DSI Prophet '08 : waarom al zo vaak 2e hands aangeboden?

groener

Oude meuk?
Lid sinds
10 april 2006
Berichten
72
Locatie
Maarn
Ik ben in euro opzicht bijna zover om een nieuwe Prophet '08 keys PE te gaan bestellen. Heb'm de afgelopen maanden een paar keer een uurtje kunnen uitproberen en het lijkt me een fijne synth. Het wat rauwere karakter van veel DSI synths bevalt mij goed. En het knoppenprobleem lijkt met de PE editions eindelijk opgelost te zijn.

Maar vraag me al weken af waarom er zoveel (vaak maar kort) gebruikte Prophet '08s worden aangeboden, zowel PE's als oude exemplaren met slechte knoppen (die dan wel of niet al zijn vervangen door andere.)

Wie heeft zelf een Prophet '08 gehad en waarom heb je die alweer verkocht? Is het een klankverhaal, mogelijkheden...?
 
omdat hij ook gewoon vaak gekocht is geweest, er worden niet zoveel analoge synths meer gemaakt, dus veel mensen kopen hem, dus de kans dat hij op de 2dehandsmarkt verschijnt is dus groter
 
Misschien dat mensen hem hebben gekocht en niet snel genoeg mooie geluiden eruit konden halen en hem daarom weer verkopen.
Of misschien zitten er te weinig of te beperkte modulaties op (zoals ik heb bij de Roland sh201, maar die had ik voor 250 euro, dus mag niet klagen).
 
Ik heb die van mij weggedaan, omdat ik hem niet rauw genoeg vind....er ontstond ook geen "klik" met de synth...
Waarschijnlijk is polyfonie niet mijn ding:)
 
Misschien kregen ze spijt dat ze toch niet de Poly Evolver gekocht hadden. Lijkt mij ook een gavere bak. Ik ga ze dit weekend eens uitproberen bij Feedback, als ze er beide staan tenminste.
 
@ musicheaven:

Heb jij dan zelf een Prophet '08 gehad? Ik vraag me af hoe mensen altijd 'weten' dat een synth vaak is verkocht?

Volgens mij is het niet meer dan een vermoeden, niet op feiten gebaseerd. Zo vermoed ik zelf dat DSI producten helemaal niet zo veel worden verkocht. Alleen al kijkend naar het aantal winkels in NL dat DSI verkoopt is daarvoor een indicatie. En in de winkels die wel DSI verkopen hebben lang niet alle analoge DSI's op voorraad. En die range DSI synths is toch echt niet zo groot en duur.

Veel vraag van klanten doet winkels nml. inkopen, zoveel weet ik wel.

Hoor graag van mensen die'm gehad hadden waarom -ie weer de deur is uitgegaan.


-----


Met modulatie mogelijkheden zit je trouwens niet zo slecht met de Prophet'08.

Niet rauw genoeg is een nuttige om te horen. Ik ken verschillende mensen die'm te rauw vonden klinken. Maar de klank beviel mij na die paar uurtjes goed. Dus dat is een smaakkwestie en daar kan ik goed mee leven.

De Evolver is een totaal andere synth. Als je een Prophet hebt gekocht en eigenlijk Evolver wilde dan heb je je volgens mij gewoon je huiswerk niet gedaan.
 
Zal die lijst helemaal eerlijk zijn, met de EMU longboard op nummer 1 en op nummer 3 de storyboard?

... Het wat rauwere karakter van veel DSI synths bevalt mij goed. ..

Ik heb zelf geen DSI producten, maar is het niet zo dat de Mopho en de Tetra, rauwer klinken (als ik de reviews mag geloven) door de 2 sub osc. die de '08 niet heeft.
 
http://www.thomann.de/be/prod_vrank~ncx.html?ar=231316
Terwijl pakweg de Nord wave op 38 staat.

Ik denk dat mensen soms een super-juno verwachten en daardoor wat teleurgesteld kunnen zijn. Als super-juno is de andromeda wat beter, hoewel hij dat ook niet is.



Ja, dat zou een reden kunnen zijn. Een 2ehands andromeda kost maar een paar honderd meer dan een nieuwe Prophet keys. Persoonlijk wil ik graag een poly waarop je snel bruikbaar resultaat kunt boeken, met een andromeda moet je dieper duiken.... Ik denk dat ik daar te weinig vrije uren voor heb.

De opgaaf van Thomann, ik betwijfel of die erg betrouwbaar en/ of veelzeggend is...? Dat de Nord Wave nml. zeer slecht verkocht is werd me onlangs door de NL distributeur zelf verteld.



Nog even over de modulatie mogelijkheden (uit de SOS review):

...the 08's three sets of HADSR contour generators offer a huge range of routing possibilities, with — in the case of Envelope 3 — looping for non-standard LFO shapes.

