Motu midi express: Stroom op midi

Sander02

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 mei 2002
Berichten
5.105
Locatie
Hellevoetsluis
Hoi,

Ontdekte laatst wat vreemds... volgens mij is dit niet helemaal OK.

Heb mijn Nord Electro3 op in- / output 8 aangesloten van m'n Motu Midi Express (usb), werkt allemaal prima verder.

Toen zette ik de Nord uit en tot m'n verbazing bleef er 1 lampje branden, het lampje van de geluidskeuze (piano/rhodes/etc).. Toen de stekker eruit gehaald van de Nord en nog bleef dat lampje branden =)

Toen kwam ik erachter dat de midikabel op de input van m'n Nord dit veroorzaakte, even getest (met m'n tong) en er stond stroom op de midikabel uit de Motu! Zelfde gevoel als bij een batterij, helaas heb ik geen multimeter ander had ik 't even gemeten.

Is dat normaal? aarde probleem? motu probleem? :?
 
Hoi Sander,

Inderdaad als je met een midi out en tong draait dan krijg je die liefde terug.

Er hoort ook 5volt op te staan, dat is dus normaal.

De 5volt is nodig om op de midi in een opto coupler te sturen en alsdusdanig de midi verbinding tussen de apparaten is volledig elektrisch gescheiden... is dus optisch.

Dus dat ledje die blijft branden via voeding van de midi in hoort niet.

midi-schem.jpg
 
Is dan bij de Nord wellicht de optocoupler wegbezuinigd of niet goed aangesloten?

Volgens de midi spec zou dit niet moeten kunnen gebeuren:

http://www.midi.org/techspecs/electrispec.php

De volgende quote is wel leuk: :)

Designers of personal computers are not generally audio engineers and apparently have not heard of ground loops. In fact, given the noisy fans and screaming disk drives that go into the PC, it is a wonder they can hear at all. All that noise forces some audio professionals keep the computer in a closet or another room. But the primary source of ground loop problems in PC audio is the PC soundcard MIDI interface.
 
Was er ff tussenuit geweest..

Stroom testen met je tong is ook niet echt normaal.......kan nog eens typisch gevalletje Darwin worden zo.
8~ Ja maar ik heb eerst gevoeld met m'n vinger..

@Vic, bedankt voor de uitgebreide toelichting. Inderdaad, lijkt mij ook niet goed dat een ledje op de NE3 gaat/blijft branden op voeding via de midi in port.. 't was te reproduceren, kabel erin > ledje aan, kabel eruit > ledje uit, enz.. toen wist ik 't zeker.

Tjsa, weet niet of ik er iets aan wil doen. Misschien een mailtje richting clavia, maar ik verwacht er niet iets van.

But the primary source of ground loop problems in PC audio is the PC soundcard MIDI interface.
OK dan, nog niet eerder gehoord.. lang leve de breakout box dan maar
 
Back
Top