Andromeda, Dave Smith of Moog?

bramtl

Ingeburgerd
Lid sinds
7 juni 2011
Berichten
52
Ik wil graag mijn studio uitbreiden met een analoge synthesizer. Graag iets in de richting van de Chicago/Detroit techno sound (Carl Craig, etc.).

Wat ik ervan verwacht:

- Dikke basslines
- Leads
- Pads, Strings etc.

- Andere inputs (bijv. softsynth) via analoge filter gebruiken

- Bij voorkeur met enkele effecten aan boord (bijv. delay)

- Bij voorkeur ook een HP filter en eventueel een BP filter

- Digitaal aangestuurd, maar wel analoge geluidsvorming

Na enige tijd zoeken ben ik bij de volgende synths uitgekomen:


Moog Little Phatty stage II
+ basslines
- monofoon

Dave Smith Prophet 08
+polyfoon
- geen effecten
- alleen LP filter

Dave Smith Poly Evolver
+polyfoon
+effecten

Alesis Andromeda A6
+polyfoon
+effecten
+filters


Mijn budget ligt onder de 2000 euro, dus een apparaat als de voyager wordt te duur.

Mijn vragen zijn:

Zijn de polysynths in iets als Unison mode in staat om dikke monofone basslines te produceren, zoals bijv. de Little Phatty dit doet?

Wat zijn kenmerkende verschillen tussen de Poly Evolver, de Prophet 08 en de Andromeda?


Alvast bedankt!
 
Goede vragen dit. Ik denk dat de andromeda en poly evolver dikkere bassen kunnen produceren dan de Moog LP. Die zou ik uit je hoofd zetten. Klinkt erg digitaal en is beperkt. Als je toch budget hebt van net onder de 2000 Euro zou ik óf de Poly Evolver kiezen of de Andromeda. De Poly Evolver werkt wel stukken makkelijker dan de Andromeda heb ik begrepen.

Dit wordt een lange thread:)
 
Of je doet:

Roland sh101
Roland Jx3p
Roland Juno 60 of misschien een 106
Yamaha DX100 ofzo
19" effectapparaat

Heb je op de drums na een bijna complete detroit / chicago studio beneden de 2000,- met de "echte" instrumenten. :peukie:
 
Ik ken alleen de klank van de Mopho en niet van de andere DSI producten, die toch nog iets schijnt te verschillen van de P'08, maar die is best veelzijdig. In ieder geval veelzijdiger dan de Little Phatty, dus ik ben het eens met VerGe-ten dat ik die zou vergeten...

Studio Electronics SE-1?
Poly Evolver inderdaad...
Andromeda ken ik weinig van...

Denk als je veelzijdige klank wil imo aan meerdere apparaten, hoeft niet duur te zijn, want met een Mopho haal je voor weinig toch een stukje DSI in huis. Een SE-1 hoeft ook niet boven de 700 te kosten dus dan hou je nog ongeveer 1100 euro over voor iets anders.
 
Ik vind de Andromeda een echte alleskunner..
Zeker geschikt voor dikke (punchy) basslines en supermooie pads. Maar.. zoals eerder vermeld... lastige learning curve.
 
jemig, moeilijke vraag.
ik kan niet kiezen, dus ik heb ze gelukkig allemaal.

Moet het echt analoog zijn?, of kijk je ook naar een Blofeld (of Microwave) of een Nord Wave/lead?

Al die karakters zijn anders.
Waldorf voor zijn punch (en basjes)
A6 is idd een alleskunner, maar ga er wel even voor zitten, even iets snel maken zit er echt niet in.
Prophet voor de Pads.
Wave/Nordlead als de cirkelzaag/zaagtandjes, en een snelle punch.
Poly evolver zit er weer tussen in.
Little Phatty gebruik ik puur omdat het een MOOG is (de Voyager vind ik weer heel erg anders)
SE 1 is weer monofoon (dat gaat je echt tegenwerken)
Of ... toch maar een Virus?

Tja, let ook even op welke synths je al hebt, het moet wel klikken met de rest.
 
de a6 is goed voor alles, echter de externe input vind ik matig.
voor strings en zo niet te evenaren.

zou toch gaan voor de ( 2de hands ) voyager : geweldige leads/ bass en externe input werkt prima zonder problemen met ruis of vervorming. ( en heeft ook verschillende filtermogelijkheden en zo )
 
little phatty klinkt helemaal niet digitaal, en hoe ingewikkeld wil je een basmaken???
Unison bij een bas is onzin imo.

