Mike Oldfield lang lang geleden blijkbaar een Synthi VCS3 had, en deze heeft geruild voor een Arp 2600

Je loopt achter de feiten aan, ik heb nu al 2 weken een in nieuw staat verkerende Mirage DSK-I in huis staan :luv:
Waarom een VCS-3 ruilen tegen een 2600 :?
Blijven allebei (op hun gebied) hele mooie instrumenten.
 
Waarom een VCS-3 ruilen tegen een 2600

Het zijn inderdaad allebei op hun gebied hele mooie instrumenten, maar als je ziet dat hij de Synthi klaarblijkelijk in geen enkele opname gebruikt heeft en de 2600 heel vaak, was de 2600 duidelijk veel meer "zijn gebied". De instrumenten die je hebt moeten natuurlijk een beetje compatibel zijn met de muziek die je maakt. Die ruil moet overigens ergens vooraan in de seventies gebeurd zijn.

Die Ensoniq was niet op jou gericht hoor. Veel hexadecimaal Mirageplezier!
 
ik gebruik de ems in bijna elke opname. en de arp heb ik eigenlijk niet gebruikt in opnames ;)

en mike oldfield had de ems vast ook veel vaker gebruikt, als ie net zo mooi gemodificeerd was geweest als de mijne ;)
 
Aangezien jouw mods het spelen van melodieën veel beter toelaten, vast wel. Want ik denk dat dat het grootste gemis was voor hem. Ik weet niet eens of hij er uberhaupt wel een klavier bij had, anders was het probleem ook wel snel duidelijk. :D

Qua klankmogelijkheden lijkt het me een minder relevante ruil, omdat die fluitachtige klanken uit beiden wel gehaald kunnen worden volgens mij.
 
Back
Top