Koptelefoon limiter

Jayce

Niet-Betalend Lid
Lid sinds
5 december 2004
Berichten
338
Ik gebruik regelmatig mijn koptelefoon, waarbij ik schakel tussen verschillende bronnen. Daarnaast zet ik semi onbewust het geluid ook steeds harder. Het komt dan ook regelmatig voor dat ik of mijn geluid te hard heb staan, of dat een van de bronnen (youtube / mp3) opeens een stuk harder is en pijn doet aan mijn oren.

Ik dacht dat een limiter (tussen bron en koptelefoon) een goed idee zou zijn, maar ik heb hier enkel wat schemas van gevonden. Kent iemand een geschikt product, of heeft iemand hier zelf zoiets gebruikt of gemaakt ?
:okdan:




(mijn idee is dat de limiter beschermd tegen pieken, en daarnaast middels een ledje weergeeft wanneer hij limit, en ik het volume dus iets moet terug draaien. Klinkt een beetje als geneuzel, maar ik probeer de laatste tijd wat bewuster om te gaan met de gezondheid van mijn oren)
 
Als je zuiniger met je oren om wilt gaan zal ik stoppen met een hoofdtelefoon.......
Een limiter kapt alles boven de ingestelde dB's af. Als jij de gewoonte hebt om telkens harder te zetten dan gaat de limiter steeds harder afkappen en jij harder door duwen.\
 
inderdaad. sowieso je hele dynamiek gaat dus naar de knoppen waardoor je geen goed beeld meer hebt van je geluid. gewoon goed opletten! waarom een apparaatje kopen als je het ook zelf in de gaten kan houden?
 
@brz. Daar is het ledje voor ;) Nee ik begrijp je punt, maar ik kan soms niet anders dan een koptelefoon gebruiken (soms thuis, soms onderweg met ipod) Daarnaast is mijn beeld van de limiter juist deels voor de bewustwording: als ik zie dat ik over de limit ga ga ik niet verder pushen maar juist terug, terwijl ik nu langzaam harder zet omdat ik toch nergens (direct) last van heb. Verder is de limiter zelf voor de volume veranderingen (zal dan vervormen, maar dat is minder erg, moet toch volume terugdraaien)


het is dus zeker niet de bedoeling om er een limiter op te zetten, om alsnog te luid te luisteren!


@Elektrovolt - de dynamiek wordt alleen aangepakt als hij over de limit gaat (wat dus niet de bedoeling is), op dat moment draai ik het volume terug. en je vraag:
"waarom een apparaatje kopen als je het ook zelf in de gaten kan houden?" heb ik al uitgelegd, omdat het onbewust gebeurt. Ik heb niet direct last van het harde geluid, maar weet dat ik er beter goed op kan letten. Als een apparaatje mij extra kan beschermen waarom niet?
 
Ik snap dat het niet de bedoeling is, maar het gebeurt nu ook. Ik raak nooit het volume knopje aan, mijn speakers staan altijd even hard en ik duw niet harder dan een bepaald volume.
Op mijn mixer is de max uit drie blokjes boven 0 dB, dat zijn ook brandende ledjes. Waarom doe je zoiets niet?
 
Heel verstandig!

Wat ik zelf doe is de headphone outputs van m'n mengtafel heel erg laag zetten zodat, zelfs als alle faders bovenin staan, het nooit echt hard kan worden maar ik heb er ook aan gedacht om een aparte koptelefoonversterker te gaan gebruiken en daar een compressor/limiter tussen te zetten. Eigenlijk jammer dat er geen insert is voor de headphone outputs van de meeste mengtafels.

Veel (jonge) mensen denken dat je door harde muziek hooguit wat hoge tonen kwijtraakt, en dat na een avondje herrie de boel altijd binnen een dag weer uitgesuist is. De realiteit is anders. Gehoorbeschadiging is niet te repareren!

Voor degenen die nog steeds denken dat het wel meevalt, luister goed naar ome synthdood! : Zet maar 's een piepje van 1 á 2 KHz zachtjes op één kanaal van je koptelefoon en probeer dat een uurtje vol te houden. Bedenk dan hoe het zou zijn als je dat de komende zestig jaar non-stop zou moeten horen.... Dat is gehoorbeschadiging!

Voor de non-believers, lees dit verhaal: http://www.gva.be/nieuws/binnenland/guid/04db496f-2160-4ab2-acad-fe7719706052.aspx
 
Zeer ernstig verhaal!

Ik ben al meer als 10 jaar dj en heb nog nergens last van ik hoor nog steeds de 18 khz. Tog ben ik er wel bewust mee bezig thuis gebruik ik in mn studio 2x 8 watt versterker voor mn studio monitoren bij loopzuiver geluid hoef je het geluid niet hard te zetten.

Bij mn mp3 speler gebruik ik altijd schelpen koptelefoon (hd 25) inear koptelefoontje zijn de slechste die er zijn voor je oren!

Heb een test gezien schelpen koptelefoon is het beste gevolgd door de oude dopjes in ear is echt slecht!
 
Ik snap dat het niet de bedoeling is, maar het gebeurt nu ook. Ik raak nooit het volume knopje aan, mijn speakers staan altijd even hard en ik duw niet harder dan een bepaald volume.
Op mijn mixer is de max uit drie blokjes boven 0 dB, dat zijn ook brandende ledjes. Waarom doe je zoiets niet?



Binnen mijn DAW (werk momenteel ITB) probeer ik dit ook (met wisselend succes). Maar ik wissel vaak tussen muziek en bronnen (ipod, youtube, en daw) en merk dat ik na een tijdje toch weer te hard zit. (misschien omdat daar niks in het rood gaat?) Dan zet ik hem weer zachter, en neem ik vaak een pauze. Met mijn monitors heb ik hier minder problemen mee gek genoeg.

Anyway het leek mij voor mijzelf dus iig een mogelijk hulpmiddel, (heb ergens een voorbeeld gezien voor mensen die bij radio en tv werken) naast dat ik beter moet opletten en misschien ook andere maatregelen neem. :)
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top