Pc stiller maken zonder de pc zelf te veranderen

Of een goeie pc kopen.....iets met appeltjes ofzo
idd,ik dacht ook aan zoiets..

De cooler van m'n Witte macbook van twee jaar oud, die op XP SP2 draait,
wel, die is Muis-Stil !!! Niks Fan, alleen bij 100% CPU....
Der zat zelfs geen stof in na een jaar in dienst te zijn geweest..
want tja der is toch zo goed als geen luchtverplaatsing in..
 
Helemaal mee eens maar een macbook (pro), versie 2011 zou ik links laten liggen. Zonde van je centjes.

Schijnt dat i niet zo erg muisstil is. Was van plan een mackbook te kopen eehm toch maar niet, na het lezen van alle klachten.

Apple's reactie: Wees blij dat i ventileert. Zeg maar daaag tegen je centjes. lolz

Snap dat soort reacties van fabrikanten niet: Alsof men een stofzuiger wil hebben.:stupid

Ben jaloers op mensen die de oude stille versie hebben, zo'n laptoep wil ik ook :(
 
Wil je een stille computer hebben dan zul je toch wat centjes uitmoeten geven als je dat belangrijk vind. koop een goede kast bijvoorbeeld thermaltake Armor plus, goede kast is belangrijk zodat lucht kan ontsnappen. Thermaltake armor heeft aan de zijkant een grote fan die kast temperatuur laag houd en een goede CPU cooler bijvoorbeeld Sctyh mugen2 is heel erg stil koelt goed en is goedkoop 34euro maar:okdan:
bij elkaar ben je ongeveer 150 euro kwijt. fan Controller is erg handig om je fans lager te zetten in de winter ben je minder stroom kwijt ;)
 
verleng je kabels en zet de pc achter de muur/ gang/ kamer ernaast..... (als dat een optie is natuurlijk)
 
waw wat een hoop reacties al :)

denk dat ik dan eerder toch zal opteren om enkele pc onderdelen te vervangen, dan voor kleine verbouwingen. heb er nochtans op gelet bij het ineensteken van deze custom made pc, maar er is nog veel plaats voor verbetering.

Als additionele maatregel dacht ik ook aan hem in een halfopen kast steken, maar ik denk eigenlijk dat de winst die daar geboekt wordt miniem is..
 
Check ook eens de kasten van Antec. Heb zelf de Sonata II en die heeft goede stilte maatregelen:

- 120mm fan achterzijde (voorzijde moest ik los bijkopen a 8 euro)
- met rubber beklede hdd-sledes

De voeding maakt verhoudingsgewijs nog veel herrie waardoor de pc het kwa geluid dik aflegt tegen mij MBP 13 inch uit 2009.

Passieve grafische kaart, processor met stillere koeler dan de ' boxed' versie en inderdaad grote casefans op lage RPM zijn de betere maatregelen.

Isoleren kan, maar dan wordt je kast en de hardware gewoon warmer, wat niet altijd optimaal is.
 
ik heb de sonata van antec,

isoleren wordt het dus niet, maar pc beetje verbouwen...
moet me dan weer wat inlezen..
 
Niet zomaar je videokaart vervangen voor een passieve unit, deze worden vaak erg heet en draaien geen hoge resoluties

Op je DAW moet je muziek maken, geen spelletjes spelen en films draaien ;) Resoluties zijn geen probleem voor platte sequencers, en op mijn 8600 draait TF2 vrolijk 100% op native resolutie.

Een HD-spelertje voor in de huiskamer kost tegenwoordig ook geen jota meer - en dan heb je 't gelijk ook op je 42" in plaats van dat je op een 24" zit te kijken. Plus, films op een externe schijf, en dan zitten die je audio-projecten ook niet in de weg.
 
Volgensmij is de beste optie in de studio als je er geen last van wilt hebben en ook geen geld wilt uitgeven de pc in de ruimte er naast zetten (mits dat mogelijk is natuurlijk...) Kabeltjes door de muur en voila.
 
Boxed koelers kunnen af en toe best, altijd proberen zou ik zeggen.

De Intel koeler die bij mijn i2600 zat vond ik eerlijk gezegd stil genoeg. Maar komt o.a. door m'n kast (Antec P182).

Hiervoor had ik een Noctua cpu koeler op een C2D 3.0, de boxed koeler was wel een herriemaker nl. Bij die Noctua cpu koeler heb ik de fan nooit aangesloten. In 3 jaar geen enkel probleem mee gehad.

Neem Antec/Noctua spullen en je bent een heel eind op weg. (12cm fans, passieve cpu koelers van Noctua etc)
Verder samsung hdd's (is nu seagate geloof ik) en alles passief kopen waar kan. (of bij i2600 gewoon onboard video van intel, dikke prima voor audio)

Voor de rest is alles al gezegd, oh nee, waterkoeling (maar daar zou ik zelf nooit aan beginnen)
 
Ik heb zelf altijd veel succes behaald met het uitkienen van de juiste serieweerstandjes of instelpotmetertjes (50..100 ohm ongeveer) bij alle fans (en het daarna goed in de gaten houden van alle temperatuurtjes !!) zodat ze simpelweg niet op volle snelheid liepen. Zeer cheapo methode in ieder geval.

Oja, soms maken harddisks ook erg veel herrie, ik heb die dingen ook nog wel eens heel erg stil kunnen krijgen door ze in rubbers op te hangen.

En wat verder kan schelen is om hier en daar wat bitumen-achtig materiaal op de grotere panelen van de kast te plakken om de massa daarvan te vergroten en resonanties te dempen.

Wat me echter het meest heeft geholpen is de overstap naar laptops, vooral m'n Macbook is erg stil...
 
standaard cpu koeler vervangen voor een variant welke door groter volume uit de voeten kan met een lager rpm fan.

Fans in je systeem kast reinigen van het stof, mocht dit niet helpen dan deze vervangen voor stille varianten aangestuurd door een fancontroller.

Dit is het helemaal. Ik ging me na al die jaren toch wel storen aan de oplopende CPU fan (en dalende CPU prestaties). Als het een beetje warmer werd werden microfoon opnamen zowat onmogelijk. Zojuist (uurtje geleden) de CPU fan vervangen voor een inmens groot apparaat met een 120mm fan er op. Het verschil is met geen pen te beschrijven. Kostte me een paar tientjes, maar het levert me honderden euro aan effectiviteit op! Dat ik dit niet 4 jaar eerder heb gedaan zeg! Het geluid is echt zeker maximaal 30% van het geluid voorheen. Echt een aanrader voor het geld. Je bent wel een avondje bezig aangezien het hele moederbord eruit moet .:okdan:
 
in een grote kist, en volspuiten met purschuim?!
 
Ik heb gelukkig via mijn stage een peperdure servercase gekregen van chenbro, waarin ik zeeën van ruimte heb incl een sata hotswap module. Hij is van zichzelf al vrij stil, echter vond ik het niet genoeg. Mijn oog viel direct op een watercooling kit. Die gemonteerd en ik was van het gezoem af. De fans worden gecontrolled door een zalman fancontroller (kost geen ruk, 30euries). 't is allemaal wel heel erg prijzig geweest, mgoed, dan heb je ook wat.
 
Back
Top