Opzich is een andromeda niet ingewikkelder dan andere synths echter zit je meer te proggen met het schermpje met knoppen eronder ipv het hele panel, die gebruik je meer als je al een patch gemaakt hebt.

Wil je perse pads en strings dan vallen alle monofoontjes al af. Of dmv daisy chaining meerdere little en slimphatty's koppelen. Dan heb je echt een moddervette anapoly

Meest veelzijdig: andromeda

Maar je kan ook je bassen met een moog rme doen en je pads met een VA? bv Virus TI?
Of idd een moog rme en een juno60 of een se1x en een jp6 oid
 
probeer eens een evolver voor 250-300 euro. misschien bevalt die wel, kan je upgraden naar een polyfone rack of toetsenversie.

andromeda is inderdaad een veelzijdige alleskunner, dan weet je eigenlijk al genoeg. kan veel, maar in alles wat ie kan is er wel een apparaat dat nou net dat stukje nog beter kan.
mensen schermen nog wel eens met de leercurve, maar waar het op neerkomt (volgens mij dan) is dat je veel moeite moet doen om er iets heel moois uit te halen. ook als je de synth intussen kent.
en dat bevordert voor sommigen het creatieve proces niet bepaald.

tweedehands voyager kan makkelijk onder 2000 en dan heb je meteen een echt dikke synth te pakken, die wel vlot inspirerend en intuïtief werkt en kwaliteitje. hang je eht evolvertje er nog aan.....

se1 is een leuke synth, was ooit een geweldige synth, maar er is sinds de introductie heel wat moois bijgekomen dat deze dikke analoge synth toch wat degradeert tot slappe hap.
atc1 staat wat dat betreft qua geluid nog steeds overeind t.o.v. de concurrentie. is mijn idee.

tja.... poly evolver rack en atc1, dat lijkt me wel een aardig idee. even zoeken, kan voor 1250-1500 euro.

of je vergeet die hele digitale aansturing flauwekul natuurlijk, dan kom je pas echt bij de leuke dingen uit.
 
nee je moet die digitale aansturing flauwekul niet vergeten natuurlijk
is ideaal

ik heb andromeda en voyager
als ik moest kiezen zou de voyager gaan..
voyager is dik en romig, maar a6 toch vaak interessanter
niet te vergelijken natuurlijk ook, mono en poly
die leercurve van de a6 valt wel mee imho
even snel iets maken is er wel bij hoor, alleen je kan zo diep gaan als je wil
zag hier laatst een a6 voor 1450
iedereen die die niet gekocht heeft is gek :D
 
Die 1450 was een veiling, de soms zo strenge mods waren even op een korte vakantie ofzo :)

De A6 is vooral heel erg uitkijken dat je nergens overstuurd is mijn ervaring. Met een goeie kale basispatch kan je zo aan de slag.

Voor puur Detroit kan je overigens ook al prima uit de voeten met een MKS50 met programmer...
 
Ik zou, ondanks wat hierboven staat, een moog LP niet uitsluiten. Ik vind die nu net een stukje analoger klinken dan de DSI instrumenten en werkt veel inuitiever dan de andromeda (en ondanks het minder aantal knoppen, mi ook dan de DSI synths). Hij is beperkt, maar voor basjes ed maak dat niet veel uit. Pads haal je er niet uit natuurlijk.

De effecten in de evolver vond ik nu niet echt mooi klinken (nogal kille delay), dus zowiezo zou ik apparte effecten kopen (distortion, analoge delay). Voor 2000 koop je vlot een LP (keys of niet)+een polyevolver rack, Prophet [rack] of Tetra. Je kan dus beide hebben. Evt zelfs slim LP + Tetra + een vintage bakje voor inspiratie/te samplen (SH101, JX3P of zo, die klinken nog steeds aardig anders dan een LP/DSI). Of inderdaad 1 andromeda - meest veelzijdig, maar ook het meest veeleisend qua programmeerkunde.

Om ook maar een vraag van je te bentwoorden:
- prophet vs polyevolver
evolver: + 2 wavetables (bij de 2 DCO in beide prophet/evolver)
evolver + delay, distortion, beide vond ik nu niet meteen goed klinken, maar bieden meer mogelijkheden voor noise/experimentele geluiden (evenals + feedback)
prophet: 8 stemmen vs poly evolver 4
Qua character is een evolver een wat experimentelere synth, en een prophet wat meer een "klassieke" polysynth. Koop wel een pot-edition als je er een koopt ! De prophet/evolver is wel nogal brassy en voor warme pads vind ik hem wat minder.
- een andromeda is ongeveer alles: hard/soft/moogy - oberheimy - rolandig - en de effecten klinken goed, maar is complex en kan in de weg zitten van snel muziek maken; omdat je uren gaat klooien aan één geluidje.

