rook voor laserharp

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
't Is niet helemaal synth gerelateerd, maar misschien dat iemand me toch wat tips kan geven.
Afgelopen dagen ben ik flink aan het knutselen geweest en heb ik een laserharp gebouwd.
Hij is nog niet klaar, maar inmiddels heb ik dus wel keurig de vorm van een harp met 10 snaren.

Ik gebruik een 300mw laser, dus best redelijk sterk, maar ondanks dat kan ik de laser niet of nauwelijks zien.
Nou kan ik natuurlijk mijn huis ontzettend stoffig laten worden, zodat ik de laser kan zien weerkaatsen op de stofdeeltjes, maar waarschijnlijk is dat niet zo'n handige zet als ik mijn vrouw ook nog te vriend wil houden.
Om tijdens het spelen op de harp een pakje sigaretten te gaan roken lijk me ook niet handig.
Kortom: Ik moet aan de rookmachine.

Nou heb ik daar dus totaal geen kaas van gegeven. Hij is puur en alleen nodig om de laser in mijn laserharp wat duidelijker zichtbaar te maken en hoeft dus geen hele kamer vol rook te zetten. Wel moet de rook een beetje opstijgen en dus niet laag aan de grond blijven.
Kan iemand wat tips geven wat ik aan moet schaffen? Het moet natuurlijk ook veilig zijn en niet schadelijk voor de gezondheid. En zo goedkoop mogelijk natuurlijk.
 
Ik heb naast m'n synth-hobby ook nog een soort van licht-hobby, dus kan je wel iets vertellen over rookmachines.

Er bestaan verschillende soorten rookmachines, ieder z'n eigen toepassing.

Er zijn goedkope rookmachines van Antari, Skytec etc. Deze werken met rookvloeistof op basis van water en glycol. Voorbeeld is bijvoorbeeld Conrad bestelnummer 590400 - 89. Dit zijn de bekende DJ drive-in rookmachines.

Goedkope rookmachines geven vaak geen grote rookoutput, dus je huis staat (als je niet te veel spuit) niet direct helemaal onder het rook. Deze rook is voldoende om een laser zichtbaar te maken.

Gebruik je een rode of een groene laser? Groene geven vaak meer licht dan rode.

Rookvloeistof op basis van water/glycol is niet schadelijk en geeft geen residu. Je kan hooguit wat last van je ogen en keel krijgen, maar dat komt omdat het vocht ontrekt uit de lucht. Dit soort rook stijgt ook op omdat de rookmachine gebruik maakt van een verwarmingselement.

Nadeel van goedkope rookmachines is dat vaak de pompjes al gauw sneuvelen, vooral wanneer je het apparaat een tijdje niet hebt gebruikt.

Extra info:
In theaters en bij grote concerten gebruiken ze overigens ander soort rookvloeistof op basis van mineraalolie. Deze geeft een mooier effect, dekt vrijwel de volledige zaal, en is minder hinderlijk dan water/glycol. Deze rookmachines (zogenoemde 'oil crackers') zijn wel fors duurder.

(hoop dat ik tot zover een niet-synth gerelateerd antwoord mag geven van de moderators)
 
Ik ga er even vanuit dat wanneer er echt opgetreden gaat worden met de laserharp er wel een professionele rookmachine aanwezig is in de zaal. De machine die ik zoek is simpelweg om thuis te kunnen spelen met de harp. Bovendien is het erg lastig troubleshooten als je de stralen zelf niet ziet. Ik zie nu de stralen reflecteren op het plafond, dus weet dat de boel wel werkt.

Overigens heb ik een groene 300mw laser voor de harp. Ik denk dat ik maar voor de goedkope optie ga. Dus een rookmachine met van die vloeistof. Belangrijk is natuurlijk wel dat er geen vocht of iets dergelijks kan neerslaan op de harp zelf.

Voor de fun nog even wat foto's van de test opstelling bijgevoegd en de stippen op het plafond.
Zonder rook dus niet al te spectaculair.
Het principe is eigenlijk vrij simpel.

Een arduino stuurt twee dingen aan. Een draaiend spiegeltje en de laser zelf.
De laser schijnt op het spiegeltje. Vervolgens gaat de laser een fratie van een seconde uit, wordt het spiegeltje iets verdaaid en gaat de laser weer aan enz. Op die manier krijg je 10 stralen en omdat het zo snel gaat ziet je oog dat als een harp.

