Lengte midikabels

nomore

Lintage Vid
Lid sinds
6 Maart 2004
Berichten
3.610
Locatie
amsterdam
Beetje een n00b vraag en kon het niet zo snel vinden. Ik heb mijn setup(studio eigenlijk) wat opnieuw ingericht en heb wat drumdozen moeten verplaatsen (MD/Monomachine).

Staat super, alleen is dit nu op een flinke afstand (well. paar meter) van mijn midiinterface. In mijn sequencer ZIE ik geen verschil maar toch voel ik dat er iets van een vertraging in zit.

Is dit bullshit? Kan zo'n relatief korte afstand toch vertragingen in midi-verkeer opleveren?
 
Is dit bullshit? Kan zo'n relatief korte afstand toch vertragingen in midi-verkeer opleveren?

De lengte op zich niet. Dat wil zeggen, de extra tijd zul je niet merken. Bij gewone kabel is de snelheid van elektriciteit iets van 90% van de lichtsnelheid. Een metertje meer of minder ga je echt niet horen.

Wat wel kan gebeuren bij lang (en slechte) kabel, is dat de flanken van het signaal wat afronden, door capacitaire werking, waardoor de optocoupler aan de ingang van je drumdoos net iets later triggert. Het kan zijn dat dat is wat je hoort. Maar meten is weten, en als je het verschil niet ziet zou ik zeggen dat het er niet is.
 
De lengte op zich niet. Dat wil zeggen, de extra tijd zul je niet merken. Bij gewone kabel is de snelheid van elektriciteit iets van 90% van de lichtsnelheid. Een metertje meer of minder ga je echt niet horen.

Wat wel kan gebeuren bij lang (en slechte) kabel, is dat de flanken van het signaal wat afronden, door capacitaire werking, waardoor de optocoupler aan de ingang van je drumdoos net iets later triggert. Het kan zijn dat dat is wat je hoort. Maar meten is weten, en als je het verschil niet ziet zou ik zeggen dat het er niet is.

Thanks!! Heb je misschien een tip hoe ik dit het beste kan meten? met midi-ox bijv?
 
denken jullie dat het mogelijk is om met een parallelle printer kabel 12 midi aansluitingen te verlengen? Dat is dan (db25) 12 keer pin2/5 en 1 gemeenschappelijke aarde.
 
pff denk dat als de afstand niet te groot is je het wel kan proberem. Maar echt meters maken weet ik gewoon weg niet of dat zo lekker gaat met de signalen. Ik zou denk ik eerder dan een kabel pakken waarin de ader paartjes per 2 zijn afgeschermd.
 
heb je dingen op MIDI thru doorgeschakeld?.....
 
Back
Top