DVD audio en/of SACD

Derjano

Ouwe rot
Lid sinds
13 januari 2003
Berichten
2.930
Locatie
Ede
Allo,

Heeft eigenlijk iemand ervaring met Branden van zijn muziek op DVD-audio?
Gezien zowat iedereen tegenwoordig hoger opneemt dan 44000 en 16 bit lijkt de volgende stap mij eigenlijk logisch om je nummers i.p.v. op een audio-CD die voor de verandering eens op audio DVD te zetten en te luisteren naar het verschil..
Op het web is er eigenlijk vrij beperkt informatie over te vinden.
Onderwerpen over het illegaal kopieren van Video DVD geen gebrek.
Maar over onderwerp audio DVD weinig en vaak te vaag.
Behalve dat Nero er blijkbaar niet mee over weg kan.
Op een DVD staan 2 mappen VIDEO_TS en AUDIO_TS. De laatste schijnt bedoeld te zijn voor Audio DVD.
Mijn DVD-speler kan ook SACD aan.
Vraag die bij mij ook opkomt is, kan je eigenlijk ook op een bepaalde manier een SACD branden?
Want dat zou nog beter zijn dan audio DVD.

groet Derk
 
Hele goeie vraag!:biertje:

En dan ook de vraag van mij: Kun je ook op een CD-R een DVD file branden en die afspelen op je DVD player?
Bijvoorbeeld iets van 5 min. 96 KHz. 32 bit , ik roep maar wat.
 
Minid-DVD

Minid-DVD

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Hele goeie vraag!:biertje:

En dan ook de vraag van mij: Kun je ook op een CD-R een DVD file branden en die afspelen op je DVD player?
Bijvoorbeeld iets van 5 min. 96 KHz. 32 bit , ik roep maar wat.

Je praat dan over Mini-DVD. Dat is een DVD gebrand op CD.
Dit bestaat wel echter er zijn weinig standalone DVD-players die dit aan kunnen.
www.vcdhelp.com kan je daar uitkomst over geven.
Op je PC met DVD-Rom is dit trouwens wel af te spelen.
Zie http://www.svcdnewbie.nl/dvd/dvd-structuur.html
Daar heb je een voorbeeld file die je kan donwloaden om een mini-DVD te maken.
Ga ik straks proberen.
Is natuurlijk harstikke interessant een audio DVD gebrand op een CD-R die je kan afspelen op je standalone DVD player.
 
Yepp! Die site ziet er cool uit! thanx.8)
Maar SVCD's maken is niet zo moeilijk.. 't gaat om speciale DVD audio..
Jammer dat het op video gefocused is, ik zie niet echt iets over audio staan.Toch moet het gewoon kunnen volgens mij.

EDIT: na wat zoeken deze site gevonden. Uitlegover DVD audio

http://www.digitalaudioguide.com/faq/dvd-audio/faq_2.htm

nu ga ik zoeken naar een prog dat het naar CDR schrijft
 
Laatst gewijzigd:
SVCD

SVCD

Nou Scvd kan je toch aardig wat problemen onder weg tegen komen met al dat omzetten.
Maar inderdaad als je het eenmaal weet valt het wel mee.
Ik gebruikt het regelmatig.
Bedankt voor die site over audio dvd geeft in iedergeval wat specificaties.
Echter het zelf maken en branden ervan wordt een ander verhaal daar zijn we dus nog niet herlemaal achter.
Ik ga nu mijn mini-dvd uitproberen.
 
In de nieuwste Mac G4 zit een DVD-writer. En in de winkel kan je lege DVD-R's kopen. Ik denk dat je op DVD's gewoon audio kunt branden (aiff, wav). Voor Pc zijn die schrijvers nog reteduur, maar dat zakt natuurlijk gigantisch als je nog even wacht..
 
is er uberhaupt al een DVD audio standaard? ik kan me herinneren dat ze daar jaren mee bezig zijn geweest.
ik hoop (& denk) trouwens dat SACD de standaard muziekdrager wordt; qua technieken beter en kan bovendien ook gewoon in je oude cd speler draaien.

maar als je echt na gaat denken is het natuurlijk sowieso onzin dat het weer op zo'n stom kwetsbaar glimmend onhandig rotschijfje moet. geef mij maar memorysticks ofzo...
 
Nou Nick, het zal je verbazen maar DVD schrijvers zijn er al voor 160€.
En wel zo slim om voor +R te gaan (tenzij je een Mac hebt want die doen standaard -R) want dan kun je het ook nog in alle stand alone DVD players afspelen.

