Alpha Juno, wow wat een klank!

Maurice_1983

I eat wavetables
Lid sinds
12 juni 2002
Berichten
1.565
Locatie
[amsterdam]
Ik wilde hier even mijn vreugde delen over de klank van een alpha juno. Ooit met pijn in het hart een 106 verkocht, vanwege dat probleem met de voicechips, iets waar alpha's veel minder last van hebben.

Net vanmiddag een alpha binnen gehad, en kwa klank meteen weer helemaal in de juno-zone. Dat super romige strings geluid, en die bassen. Just wow :halleluja.

Nog meer alpha adepten? Ik ben benieuwd waarin je hem vindt uitblinken, soundwise. En in welke setup hij zit: welke andere synths heb je om hem aan te vullen?
 
ik vind mijn juno ook erg leuk*D

Naast mijn juno heb ik nog:
Clavia Nord Rack 2
Novation Drumstation
Korg EA1 MK2
Korg ER1 MK2
Akai S01
Roland MKS100 (uit hetzelfde tijdperk).
Yamaha PSR-403

Het is een totaal andere synth dan hetgeen wat ik hier heb staan, maar dat maakt het wel fijn om hem te gebruiken of ermee te spelen.


Ik heb de Juno1. Jij ook? of heb je de 2?
 
Ik ben ook wel tevreden over de sound van m'n Alpha Juno 1,
Ik gebruik 'm mss wel wat te weinig, met Sounddiver en dan mijn versie van de Juno controller adaptation
maar mss komt dat wel omdat ik ni echt een categorie van de patches heb,,??
en tja, mss ook omdat ik weer vergeten ben hoe ik de filter kan aansturen via een ext controller, ipv het alpha-wheel
 
Ik heb een Juno 2 (+ PG200), al sinds 1990, en ook een 106 (sinds 1986), maar ik vind de Alpha niet kunnen tippen aan de 106. Veel killer en sterieler. Maar mooi dat jij er blij mee bent natuurlijk. ;)
 
alpha = gulden middenweg juno...
Beetje kort door de bocht voor een synth die een unieke functie als pwm op de saw heeft, en zoveel invloed heeft uitgeoefend op de hardere dance-genres. Daarvoor moet je toch echt een eigen geluid hebben.
 
Ik vind hem niet zo heel erg slecht klinken, maar als je hem met duurdere Rolands met soorgelijke 1 osc architectuur vergelijkt klinken die wel allemaal beter, inclusief de 106. Daar heeft hij wel velocity, aftertouch, wat apartere waveforms een goed regelbaar chorus en een pitch envelope tegenover. Net zoals een JX-3P is hij alleen leuk als 'ie goedkoop is.

Ik ben ook wel tevreden over de sound van m'n Alpha Juno 1,
Ik gebruik 'm mss wel wat te weinig, met Sounddiver en dan mijn versie van de Juno controller adaptation
maar mss komt dat wel omdat ik ni echt een categorie van de patches heb,,??
en tja, mss ook omdat ik weer vergeten ben hoe ik de filter kan aansturen via een ext controller, ipv het alpha-wheel

Pedal CC?
 
Ik hou er ook van! had ze eerste alle drie. Juno 60 moeten verkopen vanwege andere aanschaf. Maar die komt nog wel een keertje terug. Maar ik denk dat ik de alpha's toch het beste vind. Best inzetbaar denk ik.
 
Pedal CC?
tja, dat was iets van Key Pressure denk 'k,, Ook iets van boven de 128 ctrl's op de Evolution UC-16,
soit, is iets dat in elke patch moet ingesteld worden,... hmm, dat zou ik nog ie moeten automatiseren met m'n SynthCtrl,... :)
 
Kan je een alpha juno met een PG200 bedienen? Ik dacht dat die enkel voor de 3P was. Volgens vintagesynth is de PG-300 voor de alphas. Overigens vind ik een 3P ook leuk als hij niet goedkoop is, want ik vind hem super bruikbaar en super klinken, maar dat is een ander draadje.

Misschien probeer ik ooit nog wel eens een alpha uit, ze zijn zo goedkoop meneer.
 
Kan je een alpha juno met een PG200 bedienen? Ik dacht dat die enkel voor de 3P was. Volgens vintagesynth is de PG-300 voor de alphas. Overigens vind ik een 3P ook leuk als hij niet goedkoop is, want ik vind hem super bruikbaar en super klinken, maar dat is een ander draadje.

Misschien probeer ik ooit nog wel eens een alpha uit, ze zijn zo goedkoop meneer.

Alleen die Kiwi controller is multi inzetbaar, voor een Juno moet je die of een PG-300 hebben.
 
Nog meer alpha adepten? Ik ben benieuwd waarin je hem vindt uitblinken, soundwise. En in welke setup hij zit: welke andere synths heb je om hem aan te vullen?

ik ben ook helemaal verknocht aan de alpha (juno 2) strings en bassen zijn echt om te smullen 8~ van dit soort synths heb ik de jx3p gehad en de juno 60, als ik heel eerlijk ben vind ik de alpha eigenlijk de fijnste van de 3 qua sound, ook weer een heel eigen karakter.
persoonlijk vind ik hem uitblinken in melancholische strings, maar zeker ook geschikt voor andere geluiden.. hij klinkt duurder als ie is zeg maar :)
ik heb er permanent een philip rees c16 schuivendoos aan hangen, erg prettig
verder heb ik nog wat vco, va en fm synths, vult elkaar fijn aan allemaal. het dichtst erbij van mijn synths, zit de dw8000 qua sound, ook een erg fijn instrument. als ik zou moeten kiezen tussen deze 2 zou ik het niet weten..
het enige wat me irriteerd aan de alpha is dat ie standaard op kanaal 1 en sysex receive off staat, maar goed, dat ligt meer aan mijn verwendheid dan aan de synth, is eigenlijk natuurlijk te gek dat je zo'n oud ding gewoon via midi kunt tweaken
nee, deze gaat niet meer weg, een blijvertje :okdan:
 
het enige wat me irriteerd aan de alpha is dat ie standaard op kanaal 1 en sysex receive off staat,
Hmmm, dat gaat wel, maar dat moet je saven,, dacht 'k,, ik heb de a-juno hier toch steeds op ch15-sysex ON staan !!??
 
Heb de rackversie MKS-50 met PG-300, heerlijk de hele middag met die schuifjes spelen (en ook de JX8P met PG-800) :)
 
Hmmm, dat gaat wel, maar dat moet je saven,, dacht 'k,, ik heb de a-juno hier toch steeds op ch15-sysex ON staan !!??
echt ?? is mij niet gelukt:frons: maar hij geeft ook battery low aan terwijl er pas een verse inzit, heeft misschien daarmee te maken.. onthoud wel zn patches overigens
 
Sorry, dan is 't de PG-300. De schuivendoos die er bij past in elk geval. Maar goed, dat verandert niks aan de klank.
 
echt ?? is mij niet gelukt
ja, viola, 'k heb het effe terug geprobeerd... Select Midi Channel, press Write en daarna tegelijk de midi button,,
Op het display zegt ie wel wat ie doet !!
 
Back
Top