Dr. Böhm 12/24 demotrack filmpje

reddread

Muzique Plastique
Lid sinds
10 juni 2004
Berichten
4.611
Locatie
Friesland
Ik heb een demotrack filmpje gemaakt van mijn Dr. Bohm 12/24 synthesizer expander.

een vrij obscure module van duits fabrikaat met FM-synthese.
Werd destijds als kit op de markt gebracht en was een beetje gericht op de markt van orgelliefhebbers.
Er zitten veel en ook mooie orgelgeluiden in, maar het apparaat is volledig te programmeren.
Er zitten 400 geheugenplaatsen in om je eigengemaakte sounds op te slaan.
Programmeren is overigens vrij omslachtig.
In het filmpje zie je ook een sheet met de parameters.
Hij o.a aanlaggevoelig en heeft ook aftertouch.
Verder is ie 8 voudig multitimbraal, heeft uiteraard midi en een stereopaar uitgangen.

kortom best een leuke module die niet te duur hoeft te zijn, maar wel wat moeite van de gebruiker vraagt.

 
Dit klinkt echt warmer dan elke DX/FM synth die ik tot nu toe van Yamaha heb gehoord.. heel mooi!!! Erg mooie productie ook weer Red :okdan: Heb je er FX aan toegevoegd, of zit er een chorus ingebouwd? Heb zelf meerdere FM bakkies van Yamaha en een EK44 van Elka, dat is echt een waanzinnig FM monster ook. 4x9 stemmen (4op FM) en een dubbele chorus.
 
In het apparaat zit een ensemble effect.

Cool :okdan: Vond die strings ook al een beetje a la "Solina" klinken. niks voor een DX.
Heb laatst een KB-700 van JVC opgedoken, zit ook zo'n ensemble effect in.

Nogmaals.. hele mooie, sfeervolle demo weer... bedankt voor het posten :) Denk dat ik toch op af ga als ik er weer een te koop zie :D

Edit: Ben even zo vrij om de demo van Hilltree hier te posten ;) mooie demo van die mega FM synth van Elka :okdan:

 

Attachments

  • JVC KB 700.mp3
    1,4 MB · Bekeken: 84
Cool :okdan: Vond die strings ook al een beetje a la "Solina" klinken. niks voor een DX.

Het is zelfs vrijwel hetzelfde circuit als de Solina chorus.

Overigens ter info: de synth is maar deels FM. De voice chips zijn Yamaha [ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YM2203"]YM2203, die zijn driestemmig 4-OP FM plus nog drie stemmen "ouderwetse" chipsound (feitelijk de sound chip uit bijv. de MSX computers). De 12/24 layert die twee en heeft dus per aanwezige chip 3 stemmen. Er gaan 4 of 8 van deze chips in. Maar de SSG/PSG is dus verwantwoordelijk voor de orgels en de strijkers. Die komen niet uit de FM.

Ik heb de mijne ook maar weer eens aangesloten :D
 
Het is zelfs vrijwel hetzelfde circuit als de Solina chorus.

Overigens ter info: de synth is maar deels FM. De voice chips zijn Yamaha YM2203, die zijn driestemmig 4-OP FM plus nog drie stemmen "ouderwetse" chipsound (feitelijk de sound chip uit bijv. de MSX computers). De 12/24 layert die twee en heeft dus per aanwezige chip 3 stemmen. Er gaan 4 of 8 van deze chips in. Maar de SSG/PSG is dus verwantwoordelijk voor de orgels en de strijkers. Die komen niet uit de FM.

Ik heb de mijne ook maar weer eens aangesloten :D

Leuke extra informatie, wist ik niet.
Ik dacht dat er alleen FM chips in zaten.
Nu begrijp ik ook waarom de klanken wat warmer zijn.
Een leuk apparaat, maar een bitch om te programmeren.:duivels:
 
Heb m sinds kort ook , maar vind t programmeren wel meevallen.. krijg alleen modulatiewiel en glide functie niet voor elkaar nog.. Vind m nog wel mooier klinken dan een tx81z. Vind dat ie warmer kan maar zeker zo hard scheuren ook :)
 
ps. heb handleiding in t nederlands en programming parameter kaart ook (erg handy) mocht iemand die nog zoeken?
 