Op het moment dat een snaar verbroken wordt, weerkaatst je hand wat licht naar een sensor. Die sensor stuurt dat naar de Arduino. Die weet waar de spiegel op dat moment staat en dus ook welke snaar doorbroken is. Vervolgens wordt er via een midi output een noot gestuurd naar een synth en hoor je geluid.
 

Attachments

  • IMG_3349.jpg
    IMG_3349.jpg
    70,6 KB · Bekeken: 44
  • IMG_3351.jpg
    IMG_3351.jpg
    78 KB · Bekeken: 49
  • IMG_3353.jpg
    IMG_3353.jpg
    31,1 KB · Bekeken: 42
mag je nog wel rook machines gebruiken dan live?????? ik zie het tegenwoordig helemaal niet meer in disco's bars enz.
 
In het donker zie je de laser ook niet. Je ziet de laser pas als hij reflecteert tegen kleine stofdeeltjes.
 
...Deze werken met rookvloeistof op basis van water en glycol.
...
Is dat niet het 'onderkoeld ijs', zoals men dat hier in de 'volksmond' noemt ?
Zoniet, dan is dat ook nog een mogelijkheid : een speciaal soort ijsblokken die je gewoon in water laat ontdooien.
(rookeffect is ook eerder matig hoor => voor huishoudelijk gebruik :P)
 
Nee, dat is niet hetzelfde.

Wat jij waarschijnlijk bedoeld is droogijs. Hiermee maken ze o.a. laaghangende rook die je wel eens in theatervoorstellingen ziet.
 
is benevelt water misschien niet de oplossing?, moet je wel een duikerspak aan als je gaat harp spelen.
 
Water lijkt met niet zo handig. Over het algemeen gaat water en electronica niet zo goed samen. Ik ga voor de goedkope rookmachine waar Organix het over had.
 
het probleem met rookmachines zijn, dat ze moeilijk te doseren zijn. De rookmachines waar ik ooit mee gewerkt heb, en dat zijn er nogal wat, geven meestal een stoot rook waar je je gehele kamer in een klap vol met rook komt te staan, en stotteren ook vaak waardoor je geen echte controle hebt over de uitstoot.
Ik weet dat water en Elektronica geen echte vrienden van elkaar zijn, maar als je de harp goed afdicht moert dat geen probleem zijn lijkt me. Het voordeel van waterbeneveling is dat je controle hebt over de hoeveelheid { en dat hoeft echt geen liters te zijn} mits je beschikt over een hele goede spuitmond. Plus daar komt bij dat je dus gewoon water kan gebruiken in plaats van dure rookvloeistof.
 
Die waterverneveling is inderdaad wel mooi. Dan krijg je een soort mist. Dat soort vernevelaars vind je bij de Intratuin. Maar die zijn wel erg klein qua output en het blijft laag bij de grond. Ik verwacht dat Renepela daarmee niet zijn complete harp kan 'beroken'.

Er bestaan ook grote versies van de vernevelaars. Die gebruikt bijvoorbeeld De Efteling in z'n attracties. Die zijn wel peperduur.

Wel heel gaaf project Renepela! :okdan:
 
Een waternevelaar is inderdaad wel mooi, maar ik ben zo bang dat ik na het bespelen van de harp de halve kamer kan dweilen omdat de vloer dan zeiknat is.

Ik ga gewoon voor zo'n kleine rookmachine.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe lang die vloeistof meegaat. Ik kan 1 liter bestellen, of 5 liter, maar heb geen idee hoe lang je daar mee doet.
 
Verbruik hangt af van hoevaak je hem laat puffen (logisch) en ook van het merk / soort vloeistof.

JEM ZR-mix is bijvoorbeeld één van de beste kwaliteit water/glycol rookvloeistoffen. Deze is duurder in aanschaf maar blijft langer hangen, waardoor je minder vloeistof nodig hebt. Vloeistof bij Conrad is (volgens mij) een naamloze vloeistof. Deze is wat minder van kwaliteit, maar daardoor ook wat goedkoper.

Verbruik op een gemiddeld feestje zal zo'n 0.5 - 0.75 liter zijn schat ik.

Als je het apparaat maar een paar keer kortstondig gebruikt om te testen dan doe je wel erg lang met 5 liter. Wellicht is het handiger als je dan 1 liter besteld, en mocht dit te weinig blijken te zijn kun je later altijd nog bij kopen.
 
Back
Top