The difference that 24 years of progress can make is even more apparent when you look at the LFOs. Or, rather, at the single LFO that many vintage polysynths offered for all their voices. The Prophet 08 sports no fewer than 32 digitally generated LFOs (four per voice), all of which offer a wide frequency range — from approximately 0.03Hz at the lower end to 150Hz at the upper — and five waveforms, including random for S&H effects. They can be independently sync'ed to the keyboard (or not) and can receive MIDI clock, all with a wide range of sync options. Sure, they share a single set of controls, but programming them is simple and, to help you, the LEDs next to each of the LFO selector buttons flash at the appropriate frequency and with the appropriate waveform. This makes it possible to spot which LFO is doing what in a complex patch. In addition to all this modulation power, a small (four by four) matrix allows you to direct any of 20 sources to 42 destinations. Programming is again via a single set of controls, but it's still quick and intuitive.
 
Ja, hoe ze dat berekenen is me een raadsel en enige commerciele druk is niet onmogelijk maar ik denk wel dat het een indicatie is dat hij niet zo slecht verkoopt (nu dat de nord wave slecht verkoop is eerder een bevestiging van dat klassement dan een reden om er aan te twijfelen).

Idd modulatie mogelijkheden heeft hij genoeg. Enige wat de prophet eventueel mist is mi een ringmodulator & bandpass. Als de basisklank van de prophet je bevalt kan je niets mis doen er een te kopen. De basisklank is wel meer "brassy" dan de (vintage) roland poly's, als juno de sound is waar je naar zoekt ga je wel teleurgesteld zijn. In zekere zin zou ik ook een zachtere klank verkiezen voor de prophet, maar wegens de mogelijkheden en handigheid in gebruik (licht, robuust, ik sleur hem immers vaak naar repititie) hou ik hem.

Joris
 
Zal die lijst helemaal eerlijk zijn, met de EMU longboard op nummer 1 en op nummer 3 de storyboard?

Ik heb zelf geen DSI producten, maar is het niet zo dat de Mopho en de Tetra, rauwer klinken (als ik de reviews mag geloven) door de 2 sub osc. die de '08 niet heeft.


Mee eens, ik ken aardig wat synth gebruikers die regelmatig nieuw spul kopen, maar ken niemand met een longboard of storyboard. Kan ook toeval zijn, natuurlijk...

Die rauwheid door de sub-oscillators is ook een goeie. Ik ga nog eens wat Tetra reviews lezen om te zien of -ie daardoor rauwer kan klinken. Of misschien iemand hier die een combi heeft ?
 
Ja, hoe ze dat maken is me een raadsel en enige commerciele, druk is niet onmogelijk maar ik denk wel dat het een indicatie is dat hij niet zo slecht verkoopt.

Idd modulatie mogelijkheden heeft hij genoeg. Enige wat de prophet eventueel mist is mi een ringmodulator & bandpass. Als de basisklank van de prophet je bevalt kan je niets mis doen er een te kopen. De basisklank is wel meer "brassy" dan de (vintage) roland poly's, als juno de sound is waar je naar zoekt ga je wel teleurgesteld zijn. In zekere zin zou ik ook een zachtere klank verkiezen voor de prohet, maar wegens de mogelijkheden en handigheid in gebruik (licht, robuust, ik sleur hem immers vaak naar repititie) hou ik hem.

Joris


Had niet begrepen dat je er zelf een hebt pjoris. Geen ringmod en bandpass filter is altijd jammer maar die heb ik wel op ander spul. Heb zelf (als een van weinigen?) niet zo veel met die overbekende Juno sound, dus die zoek ik niet. Vind jij de Prophet dan wat te schel en schreeuwerig klinken?
 
Ja dus wel wat, de basis pad: beetje PWM, wat zacht sweepende filter klinkt dus te schel. Nu dat kan je eigenlijk makkelijk met eendere welke VA of vintage poly (juno/jx/polysix & 61), dus voor een ietwat gevulde studio kan het geen probleem zijn. Het verplicht mij wel om te overwegen een 3de synth mee te slepen. Is wel zeer goed voor blipy geluidjes, en snijdt vlot door een mix (of in mijn geval door het lawaai van de gitarist) - ik gebruik hem veel met de step sequencer. In zekere zin vind ik het geluid van DSIs meer geschikt als monosynth dan als poly. Maar ik ben wellicht een softy ...
 
Ja dus wel wat, de basis pad: beetje PWM, wat zacht sweepende filter klinkt dus te schel. Nu dat kan je eigenlijk makkelijk met eendere welke VA, dus voor een ietwat gevulde studio kan het geen probleem zijn. Het verplicht mij wel om te overwegen een 3de synth mee te slepen. Is wel zeer goed voor blipy geluidjes, en snijdt vlot door een mix (of in mijn geval door het lawaai van de gitarist). In zekere zin vind ik het geluid van DSIs meer geschikt als monosynth dan als poly. Maar ik ben wellicht een softy ...

