Welke synth moet ik dan hebben?

desnark

Nieuwkomer
Lid sinds
12 juni 2011
Berichten
7
Beste lezer, hieronder misschien een wat vaag verhaal...maar denk dat jullie me wel op weg kunnen helpen.

Ik ben op dit moment afscheid aan het nemen van een hele berg vintage synths (ax 80, dx5, jen enz..)
simpelweg omdat het echt begrijpen en volledig doorgronden van deze apparaten me te veel tijd kost. Ik zoek nu 1 synth die het volgende kan. Ik vind t belangrijk dat deze nieuw te koop is (ivm intensief gebruik en service)..

Minstens 12 stemmig polyfoon
Toetsenbord 61 keys

en dan de klank.
het moet een warme bak zijn die de volgende geluiden kan maken:
- synth strings (a la wavestation/VS prophet)
- een warme lead a la minimoog
- rubberachtige blazers en mallets (beetje rare omschrijving, maar denk aan de warme 'blazers' uit de JD-800)

Meer wil ik niet...dit zijn de klanken die ik goed werken icm mijn hoofdinstrument Rhodes en echte piano. En vooral...ultra simpele bediening, wil wel de klanken kunnen beinvloeden, en nee ik zoek geen sampleplayer!! het liefst iets analoogs..Ik dacht met de prophet 08 er te zijn, maar die vind ik te dunnig klinken...(midi, sequenzer enz enz..allemaal niet nodig)

Ik zie uit naar jullie reacties..
Dank.
Mark
 
Wat denk je van de producten van Clavia (www.clavia.se)
Ze maken mooie synths met een fijne klank. Veel knoppen voor de analoge feel.
Je hebt de nord lead 3, en ze hebben ook een nord wave (wavetable synth) of de nord electro voor de meer orgel klanken.

-C-
 
Alesis Andromeda past in het straatje, alleen weet ik niet of deze nog nieuw te koop is?

Niet de ultra simpele bediening waar de TS naar op zoek is denk ik :D



Wat vind je dun aan de P'08 dan? Reverbje erachter en knallen maar.

Misschien moet je eens op zoek naar een P600, Supernova KB, Alesis ION, Oberheim OB-12 etc... Of probeer een Jupiter 4 als je met 4 stemmen kan leven.
 
een hele berg vintage synths (ax 80, dx5, jen enz..)
Kun je de volledige lijst geven?

het moet een warme bak zijn die de volgende geluiden kan maken:
- synth strings (a la wavestation/VS prophet)
- een warme lead a la minimoog
- rubberachtige blazers en mallets (beetje rare omschrijving, maar denk aan de warme 'blazers' uit de JD-800)

JD990 zodat je niet de hele JD800 hoeft mee te sleuren en voor de rest een Studio Electronics Code 8, en dan een goede controller erbij.

De P08 is een van de goedkoopste nieuwe polysynths. Als die te dun is wordt 't al gauw prijziger.

Wat wil je er aan uitgeven?
 
Bedankt allemaal...de Blofeld is een interessante! ga ik zeker checken. En de C(l)avia's ook..DANK..
en de genoemde oude synths zijn prachtig, maar even niet voor mij..
grote groet, mark
 
Ik kan je de clavia synths ook ten zeerste aanraden. Is dan wel digitaal, maar digitaal is al lang niet meer hetzelfde als 'dun'. Ook al zijn er mensen die het tegendeel beweren. Deze mensen praten poep.
 
Ensoniq ASR-10?
Warme klank die moderne synths niet vanzelf hebben, kan wavetable string dingen doen, ingebouwde goeie effecten (uitbreidbaar met waveboy effects), kan warmere minimoog bassen maken dan de minimoog zelf en blazers ook geen probleem (alleen niet hetzelfde als de JD800, die heeft toch een unieke sound (32khz sampling rate etc) die je nergens anders uit haalt op misschien sommige roland synths/samplers uit diezelfde periode na).
Is verder goedkoop, en er zijn enorm veel (succesvolle) electronische nummers op alleen de ASR-10 gemaakt dus hij kan het zeker als je je er in verdiept.
Is alleen niet echt modern meer, maarja klinkt wel warm :)
 
Tja, met het Waveboy effect Rez Minimoog haal je mooie Minimoogklanken en met de Waveboy Transwaves haal je mooie wavetables uit je ASR-10. Strings heb ik er ook mee gesampeld en als je niet beter weet, mis je het origineel niet (voorbeelden op mijn stuk Out of the dark op mijn cd Conflicting emotions van 1999).

Maar de bediening is niet ultra-simpel. Als dat heel belangrijk is, kom je uit op synths die qua klank weer niet voldoen.

Zo moeilijk is de Andromeda toch niet? Waarom heb ik er dan zo veel klanken mee gemaakt? Je kunt er wel mallets uit halen (mijn eerste geluid!) en allerlei strings: van Solina tot Oberheim. Blazers a la CS-80 kan ze ook aan. Alleen niet nieuw te koop. Maakt toch niet uit? Mijn exemplaar was nieuw en daar zit een rammelend onderdeel in.

Maar goed, de draadstarter zal een afweging moeten maken...
 
Hee heb nog een idee trouwens.
Mijn eigen keuze.
Als je je ergens helemaal in wilt verdiepen, waarom niet Reaktor van Native Instruments?
Kan alles wat je beschreef en nog veel meer en is modern, goed supported etc etc.
Regel een stille computer (of laptop voor portability) en een mooie controller en het werkt na wat wennen prettiger dan een hardware synth.
Geluidskwaliteit ook veel beter natuurlijk.
 
Back
Top