Ik heb een demotrack filmpje gemaakt van mijn Dr. Bohm 12/24 synthesizer expander.

een vrij obscure module van duits fabrikaat met FM-synthese.
Werd destijds als kit op de markt gebracht en was een beetje gericht op de markt van orgelliefhebbers.
Er zitten veel en ook mooie orgelgeluiden in, maar het apparaat is volledig te programmeren.
Er zitten 400 geheugenplaatsen in om je eigengemaakte sounds op te slaan.
Programmeren is overigens vrij omslachtig.
In het filmpje zie je ook een sheet met de parameters.
Hij o.a aanlaggevoelig en heeft ook aftertouch.
Verder is ie 8 voudig multitimbraal, heeft uiteraard midi en een stereopaar uitgangen.

kortom best een leuke module die niet te duur hoeft te zijn, maar wel wat moeite van de gebruiker vraagt.

Böhm 12/24 synthesizer expander demo - YouTube

jzs zie dees nu pas ...vet zegkje idd leuke fm // kant klare unit ..de fm bakkies van yamaha hebk nooit egt geprobeerd te proggen maar veel mooie presets gevonduh ..voor de tx817 / tx802 [2x dx7 ]

kan me voor stellen hoe een tx816 [8x dx7 ] moet klinken ;-]]
dees unit bohm is egt leuk;-] like!!
 
ps. heb handleiding in t nederlands en programming parameter kaart ook (erg handy) mocht iemand die nog zoeken?

Oh, die kaart heb ik zeker interesse in. Volgens mij staat dat allemaal niet zo lekker in de gescande duitse manual.
 
Het is zelfs vrijwel hetzelfde circuit als de Solina chorus.

Overigens ter info: de synth is maar deels FM. De voice chips zijn Yamaha YM2203, die zijn driestemmig 4-OP FM plus nog drie stemmen "ouderwetse" chipsound (feitelijk de sound chip uit bijv. de MSX computers). De 12/24 layert die twee en heeft dus per aanwezige chip 3 stemmen. Er gaan 4 of 8 van deze chips in. Maar de SSG/PSG is dus verwantwoordelijk voor de orgels en de strijkers. Die komen niet uit de FM.

Ik heb de mijne ook maar weer eens aangesloten :D

fyn altyd ..de BETERE info ..mensen hiero ..
hehe dus je zegt de voice chips zijn ...romplers // zoiets / ast mooi klinkt [aka jd990 ] klinkt mooi
;-]
 
Cool :okdan: Vond die strings ook al een beetje a la "Solina" klinken. niks voor een DX.
Heb laatst een KB-700 van JVC opgedoken, zit ook zo'n ensemble effect in.

Nogmaals.. hele mooie, sfeervolle demo weer... bedankt voor het posten :) Denk dat ik toch op af ga als ik er weer een te koop zie :D

Edit: Ben even zo vrij om de demo van Hilltree hier te posten ;) mooie demo van die mega FM synth van Elka :okdan:

http://www.youtube.com/watch?v=FOEtWErvs6M

http://www.wikizic.org/Elka-EK44/gallery-2.htmmooie keys version van dus

kheb de ek22 wels in handen gehad ..is net soo mighty biggo as de matrix 6 ..fully keys 6.5 octgeloofk
 
hehe dus je zegt de voice chips zijn ...romplers // zoiets / ast mooi klinkt [aka jd990 ] klinkt mooi
;-]

Nee, MSX chipsound. Digitale blokgolven en zaagtanden zonder filters, plus een ruisgenerator. That's it.
 
Nee, MSX chipsound. Digitale blokgolven en zaagtanden zonder filters, plus een ruisgenerator. That's it.

msx das een best oude unit c64 ..kinda era zoiets ,... :P
intressantio ..zijn denk best meer fabrikanten die gebruik maak[te ] van early chip/ soundwise ] en de rest digi / of analoog erachter maakte ..
leuke units ..voor vaak een vergeten prijs:halleluja

al die ..klaus wundertlich prices theese days;-[
 
Erg interessante weetjes alleamaal :halleluja
Het is zelfs vrijwel hetzelfde circuit als de Solina chorus.

Dat zijn de gouwe tips!!! Verklaard weer een hoop.. die klank is toch wel bijzonder en 't Is sowieso ook een heel apart bakkie..
Die ik onlangs heb gescoord moet nog ff onder handen genomen worden.. is een beetje in de war.. batterij heeft gelekt. Maar heb al wel even mogen genieten van die heerlijke Solina Ensemble klank :eureka:

Er stond ook al tijden een EK44 te koop op MP zag em vannacht nog voor 100 staan en nu dan toch verkocht.. en terrecht!! Schandalig weinig voor zo'n mooie synth..
 
Back
Top