GEM S3 met probleempje

bmrieta

Nieuwkomer
Lid sinds
31 oktober 2006
Berichten
15
Hoi, ik ben Ad en heb een Gem S3 waarvan het toetsenvolume onderling nogal varieert. Ook het jogwheel / jogdial is nogal eens de kluts kwijt. Is dit allemaal een kwestie van schoonmaken en zelf te doen? Zo ja, wat kan ik tegenkomen bij het loshalen van het toetsenbord? Ik heb me suf gesurfd naar een repair- of service manual maar niet bruikbaars kunnen vinden. Wie kan helpen?
 
Ik heb sowieso de service manual, als het goed is. Kijk ik even naar als ik thuis ben. Heb zowel de S2 als de S3 al eens onderhanden gehad.
 
Ik heb sowieso de service manual, als het goed is. Kijk ik even naar als ik thuis ben. Heb zowel de S2 als de S3 al eens onderhanden gehad.
dank je. Ik zag zojuist dat ik naast de ownersmanuals en die van de turbokit ook de servicemanual er wel bij heb. Deze bevat de elektronische schema's /diagrammen en partnumbers, helaas geen uitleg hoe je het ding uit- en in elkaar schroeft. Ik had gehoopt dat er op internet een soort werkplaatshandboek voor de mechanische componenten te vinden zou zijn. Ik begrijp dat onder de toetsen veren zitten die wel eens door smeer, roest of oxidatie kunnen zijn aangetast en wel eens de oorzaak van volumeverschillen kunnen zijn. Eens kijken op welke manier ik er bij kan en het beste kan schoonmaken.
De draaiknop (jogdial) zal wel een ander verhaal zijn, maar misschien ook wel te reinigen. Alle tips zijn in elk geval welkom.
 
Volumeveschillen komen meestal door vuil op de contacten. Als er iets is met de veren voelen ze anders aan, maar dat heeft verder geen effect op de elektronica. In de documenten die ik heb zit inderdaad ook geen "werkplaatshandboek". Maar het staat me niet bij dat het heel ingewikkeld was. Wel moet hij volgens mij helemaal uit elkaar (alle boards eruit) voordat je het keyboard los kunt maken.

Maar het is alweer 7 jaar geleden dat ik er eentje opengemaakt heb...
 
Gem S3 schoonmaak

Gem S3 schoonmaak

ik heb nog iet gevonden in het Italiaans, met foto. Misschien kan iemand er z'n voordeel me doen.
 

Attachments

  • gem_s-series_tutorial_dinamica_tasti.pdf
    628 KB · Bekeken: 40
Back
Top