En ik hoorde gister (van een DVD schrijver ontwikkelaar notabenen) dat je maar beter niet op 4 speed kon branden omdat dit eigenlijk nog niet stabiel gaat maar de markt toch schreeuwde om sneller hebben ze die toch maar op de markt gezet. (dus moedwillig foute apparatuur op de markt gebracht)

En SACD schrijvers zijn er nog niet dus al je zelf je 5.1 mixen op DVD wil branden dan kan dat maar op 1 manier.
Lijkt me dan wel zo slim op het formaat te doen dat je het ook kunt afspelen in de huiskamer.

Een heel interessant artikel wat al heel veel voor je uitlegd:
http://www.digitalprosound.com/Features/2000/Oct/Surround.htm

En ik heb wel gevonden dat je bijv met Acid 4 ook DVD's kunt branden. Maar of die ook 5.1 files aankan en je die dan zo kan branden weet ik zo 1,2,3 niet. Es kijken of ze daar een demo van hebben.

www.gearsoft.com heeft ook nog wat programma's. Het is superonduidelijk wat voor audio DVD's je er mee kunt fikken.

Discwelder is speciaal voor DVD-audio maar alleen op -R formaat. Is DVD-A dan hetzelfde als DVD-Audio en is het dan alleen op het -R formaat?

Wil je echt duur doen en er metteen een Xeon systeem voor kopen dan is dit ook wat:
http://www.cube-tec.com/index1.html

Maar moraal van het verhaal. Het staat nog in de kinderschoenen. En is nog onduidelijk welke standaarden er zijn wat het extra moeilijk maakt om te kiezen. Voor pro toepassingen kun je wel alle kanten op, maar daar betaal je dan ook voor.
Voor consumenten blijft het voorlopig nog 'aanmodderen'.

[aanvulling]
Even een AC3 file (van Creative Labs installatie CD) erbij gepakt en dat via een programma van Sonic Foundry als DVD gebrand. Hij maakt er een Video CD van met een AC3 soundtrack. (met een superlelijke achtergrond)
Sonic Foundry heeft ook een programma om van losse wav's een AC3 bestand te maken had ik gezien.
Maar ik neem aan dat Acid ook acid 4 bestanden kan bewaren. En wellicht ook Logic, Nuendo, Cubase SX eva.

Het werkt dus allemaal wel.
Nu nog surround geluid. :)
[/aanvulling]
 
Laatst gewijzigd:
DVD audio

DVD audio

Origineel geplaatst door cyan_circle
is er uberhaupt al een DVD audio standaard? ik kan me herinneren dat ze daar jaren mee bezig zijn geweest.
ik hoop (& denk) trouwens dat SACD de standaard muziekdrager wordt; qua technieken beter en kan bovendien ook gewoon in je oude cd speler draaien.

maar als je echt na gaat denken is het natuurlijk sowieso onzin dat het weer op zo'n stom kwetsbaar glimmend onhandig rotschijfje moet. geef mij maar memorysticks ofzo...

DVD audio zijn volgens mij verschillende standaarden van stereo tot 5,1.
Ik denk zelf niet dat SACD het gaat winnen maar audio DVD.
Dit simpel vanwege het feit dat er al veel mensen zijn met een dvd speler.
Die spelers kunnen dus ook al audio DVD afspelen.
Verder is het zo met DVD branders dat iedereen straks een audio dvd kan branden.
Niemand kan op dit moment een SACD branden.
Dat is speciale apparatuur. Daar staan dus weinig mensen op te wachten.
De vraag blijft alleen nog steeds hoe brand je een audio DVD. Simpelweg een paar wavjes of aiffjes slepen in Nero naar de AUDIO_TS folder. Ik denk niet dat dat werkt.
Mijn mini DVD is trouwens mislukt mijn DVD speler wilt hem niet afspelen.
 
Dat is de reden waarom ik een DVD+RW erbij heb gekocht. Om freaky experimenten uit te halen. ;)

Trouwens gister nog uitgeknutseld dat je in Cubase SX een interleaved 6 kanaals export kunt maken.
Hoe je dat (in godesnaam) op een DVD krijgt is me vooralsnog een raadsel. Maar daar komen we wel uit.
 
Re: DVD audio

Re: DVD audio

Origineel geplaatst door Exzit
Ik denk zelf niet dat SACD het gaat winnen maar audio DVD.
Dit simpel vanwege het feit dat er al veel mensen zijn met een dvd speler.
Die spelers kunnen dus ook al audio DVD afspelen.

is dat wel waar? volgens mij ondersteunen DVD spelers helemaal geen 192 KHz e.d.
ik dacht dat je er een aparte DVD Audio speler voor moest hebben, en dan is SACD een beter oplossing.
 
