D-Sub Connectors kwaliteit

karstieman

Super K
Lid sinds
28 januari 2006
Berichten
857
Locatie
Z-Limburg
Kan me iemand uitleggen waarom ik zoveel geld uitgeef aan degelijke, dikke, afgeschermde audio kabel, terwijl in veel dure apparatuur 4 x 25 way D-Sub connectors gebruikt worden (met van die dunne kabeltje) ?

Ik kan me niet voorstellen dat die dunne kabeltjes zo goed afgeschermd zijn als een losse 2x 0.22 sq. mm kabel. Maar blijkbaar is dit wel zo, want anders zou de D-Sub connector niet zo vaak gebruikt worden...

Zo ziet een D-sub 25 kabel er uit:
D%20Sub%20to%20Jacks.gif


En zo een dikke cordial kabel.
 
Zonder nou een hele kabel discussie over het pro en contra van dikke kabels met enorme afscherming te willen opstarten, is er met dit specifieke voorbeeld wel wat over te zeggen.
Namelijk:

1) Die D-Sub kabels zijn om te beginnen gebalanceerd, dus dat scheelt al tegen externe beinvloeding.

2) Verder is het natuurlijk gemaakt voor line level, veelal +4 dBu, dat zijn dus wel vrij hoge signaalniveaus.
Bij lagere volumes (bijv. mic level) is afscherming denk ik ook wat belangrijker.

3) Ik denk dat er wel een bepaalde trade-off is gemaakt van audiokwaliteit versus gemak.
Maar ik vind het zowiezo kostelijk als ik het zie dat de ware Hifi fanaten zo overtuigd te werk gaan met polsdikke kabels en afscherming, stroomvoorziening en alles, als je ziet hoe er in menige studio met dat soort zaken wordt omgegaan (en dan heb ik het nog niet eens over vintage opnames!).
 
Back
Top