Advies gevraagd: Alleen gebalanceerd stereo out nodig

SynnyS

Groot lid
Lid sinds
8 april 2003
Berichten
3.377
Locatie
Hengelo
Mijn vader wil zichzelf in zijn kantoor een nieuw afluister systeem aanschaffen. Hij luistert voornamelijk klassiek, jazz en moderne/lichte muziek (CD's of .wav). Hij houdt van kwaliteit en budget is niet heel relevant. Nou heb ik hem aangeraden om Adam A7X monitoren te kopen, maar ik zou het nogal zonde vinden om die vanaf zijn imac te verbinden met een 3.5mm jack naar tulp stekkertje. Hij 'produceert' verder niet, dus inputs en preamps zijn niet irrelevant.

Ik neig zelf een beetje naar de volgende oplossingen en vooral naar de lexicon of motu.

Motu MicroBook
+ ik werk zelf al jaren met motu en ben er erg tevreden over
- Geen controls of volumeknop

Lexicon U22
+ mooie grote volume knop en led metering
+ mooi design

Steinberg Ci2/Ci1
+ volume knop

Avid Mbox mini
+ volume knop
- heb gelezen dat ie een zeer laag output volume heeft

Apogee Duet (2e hands, 1e model)
+ zeer mooi design
+ volume knop
- breakout cable (ben ik geen fan van)
- ongebalanceerde outputs

Zie ik dingen over het hoofd? Wat zouden jullie doen? Tips? Ideeen?

Hoor het graag.
 
Laatst gewijzigd:
Indien hij toch volhoudt aan z'n 3.5mm jack beveel ik de ART CleanBoxPro aan.
Niet de meest stijlvolle look maar doet wat ie moet.
Zet ongebalanceerd (mini jack, cinch, XLR) om naar gebalanceerd.
Stereo, in beide richtingen te gebruiken.
Heb er 2 en ze werken perfect.
Voor de prijs (64 euro bij Thomann) hoef je het zeker niet te laten.
Grtz,
Exo.
 
Ik zou alle productie/studio gerichte oplossingen links laten liggen. Voor puur audio afluisteren lijkt me een goede audiofiele USB naar audio converter (DAC) het meest geschikt. Deze aansluiten op een knappe hifi versterker en hifi speakers, i.p.v. monitoren. Bronbestanden die je speelt moeten dan ook goed zijn, cd's, wave of FLAC. Liever geen MP3's.


Vele voorbeelden van DAC's (in vele prijsklassen) te vinden op internet, b.v.

http://www.benchmarkmedia.com/dac/dac1-usb
http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=320
http://www.computeraudiophile.com/content/Firestone-Audio-Fubar-II-USB-DAC-Review
 
Ik zou alle productie/studio gerichte oplossingen links laten liggen. Voor puur audio afluisteren lijkt me een goede audiofiele USB naar audio converter (DAC) het meest geschikt. Deze aansluiten op een knappe hifi versterken en hifi speakers, i.p.v. monitoren. Bronbestanden die je speelt moeten dan ook goed zijn, cd's, wave of FLAC. Liever geen MP3's.


Vele voorbeelden van DAC's te vinden op internet, b.v. http://www.benchmarkmedia.com/dac/dac1-usb

Ik zei dan wel dan budget niet zo relevant is, maar dat wat je aanraadt valt er wel buiten ;)
Ik zie trouwens niet in waarom monitors niet geschikt zouden zijn voor het afluisteren van .wav
 
Die 3,5mm uitgang op een iMac is ook optical S/PDIF. Dus je zou kunnen overwegen om ipv een externe geluidskaart alleen een externe DAC te nemen (met gelijk de juiste uitgangen) en daarmee de DAC van de iMac te omzeilen (maar niet de controls).

Ik zie trouwens niet in waarom monitors niet geschikt zouden zijn voor het afluisteren van .wav

Omdat het nearfields zijn. Ze zijn er bij het ontwerp vanuit gegaan dat je dicht bij de speakers zit. Niet bedoelt om een heel kantoor mee van geluid te voorzien...
 
Nearfields zijn juist bedoeld om alle onvolkomenheden in je mix te laten horen. Als een album slecht geproduceerd is, dan wil je dat niet al te goed horen als je van de muziek wilt genieten.

Goede hifi speakers laten ook horen of de productie onder de maat is, maar ik verwacht dat deze iets meer maskeren (op een muzikale manier).

Ik probeer je overigens geen high-end setje aan te bevelen hoor, het moet je hobby zijn. Ik had in de edit ook wat goedkopere varianten opgezocht. Ik heb zelf geen DAC thuis staan, mijn hifi (stereo) set is gewoon goed, daar laat ik het bij.
 
Die 3,5mm uitgang op een iMac is ook optical S/PDIF. Dus je zou kunnen overwegen om ipv een externe geluidskaart alleen een externe DAC te nemen (met gelijk de juiste uitgangen) en daarmee de DAC van de iMac te omzeilen (maar niet de controls).

Oh das inderdaad ook een optie, heb je daar een voorbeeld van? Ken ze niet namelijk..

Omdat het nearfields zijn. Ze zijn er bij het ontwerp vanuit gegaan dat je dicht bij de speakers zit. Niet bedoelt om een heel kantoor mee van geluid te voorzien...
Dat snap ik, maar das nou ook juist de situatie die mijn pa heeft, hij zit voor zijn imac en wil aan weerszijden, mooi dichtbij, zijn luidsprekers hebben.
 
ik realiseer me dat sommige nearfields een knop hebben om frequentie respons van het midden aan te passen. Mijn Samson's hebben 4 standen, o.a. Yamaha NS10 en hi-fi.

Voor muziek luisteren op de computer heb ik deze staan, M Audio AV40's.

http://www.m-audio.com/products/en_us/MAudioAV40.html

Heeft een handige volume knop op de voorkant.

4" polypropylene-coated woofers for tight, accurate bass
1" ferrofluid-cooled silk cone tweeters for clear, pristine highs
OptImage III tweeter wave guides for superior imaging and detail
20-watt-per-channel amplifier with Class A/B architecture
magnetic shielding for use near computer video monitors
back-panel 1/4" TRS balanced and RCA unbalanced inputs for connecting gaming systems, DJ gear, mixers, amplifiers, instruments, and more
front-panel 1/8" stereo auxiliary input for connecting your laptop or desktop computer, MP3 player, or other audio sources
front-panel 1/8" headphone output for connecting headphones
front-panel volume control
wood cabinet with bass reflex port design for deep, rich sound
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top