Interessant dat -ie mono misschien geschikter is dan poly. Dan is het vergelijken van Prophet'08 en een Mopho nog iets wat ik eerst zou moeten doen. Als ik dan uitkom bij Mopho keys zou ik veel goedkoper en eenvoudiger uitkomen dan verwacht. Dat overkomt me ook niet iedere dag, maar vind ik wel interessant.


Nog even over die Thomann ranking. Bevestigt inderdaad de lage Wave ranking. Maar ik zie zelf veel meer mensen Korg en Yamaha workstations kopen dan dingen als Emu longboards e.d. Maar dat zal veel met eigen kennissenkring te maken hebben. Misschien kopen bijv. veel kids van die E-mu's om er ook meteen goedkoop mee op PC/Mac te kunnen werken.
 
't Is een optie (evt mopho keys+tetra=5 noten polyfoon of 5 monosynths), maar anderzijds als ik de prijzen zie van tweedehands prophets hier, zou ik toch niet twijfelen als het geluid je bevalt en er gewoon één in huis halen (bij een niet PE even 200USD bijtellen voor de knoppen bord als je wat klaagt bij hun customer service). Joris
 
ik heb een prophet gehad ja en het is een fijne bak
ik denk toch dat hij al vrij veel verkocht is; alleen al door het aantal personen in mijn omgeving die ik ken die hem gehad hebben durf ik te vermoeden dat er toch vrij veel mensen hem gehad hebben
 
De Prophet 08 is NIET rauw, dik of ranzig en dat iemand niet van de sound houd daar kan ik wel inkomen, er zijn spannender klinkende synths (poly/ mono Evolver oid) ... Ik denk dat veel mensen die m te koop zetten zich daar op verkeken hebben...

Maar, al het encoder gezeik daargelaten, ik zal m niet snel de deur uit doen want ik vind de sound WEL mooi, vooral polyfoon, voor monofone dikkigheid zet ik de voyager wel aan. Wat ook een pluspunt is van de P8 is dat je in feite 2 analoge 4-voice synths in één bak hebt waardoor je geluiden kan layeren (of naar aparte outputs sturen). Qua functies is het ook een uitgebreide bak: 4 LFO's, 4 Modulators + vrij toewijsbare ENV (die je op Loop kan zetten), Arpeggiator en Sequencer. Dus tja, eigenlijk het enige twistpunt is ,imho, de sound (en de encoders natuulk :P )
 
Ik heb vorig jaar de nieuwe PE versie gekocht (bij I4 musique , Eindhoven) met de intentie:
nu heb ik de komende 20 jaar een betrouwbare analoge synth.
Helaas.
Het werden slechts 9 maanden.

Na 8 maanden een 'springerige' vca release.
Nieuwe boards bij DSI besteld door I4 musique die ze door Ron Boots in Best lieten
omwisselen.
De nieuwe boards hadden op bijvoorbeeld de wave form selector geen 'klik' meer
waardoor je makkelijk langs de gewenste golfvorm schiet: onhandig!

Na een week of 3 weer een potmeter die z'n springkunsten vertoonde.
Ik dacht: opruimen dat ding!
Die 1700 euro vond ik 'm zo zeker niet waard.

De mogelijkheden zijn uitstekend (heel veel routing mogelijkheden) maar
het echte analoge gevoel kreeg ik er helaas niet mee:
om te zien welke golfvorm(en)
er op een willekeurig moment aanstaan moet je naar het display kijken en aan de
wave shape knop draaien (geen wave symbolen met leds erbij als op het origineel).
De LFO rate-knop is niet het klassieke 0-10 principe (je draait je rot om bij het maximum te komen)
om maar enkele dingen te noemen die mijn DSI ervaring de das om deden :( :(
 

Attachments

  • kjbjgb 003.jpg
    kjbjgb 003.jpg
    42,9 KB · Bekeken: 42
Ik heb er eens op gespeeld, en vond hem erg cool. Niet meteen "scheurend" maar vooral mooi. Dat heb ik ook met m'n JX8p bijvoorbeeld, op de een of andere manier haal ik daar altijd wollige string tapijten uit.

Ik ben zelf van plan om tegen het eind van het jaar een Mopho keys aan te schaffen, een wat rauwe mono synth heb ik niet (meer).
 
ik heb nog steeds een PE versie en die blijft ook, het is een hele mooie synth maare zeker een die je moet leren kennen, met zijn 4 lfo's etc heb je prachtige mod mogelijkheden en hij klinkt gewoon ertg goed, warm en dik. Ook inderdaad wat brassy klopt. ik denk dat veel mensen er na verloop van tijd op uitgekeken zijn omdat ze geen eigen sounds maken en de presets zijn nou niet echt je dat!!

Ik blijf het een mooi analoge bak vinden, niet zo warm en vol anls een Andromeda maar dat vind ik nu weer een kring om te editten :-) dat mensen 2000 Euro voor een Jupiter 6 geven vind ik onbegrijpelijk. Koop dan een P8 of een Andy dan heb je tenminste een echt goede synth!! (ok ik duik weg)
 
Back
Top