Re: Re: DVD audio

Re: Re: DVD audio

Origineel geplaatst door cyan_circle
is dat wel waar? volgens mij ondersteunen DVD spelers helemaal geen 192 KHz e.d.
ik dacht dat je er een aparte DVD Audio speler voor moest hebben, en dan is SACD een beter oplossing.

Volgens mij niet er zijn immers toch al audio DVD 's in de handel?
Ik heb er al een paar gezien zelfs in de Etos audio DVD klassiek. Dus geen beeld puur audio.
Maar audio DVD gaat toch max van 24/96 Khz PCM?
SACD is een andere techniek.
Maar ik zie dus niet in waarom ik een SACD zou willen als ik nu al een audio DVD kan kopen en waarschijnlijk ook kan branden.
Maar misschien sla ik de plank wel volledig mis hoor.
Omdat betreft audio DVD alles nogal erg wazig is, was dit ook de reden voor het openen van deze thread.
 
sonar

sonar

Origineel geplaatst door fuse
Dat is de reden waarom ik een DVD+RW erbij heb gekocht. Om freaky experimenten uit te halen. ;)

Trouwens gister nog uitgeknutseld dat je in Cubase SX een interleaved 6 kanaals export kunt maken.
Hoe je dat (in godesnaam) op een DVD krijgt is me vooralsnog een raadsel. Maar daar komen we wel uit.

Toevallig een idee of dat in Sonar bestaat?
 
Er bestaan Dvd-schrijfprogramma's zoals DVD Studio Pro, waarbij je een lay-outje kunt gaan maken met menuutjes ed.
Hierin kan je dan zowel video (in mpeg2 formaat om de data een beetje minimaal te houden) als audio (wav, aiff)importeren en schrijven. Naarmate hogere audioformaten nodig zijn, zullen die volgens mij eerst ondersteund moeten worden door die Dvd-programma's. Als zij het implementeren, kan je alle kanten op (tot aan de limietspecificaties van DvD natuurlijk)

DVD-audio kan tot 192 kHz/24bit gaan.
Als je films erop gaat zetten, zal het geluid 96 kHz zijn (standaard).

Mijn gevoel zegt dat DVD-audio het gaat halen, wegens hun compatibiliteit en lagere ontwikkelingskosten.
 
film

film

Origineel geplaatst door nick nova
Als je films erop gaat zetten, zal het geluid 96 kHz zijn (standaard).

Mijn gevoel zegt dat DVD-audio het gaat halen, wegens hun compatibiliteit en lagere ontwikkelingskosten.

Daar kwam mijn 96 Khz dus vandaan ik dacht namelijk zoiets gelezen te hebben.
Maar of mijn huidige standalone DVD 192 Khz 24 afspeelt?
Ik ga de specificaties maar eens na.
 
Hoe brand je een AUDIO-DVD?(DVDA)

Hoe brand je een AUDIO-DVD?(DVDA)

Hallo allemaal.
Ik wil hiermee een voorzet geven om informatie op te zetten voor hoe men een DVD-audio(DVDA) zelf kan maken.
Ik heb het een en ander gevonden en uitgezocht misschien hebben mensen hier interesse in.
DVDA kan interessant zijn voor gebruikers hier op het forum die een DVD-brander hebben.
Je eigen muziek branden met 96Khz/24 of zelfs 196 Khz/24(toekomst) is mogelijk met dit medium.
Let wel op veel oudere DVD-spelers downsamplen 96Khz tot 48KHZ.
Dus je hebt wel een High-end DVD speler nodig die dit aan kan en zodoende deze samplerates te kunnen benutten.
(Graag geen discussies over hoorbaarheid die hebben we genoeg gehad hier op het Forum)
Op een DVD-Video(DVDV) staan meestal 2 directories een VIDEO_TS en een AUDIO_TS.
Meestal is de AUDIO_TS leeg deze wordt namelijk alleen gebruikt voor DVD-audio.
VIDEO_TS wordt dus gebruikt voor DVD-Video(DVDV)
De map VIDEO_TS bevat IFO, BUP en VOB files.
IFO files bevatten de navigatie gegevens.
BUP files zijn backups van de IFO files.
VOB bestanden bevatten Video en audio signaal specifiek voor DVDV.
In geval van DVD-Audio bevat de map AUDIO_TS vergelijkbaar met de VIDEO_TS map ook IFO en BUP files maar geen VOB files maar AOB files.
Ook hier bevatten IFO bestanden de navigatie gegevens.
BUP files zijn backups van de IFO files
AOB files bevat alleen audio en geen video.
De maximum datarate van het audio gedeelte van een DVD-Video is 6.144 Mbit/sec
Het is natuurlijk zo dat een DVD-audio geen last heeft van video waardoor de bitrate kan gaan tot 9.22 Mbit/sec.
Hierdoor zou bij gebruik van 2 kanalen resolutie het zelfs mogelijk moeten zijn van 96Khz/24 tot 192Khz/24 te gaan.
Echter dit is afhankelijk van de interne hardware van de speler en vooralsnog niet beschikbaar voor 192Khz/24 evenals software die met 192Khz/24 DVD-Audio kan authoriseren.

