Emu Esi 2000 vraagje

tim

Ouwe rot
Lid sinds
16 januari 2003
Berichten
514
Locatie
Amsterdam
Ben van plan een EMU ESI 2000 te kopen maar wat ik me nou afvroeg is ofdat je de filters nou wel of niet kan gebruiken
zonder de turbo kit??

groeten

Tim
 
Je hebt wel de digital tools I en II wel maar die zijn niet real-time.
Je hebt wel een aantal standaard effecten zoals VCF etc. in real-time.
De digitale effecten (bank A en B) (real-time) heb je niet en de extra outs heb je niet en de digitaal in/out heb je niet.
 
I het echt een must die turbo kit of kan je ook wel zonder? beetje kromme vraag :confused:
 
Ja,

Als je geen digitaal in en out nodig hebt
Als je met stereo in en stereo out tevreden bent
Als je al genoeg effectenapparatuur hebt (zijn vaak ook beter)
 
Aangezien het de Nationale Oude-thread-omhoog-schop-dag is...
En ik heb toch sowieso een vraagje over de filters in de ESI2000.

Op pagina 193 van de manual staat heel duidelijk beschreven wat Z-plane filters zijn. En volgens mij begrijp ik dat. Maar vervolgens kom ik helemaal nergens tegen waar, wanneer en hoe die dingen gebruikt kunnen worden. Zie ik wat over 't hoofd, of moet ik gewoon beter lezen?

Wie helpt me op weg?
 
De ESI2000 heeft als 't goed is geen Z-plane filters; wel een stel filters die als phaser kunnen dienen (Bat-phaser, etc.). Dit is weinig anders dan een equalizer-achtige filter met op de juiste pieken resonantie.

Een bak die wel Z-Plane heeft is de Morpheus of een E-5000 / E-6400 (en aanverwanten), en de Emulator X software sampler. Een Z-plane filter geeft een karakteristiek die verandert in meerdere richtingen; dus niet puur cutoff of resonance, maar ook het complete patroon. De karakteristieken kunnen in elkaar morphen als ik het goed heb; een eenvoudig voorbeeld zou een filter zijn die morpht van lowpass > bandpass > highpass, door slechts aan 1 knop te draaien (en dan nog cutoff en resonance als extra te hebben). Dat kun je met een Z-plane bijvoorbeeld doen. Daar houdt 't echter niet mee op. Formant-filters op het Z-plane principe kunnen bijvoorbeeld morphen van a - e - o - u. Van dat type zit er volgens mij wel een in de ESI, alleen is hier alleen de cutoff/resonance aan te passen, verder niks. Het kan zijn dat ze het model letterlijk hebben gekopieerd.
 
bij preset definition ga je naar realtime controls en zet je de mod control naar vcf cutoff

vervolgens ga je bij dynamic processing naar vcf, hier kies je je filter en je cutoff point en resonantie en eventueel nog je evenlop van het filter maar die enveloppe kun je de eerst tijd ook rustig op +1 laten staan.

bovenstaande moet je volgens mij per preset instellen, (toch ?) hetgeen soms wat vermoeiend is....

volgens mij zitten er wel degelijk z plane filters in die emu esi 2000/4000, want in m'n handleiding staat er een heel verhaal over en Dione schreef ooit op het forum dat de 2000 en de 4000 ze hadden.



( ik zoek btw nog sample cd's uit de formula 4000 serie, hip hop nation en earth tones heb ik al , en zoek nog 2 simmetjes van 64mb het stuk 72 pins dus als iemand iets weet)
 
Origineel geplaatst door Yoozer
De ESI2000 heeft als 't goed is geen Z-plane filters; wel een stel filters die als phaser kunnen dienen (Bat-phaser, etc.). Dit is weinig anders dan een equalizer-achtige filter met op de juiste pieken resonantie.
Lijkt me nogal raar. Er staat uitgebreid beschreven wat Z-planes zijn en hoe ze werken, dus dan zal je er ook wel wat mee kunnen doen toch?

Ik zal 't verhaal van warmebakker morgen eens proberen. Maar volgens mij is dat nog steeds control voor 'gewone' filters. Ik zal eens kijken.
 
morphen

morphen

ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt,

het karakteristieke van z plane filters is de morphing tussen 2 filter types.

jij vraagt je natuurlijk af hoe je de 'morph' paramater kunt beinvloeden.

in de manual op pag. 194 staat filter morphing can be controlled by an envelope generator an lfo mod wheel or pedals etc.
the filter cutoff parameter controls morphing on certain filters.

dus toch door de cutoff te beinvloeden met je mod wheel of door modulatie te tekenen in cubase krijg je het karakteristieke z-plane morph effect.
welke filters nu precies morphen staat er niet duidelijk, ik vermoed de vocal ah ay ee en vocal oo ah filters.
 
Ik ben nog ff wat aan 't prutsen geweest. Als je de cutoff van vocal filters aanpast klinkt 't inderdaad anders dan bij andere filters. Daar zal dan wel gemorpht worden of zo.. Maar echt duidelijk is 't niet, en volgens mij heb je ook helemaal nix aan 't hele verhaal dat in de manual staat. Ik had eigenlijk gehoopt dat je zelf filters kon uitzoeken om te laten morphen, maar dat lijkt niet mogelijk te zijn.

Overigens, de instellingen in preset definition hebben helemaal geen invloed op 't verhaal volgens mij.
 
kun je op de emu5000 of 6400 dan wel kiezen tussen welke 2 filters er gemorpht wordt en zelf regelen hoeveel ?

zo ja dan heb ik de verkeerde emu aangeschaft
 
De 5000 en 6400 hebben de volledige Z-plane sets er in; je krijgt volgens mij stukken meer presets erbij, maar ik weet niet in hoeverre je dingetjes zelf kunt maken. Ik dacht 't niet, maar ik laat de eigenaars liever aan 't woord.

Sowieso is 't bij de ESI's jammer dat je geen waveform display hebt, dat zou al een hoop geholpen hebben...
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Sowieso is 't bij de ESI's jammer dat je geen waveform display hebt, dat zou al een hoop geholpen hebben...
Ik ben nu twee weken met de ESI2000 aan 't klooien geweest, en ik heb er nog geen probleem mee gehad. Maar dat is misschien ook heel persoonlijk.
 
Zoals hier boven al staat: 't kan niet. Je kan helaas niet je eigen z-plane samenstellen. Bij de paar z-planes die er in zitten kun je alleen de morph veranderen.
 
Back
Top