Cut off filter + Decay sustain envelope effect

Phye

Wreeeeep!
Lid sinds
11 november 2010
Berichten
477
Locatie
Arnhem
Een heel bekend effect wat je bijna in iedere dance track hoort.

Ik ben eigenlijk opzoek naar iets wat dit in een keer doet.

korte omschrijving:
De melodie begint, cut off laat alleen de mid tonen door en draait langzaam met automation open zodat het volle bereik hoorbaar is.

Decay en Sustain automation clip zorgen ervoor dat een lead geluid in het begin klinkt als een 'pluck' en uiteindelijk als een pad of string.

Goed, iedereen kent het wel. Het lukt ook wel maar ergens voelt het alsof ik dit te omslachtig doe.
Is daar niet 1 effect voor? Of worden er 'normaal gesproken' twee intrumenten gebruikt met een soort crossfade? Tussen pluck sound en pad/string sound?

Wist ook niet zo goed onder welke naam ik het moest zoeken.

thnx alvast

Edit: Aye misschien had dit toch beter in het Plug-in forum gemoeten... excuus
 
In veel plugins kan je de cuttoff door een ADSR envelope halen, dat wanneer je de cut off open draait, dat dan de decay mee gaat. Bijvoorbeeld in sylenth1.
 
plaatje:
 

Attachments

  • oh1.jpg
    oh1.jpg
    21,7 KB · Bekeken: 61
Zoals hierboven eigenlijk al staat.
Wat ik zou doen is zowel de cutoff als de decay/sustain toewijzen aan je modulationwheel. Als je die dan opengooit, werkt het direct en hoef je dus maar 1 controller te automatiseren.
 
Sylenth gebruik ik inderdaad. Maar nu maak ik dus voor én Decay én Sustain én Frequentie cut-off aparte automation clips.

Ik had nog niet gedacht om deze aan de cut off van een filter effect te linken. Moet dan alleen nog even uitvissen hoe, maar heb al een idee.

Thnx, gaat mijn workflow zeker weer wat versnellen!
 
Zoals hierboven eigenlijk al staat.
Wat ik zou doen is zowel de cutoff als de decay/sustain toewijzen aan je modulationwheel. Als je die dan opengooit, werkt het direct en hoef je dus maar 1 controller te automatiseren.

:halleluja Okee inderdaad! Stom misschien had ik gewoon iets langer na moeten denken...

Excuus voor mijn lompheid. :stupid
 
Sorry dat ik het zeg maar ik vind het een bijzonder afgezaagd trucje die VCA geleidelijk open flow..je hoort het nu weer in het Benny Rodrigues Cinema nummer..
 
een cut-off (filter bedoelde de t.s denk ik) die alleen mid-tonen door laat heet een band-pass-filter.
Als je de resonance niet tegelijk naar beneden draait hoor je niet het "volle bereik" op het moment
dat je dus alleen de cut-off opendraait.


"Decay en Sustain automation clip zorgen ervoor dat een lead geluid in het begin klinkt als een 'pluck' en uiteindelijk als een pad of string."

Klinkt als een ENVelope > FilterCutoff.

"Is daar niet 1 effect voor? Of worden er 'normaal gesproken' twee intrumenten gebruikt met een soort crossfade?"

Dat heet geen effect, een effect is een reverb of een delay. En er worden niet 2 instrumenten in elkaar gemixed (denk ik want er is geen audiovoorbeeld) Maar wat er wel gebeurd is dat die ENVelope de Filter-cutoff moduleert over tijd. Dat kan dus heel kort zijn (100ste van een seconde) of heel langzaam. (paar seconden) Omdat het filter in het begin snel opengaat en daarna meteen weer zakt krijg je een soort PLOP aan het begin van het geluid, dit hoor je elke keer als je een toets indrukt op je klavier. als je de toets ingedrukt houd van het klavier kan je doormiddel van de Sustain in je ENVelope daarvan de hoogte bepalen. Of in andere woorden, de stand van de filter-cutoff.
 
@ralphvanzeel
Voor de helderheid "...wat je bijna in iedere dance track hoort."
Geeft denk ik wel aan dat het niet om een originaliteitsprijs gaat. Ik ben enkel opzoek hoe ik dit 'principe' op een handigere manier kan realiseren dan dat ik nu doe. ;)

@RSB
Sorry voor het woord effect, bedoelde het enkel omschrijvend. Maar correctie is welkom, helpt mij weer bij het helder maken van toekomstige vragen. De methode die je omschrijft, is waar Zwoeleman de screenshot van stuurde uit Sylenth1, toch?

Mijn huidige aanpak werkt wel maar is wat omslachtig en geeft niet geheel het gewenste resultaat.

Daarbij zou dus een cross-over (vergeef me als ik een verkeerde term gebruik) tussen twee verschillende instrumenten uiteindelijk toch beter zijn. Omdat ik dan én een gewenst begin geluid heb én een gewenst eind geluid in plaats van afhankelijk te zijn van een van de twee en de mogelijke bewerking daarop.

Ongeacht, hebben anderen misschien toch iets aan dit topicje. Die het niet durven te vragen :D

thnx voor jullie uitleg!
 
Laatst gewijzigd:
Ik begrijp niet helemaal wat je er omslachtig aan vindt. Het zijn 3 handelingen ofzo. Je linkt je filter cutoff aan een envelope en zet alleen de decay een stukje open. Als je dan de cutoff vanaf 0 opendraait heb je dat effect wat je volgens mij bedoelt. That's it, toch?
 
Back
Top