Bij gebruik van sixchannel resolutie bij DVD-video wordt er op dit moment gebruik gemaakt van maximaal 48Khz/24.
Bij DVD-audio kan je gebruik kunnen maken van 3 kanalen met 96/24 samen met drie kanalen op 48/16 of 2 kanalen van 48Khz/24.
Maar wat in ieder geval natuurlijk in ieder geval mogelijk is, is dat men gewoon stereo 2 kanalen op 96Khz/24 kan gebruiken.
Wil je met dolby surround/DTS mixen maken dan zal je en speciale software nodig hebben zoals bijvoorbeeld Sonic of Steinberg levert maar natuurlijk ook monitoring in surround opstelling.
Dat zal de gemiddelde home studio denk ik te boven gaan allen al qua kosten.
Ik beperkt ik me dus tot gewoon 2 channel stereo op 96Khz/24.
Benodigd heden voor het branden van een DVD-Audio zijn:
- Uiteraard je eigen opegenomen muziek in Wav files op 96Khz/24.
- DVD-brander.
- DVD-audio author programma. Bijvoorbeeld Sonic DVD-Audio authoring
- Brand programma die DVD kan branden. (Bijvoorbeeld Nero)
De wav files zullen voor zichzelf spreken exporteren uit je audio sequencer.
Hoe is afhankelijk van je sequencer. (In Sonar file-export audio (keuze 24bit!)

Een DVD-audio author programma maakt dus de IFO, BUP en AOB files in een map met de naam AUDIO_TS aan op je harde schijf.
Dit uiteraard nadat je eerst in dat programma je audio hebt geïmporteerd.
Het Sonic DVD audio author programma's kan Wav Aiff's etc importeren.
Dit programma maakt dus ook je navigatie gegevens aan en kan je dus ook in dat programma veranderen zoals chapters etc.

Als het author programma zijn werk heeft gedaan heb je dus op je harde schijf een AUDIO_TS map met daarin de benodigde IFO SUB en AOB files.

Deze map kan je dan branden met Nero op je lege DVD schijf.

Even voor de goede orde ik ben dus nog niet zover dat ik al daadwerkelijk een audio DVD heb kunnen maken.
Met video DVD maken enoeg ervaring maar in dit geval; is de bottleneck author programma voro DVD-audio daar beschik ik dus niet over.
Ben dus op zoek naar een share of freeware programma die audio-DVD's kan authoriseren.

Wordt vervolgd.
 
http://www.dvdrhelp.com/

Zie bovenstaande link ,

Je weet hierover een stuk meer te vertellen dan ik dus hoogst waarschijnlijk ken je de link al een poosje , er zullen ongetwijfeld mensen zijn die em niet kennen.

hier zijn zoveel dvd'ers aktief met vragen / antwoorden en software , dat als er audio/dvd-software verschijnt , je het hier bijna gelijk zou moeten vinden !.

heb net een nero 708-a geinstalleerd , dvd heeft de toekomst ! Op vinyl na, zeker het beste medium !

:duivels:
 
Origineel geplaatst door milka
http://www.dvdrhelp.com/

Zie bovenstaande link ,

Je weet hierover een stuk meer te vertellen dan ik dus hoogst waarschijnlijk ken je de link al een poosje , er zullen ongetwijfeld mensen zijn die em niet kennen.

hier zijn zoveel dvd'ers aktief met vragen / antwoorden en software , dat als er audio/dvd-software verschijnt , je het hier bijna gelijk zou moeten vinden !.

heb net een nero 708-a geinstalleerd , dvd heeft de toekomst ! Op vinyl na, zeker het beste medium !

:duivels:

Ik kende hem al maar toch bedankt. Ik zoek inderdaad een free of shareware authorprogramma trial etc.
Maar noch niet gevonden op de officiele pakkettekn als Sonic na.
 
.. in prioncipe moet het ook mogelijk zijn om een MINI DVD te branden via een CD brander, met alleen 96/24 audio... ik ga het nog niet proberen

Kan ik ook SACD op een normale 80 minuten CD-R branden (en op mijn PC afspelen aangezien ik geen SACD speler heb )

?
 
Back
Top