Nog even een buget suggestie: waldorf pulse (200 euro) + JX3P/Alpha juno of MKS 50 (200 a 300).

Joris
 
Laatst gewijzigd:
De A6 kan zowat alles. Ik denk trouwens niet dat ik het eens ben met Leo's stelling dat er voor elke A6-geluid wel een andere synth is die hetzelfde beter kan. Er zijn geluiden zat die ongeveer enkel met de A6 gemaakt kunnen worden en/of die gewoon top kwaliteit zijn.

Wat de leercurve betreft, vind ik dat dat toch wel wat overroepen is. Als je de handleiding goed kent, gaat alles vrij vlot. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik er maar niets uit kreeg. Integendeel, de A6 blijft mij voortdurend verrassen met nieuwe schitterende klanken, waardoor de inspiratie volgt om de klank naar iets nieuws te laten evolueren. Toegegeven, je kan heel veel veranderen in de opties, maar je hoeft ook niet alle mogelijkheden te gebruiken als dat je voorlopig wat te ingewikkeld is. Maar het is wel leuk dat het kan. Bij een envelope van een standaard synth kan je bv. vier parameters instellen. Tof, maar de Andromeda heeft er iets van een 47... Je kan je beperken tot dezelfde 4 standaardparameters op de A6, maar het zijn die 43 anderen die maken dat je zeer interessante geluiden kan maken. Te moeilijk? Hangt ervan af wat je wil. Bij mijn JP-8000 heb ik soms het gevoel dat de klank echt zoveel beter zou zijn als ik hier dit of daar dat anders kon instellen, maar de opties zijn er niet, dus het kan niet. Bij de A6 kunnen het grootste deel van de dingen die je denkt, ook effectief uitgevoerd worden. En dat is voor mij het grootste pluspunt, naast de geweldige klank natuurlijk.


- een andromeda is ongeveer alles: hard/soft/moogy - oberheimy - rolandig - en de effecten klinken goed, maar is complex en kan in de weg zitten van snel muziek maken; omdat je uren gaat klooien aan één geluidje.
Dat laatste zit misschien wel wat in... Bij het creëren van een pad bv. kan je wel een heleboel interessante dingen tegenkomen, waardoor je misschien altijd wel iets vind dat nog wel wat beter zou kunnen klinken. Ik haal persoonlijk minstens evenveel voldoening uit het creëren van een geluid, dan ik uit het maken van een lied haal. Mss zelfs meer, dus voor mij is dat niet direct een minpunt, maar ik kan mij wel inbeelden dat je op deze manier wel wat te lang kan bezig zijn met een bepaald geluid. Niet omdat je er geen goede klank uit haalt, maar eerder omdat je gewoon erg veel kan aanpassen.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor alle reacties!

Ik geef inmiddels de voorkeur aan polyfoon. Dit omdat ik op zoek ben naar een veelzijdig apparaat, om naast basslines ook strings te kunnen maken.

De filter input is geen MUST, maar het lijkt me een aardige bijkomstigheid.

Een combinatie van een roland (rack) plus PG is inderdaad ook een optie. Dan houd ik nog geld over voor bijv. een Waldorf Pulse en een Mopho...
Lastig :erm:

Ik zou het trouwens niet erg vinden om me te moeten verdiepen in het programmeren van een synth, zoals bij de andromeda. De eerste weken zal dit even wennen zijn, maar ik geloof dat het na verloop van tijd juist meehelpt aan een betere sound.
 
Laatst gewijzigd:
check de radikal technologies Accelerator die nu op zeer korte termijn in de winkels gaat komen. de demo's die daarvan op hun site staan klinken echt heeel fijn.
 
Dat is toch gewoon een Spectralis met toetsen?
 
Dat is toch gewoon een Spectralis met toetsen?

nee zeker niet, er zitten veel filtermodellen en synthesemodellen in de Accelerator die niet in de specki zitten voor zover ik weet.
 
Die Spectralis zou ik lekker laten staan. Klinkt als een digitale effectenbak met accent op laag/sublaag en hoog. De warmte in het midden ontbreekt, althans in de demo's op de Spectralis site.
 
Back
Top