CPU gone bad terwijl laptop aan zou moeten kunnen

Nultwee

Nieuwkomer
Lid sinds
19 juni 2010
Berichten
12
Hallo allen, ik heb sinds vandaag een 2dehands laptopje aangeschaft voor een leuk prijsje, het betreft een HP Compaq met een AMD Turion(tm) 64 x2 2,0 Ghz processor met een 4gb RAM geheugen.

Nu heb ik het probleem dat hij FL studio wel aankan, maar zodra ik er een VST/effect aan toevoeg me CPU omhoog vliegt! Ik had een projectje van me PC, welke deze makkelijk aankon (Fujitsu Siemens met Quad Core 2,4 Ghz en 3 gb RAM) overgezet naar me laptop maar me laptop trekt het projectje totaal niet, zelfs wanneer ik alle effecten uitzet. In mijn opinie zou de laptop het toch wel moeten trekken, ik run verder geen hele zware CPU verslindende effecten en/of VST's,

Heeft iemand enig idee hoe ik de prestaties kan verbeteren, of ben ik nu noodgedwongen om via me laptop geen effecten en/of VST's toe te voegen?
 
quadcore 2,4 ghz is heel wat sneller dan een amd turion(budgetprocessor).
Voor complexe realtime audiobewerking is die amd wat onderbemeten denk ik...je zou een andere vst host kunnen proberen.
 
Hmm, dat klinkt logisch. Maar qua specs zou het toch wel een effectje/vst aan moeten kunnen lijkt mij tenminste.

Zou je dat 2de nog 1x kunnen uitleggen want ik begrijp nu even niet wat je bedoelt.
 
Hmm, dat klinkt logisch. Maar qua specs zou het toch wel een effectje/vst aan moeten kunnen lijkt mij tenminste.

Zou je dat 2de nog 1x kunnen uitleggen want ik begrijp nu even niet wat je bedoelt.

Daar staat als je audio effecten direct wilt horen (dat zijn dus de real time effecten) en deze zijn vrij compex, wat algorimes betreft (de wiskundige berekeningen die hiervoor plaats moeten vinden) dan kan de processor gewoon rekenkracht tekort komen. Het is net als ik jou vraag om 3 x 8 uit te rekenen en dan kun meteen het antwoord geven, maar daarintegen heb je voor 237464547465 x6457575656565 meer tijd en energie nodig.

Zo is dat voor een processor ook.


Paul
 
Aha, vandaar. Het komt er dus op neer dat mijn processor niet goed genoeg is. Zonde, de laptop was een leuk prijsje dus dit is dan weer jammer. Dan hou ik het op samples voorlopig en kijk ik of ik via via nog een betere processor kan regelen oid
 
'Vroegah' kon ik nog best aardig muziek maken op mijn pc met een athlon 900 Mhz processor, toen Logic nog voor de pc bestond! Ik denk dat als je een beetje een oldskool daw installeert (dus niet FL studio 10, wat je waarschijnlijk nu hebt geïnstalleerd), je toch best nog wat (oudere) vsti's en vst-effecten kunt draaien. Het punt zit 'm idd in de complexiteit en het realtime uitrekenen van de door jou gebruikte vst(i)'s.
 
Audio kan hij wel aan. VSTs zul je dan moeten beperken per track, en dan bouncen. Maar de verdere "overhead" hangt ook van je OS af. Als je windows7 met alle aero shit gaat draaien (als dat al lukt ivm grafische kaart) dan hou je niet veel over.

Je moet dus beginnen met een totaal gestripte versie van je OS te installeren en optimaliseren voor gebruik. DAW maakt dan niet zoveel uit en ook veel oude plugins gebruiken.
 
En als je desalniettemin tòch van mening bent, dat de laptop het FL studio
Project zou moeten kunnen draaien probeer dan bijvoorbeeld even te controleren
Of je geluidskaart geen IRQ deelt met een ander device. Update je Bios. Speel met de
Audio buffer om te kijken welke latency je laptop trekt. Meeste van mijn dergelijke problemen
Met hoge cpu load waren verkeerde settings. Met jou laptop specs moet je toch wel wat aankunnen, met de juiste instellingen.

Ben zelf ervaren trotse gebruiker van fruity loopsy. 9 van mijn 10 keren dat ik met nieuwe/andere computers FL ging gebruiken heb ik doormiddel van instellingen redelijk cpu intensieve projecten met jou specs kunnen draaien.

Check ook even je CPU Multithreat settings in audio settings in FL...
 
Tussen de eerst generatie dualcore's zit ook een verschrikkelijk groot verschil.

Zelf heb ik een i5 processor en ken iemand met en eerste generatie dual ... en ik denk dat hij nog niet een kwart kan draaien aan wat ik draai.

Dus kwa specs liggen ze redelijk dicht bij elkaar! En in de praktijk is dat verschil dus veel groter :)
 
gebruik je de asio4all driver? scheelt al een hoop.
zet multicore aan in fl.
gebruik synth1 (die japanse) wat vaker, die eet bijna geen cpu.
zet je laptop op background services,....steek je laptop eens in het stopcontact, je hebt dan niet van die energie bespaar shizzle.

sommige nieuwere plugins blijven altijd problemen geven.
en ja laptop cpu's gaan toch altijd trager als desktops.

mocht het allemaal niet baten.
en probeer hetzelfde eens in reaper ipv fl, scheelt ook een hoop cpu.
 
Back
Top