acapella in tempo trekken (Live)

loveyourjunos

Ouwe rot
Lid sinds
17 december 2006
Berichten
1.734
Locatie
Oss
heeft er iemand misschien een handige methode of plan van aanpak om een acapella vocal in tempo te zetten in Live, want ik vind het maar een r*t-klusje en het gaat ook niet echt goed.

Tot nu toe heb ik geprobeerd

* vertrouw op Live - werkt tot op zekere hoogte, maar kan alle kanten op gaan. Bij bijvoorbeeld snelle raps zit je er gauw een achtste naast en dan... aargh - als je de raps niet goed kent is er vaak geen touw meer aan vast te knopen

* tempo over langere termijn bepalen - werkt ook tot op zekere hoogte maar bij een kleine afwijking kun je al bijna niet meer corrigeren

* origineel ernaast leggen - resultaat klinkt toch net niet lekker, en je hebt de neiging weer marker-punten aan te maken waardoor je de boel verderop weer ongelijk legt met alle gevolgen van dien. En het origineel heb ik niet altijd bij de hand


Alle tips die jullie hebben zijn bijzonder welkom :okdan:
 
Misschien ook iets om te overwegen: zelf heb ik altijd het meeste baat bij het origineel opzoeken (via youtube bijv., volgens mij is bijna alles wel te vinden als je je best doet), tempo van live daarop strakzetten en dan de acapella inladen...

Dit gaat op zich goed, maar niet altijd, zoals je zelf al zegt, en dat kan voor zover ik weet aan de volgende oorzaken liggen:

-de acapella-versie die je hebt gedownload is opgenomen van vinyl en is net ff sneller (pitch control stond op +1 bijv.) dan het origineel eigenlijk is...of de snaaraangedreven draaitafel is niet zo strak meer waardoor er misschien vrij onopvallend toch een tempo-probleem ontstaat
-uit de acapella zijn stukken stilte geknipt (wat heb je aan stukken stilte in een mp3 immers?), waardoor de acapella niet meer matcht met het origineel
-de acapella is opgenomen van vinyl, en er zitten kleine skips in, waardoor 'ie niet meer matcht

of: het origineel is geen hiphop/dance, maar misschien een wat oudere niet met een computer strakgetrokken track, dus er zitten tempoverschillen in door het menselijke aspect...dat ga je dus ook niet 1, 2, 3 op een strak tempo vast zetten...

Misschien niet het antwoord dat je zoekt, maar misschien kun je dit ter overweging meenemen als je ermee bezig bent. Hoe je dit soort issues oplost behalve goed luisteren weet ik ook niet zo goed, wellicht dat anderen daar goede tips voor hebben, kan ik ook wel wat mee namelijk :)
 
Thanks allen tot nu toe, gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen :P

Kende je deze al?
http://www.medwaystudios.com/Ableton-8-Tutorials/Ableton-Live-8-Warping-Tutorial.html
Met ongeveer die kennis heb ik tot nu toe alles kunnen warpen wat nodig was.
Soms blijft het kutwerk.

Filmpje had ik al eens gezien, maar toch weer een enorme eye-opener: shift klikken OP de warpmarker om m te verschuiven. Had al weer vanalles geprobeerd want ik wist dat het moest kunnen :stupid


@Synny: complex mode heeft toch geen invloed op hoe de markers gezet worden maar alleen op de geluidskwaliteit?
 
Het probleem met acapellas is juist dat je weinig goede punten hebt om markers te zetten, om het een groove te geven zul je toch echt eerst alles globaal in de maat moeten zetten
Transients van stem zijn vaak moeilijk aan te wijzen (waar zit precies de tel), en worden vaak niet superstrak ingesproken/zongen waardoor je weinig houvast hebt

moet zeggen dat ik met onderstaande toch weer een eind gekomen ben:
- luisteren zónder metronoom of ander ritme: zo kan je beter de eerste tel bepalen. Gewoon beginnen met de 8en meetikken, dan hoor je op een gegeven moment wel waar de eerste tel zit. Met een ritme ga je te snel het verkeerde gewarpde geluid in het ritme horen
-vervolgens de duidelijkste transients pakken en deze in de maat trekken, en dan weer 'warp from here' -> je kan zo dus alleen van voor naar achter werken! (soms lastig)

Sommige lettergrepen staan dan wel wat overduidelijk in de maat, als de warpmarkers er omheen goed staan, kun je de te strak gezette markers weer weghalen zodat dat stuk met de oorspronkelijke timing doorspeelt

ik heb het idee naarmate je verder komt met warpen Live ook min of meer 'leert' hoe hij verder moet warpen op basis van wat je al gedaan hebt
 
Back
Top