PaulB - Rocket (Debuut)

PaulB

Stamgast
Lid sinds
8 juli 2009
Berichten
215
Locatie
R'Dam
Hi,
M'n eerste track op synthforum.
Ik heb er erg lang over gedaan om 'm te laten klinken zoals ik wil maar heb slechts 3 referenties gebruikt (m'n KRK5 monitors, computerspeakertjes en hifi setje).
Ik zou graag horen wat er beter aan kan qua productie (en elk commentaar op de track op zich is natuurllijk ook welkom)
Hoe noem je deze stijl eigenlijk?

http://soundcloud.com/paul-b-4/paulb-rocket

Alvast bedankt 8)
Paul
 
Goed nummer hoor. Klinkt lekker fris geluid.
Al die soundeffects tussen de beats door houden het spannend om naar te luisteren.

Hier en daar even naar de ondelinge balans tussen de soundeffects ten opzichte van de bassline/beats kijken; Bijvoorbeeld die tambourin van 2.27 staat naar mijn mening iets te hard. Dat leidt mij dan af.

En ik vind het einde een beetje zonde. Het lijkt ineens te stoppen.
 
Thx, leuke reacties.
Die tamborine staat inderdaad vrij hard in de mix; is wel bewust, om er een wat "stekelig randje" aan te geven...

Vooral de lage frequenties hebben me best veel moeite gekost; dan is de kick weer te "bonkerig", dan weer te zacht, dan is de bas weer te "plonkerig" (compressiedingetje), dan weer in gevecht met de synthbass om gehoord te worden (opgeost met een klein beetje panning)... maar nu heb ik het idee dat er geen gevechten meer zijn tussen frequenties...
Veel gehad aan allerlei tips op internet over met name eq-ing

Daarom ben ik ook erg benieuwd naar hoe anderen dit horen; zou ook graag horen waar de track op wordt beluisterd...
 
Over de mix kan ik weinig zeggen, aangezien ik geen mixwonder ben en op m'n laptop luister. Maar ik vind het wel prima klinken hoor. Leuke song ook, veel grappige geluidjes enzo in. Doet het vast goed in een discotheek! Wat voor synths e.d. heb je gebruikt?
 
Thx.
Bas is met de (inmiddels verkochte) Roland JV-90 gemaakt; rest met vsti's (synthbass met NI Pro53, meeste akkoorden en solo met Imposcar, aantal TAL U-NO62 geluiden (met name effecten en saw-akkoord na het tussenstuk) en verder vooral veel one-hit samples voor de drums).
Effecten/mix met Cubase 5 effecten en Fabfilter equalizer, compressor en limiter.
 
Ja, lekker luchtig en funky trackje. Het laag is redelijk beperkt qua diepte, maar dat is ook wel één van de redenen waardoor het zo luchtig voelt denk ik.

De geluidseffecten (slagwerk vooral) voelen heel erg 80's aan, maar de rest van de track totaal niet. Vind ik wel een aparte combinatie.
 
@ skies:
wat bedoel je met diepte in het laag? Is dat puur de hoeveelheid laag of iets ongrijpbaarders? Definitie of iets dergelijks?

Dat 80's heb ik al meer gehoord. Is niet bewust gedaan maar ik denk dat de jaren van m'n muzikale vorming zich niet laten verloochenen 8) (naast vsti's die jaren '80 instrumenten emuleren natuurlijk)
 
Ik mis ook iets in het laag. Ik zou diepte omschrijven met hoe ' diep' de sound tot in de lage frequenties gaat. Ik denk uberhaubt dat je beter te weinig bas in je track kan hebben dan teveel. Dat is vaak mijn valkuil. Maar als ik jouw nummer door mijn sub heen laat gaan dan voel ik wel wat punch maar niet dat beetje extra ' woof!' wat ik vaak wel bij andere tracks heb.

Heb je onnodig veel weg gefilterd? Misschien EQ op je kick/ bass of op je master channel?

Anders gewoon andere samples gebruiken of je tom bijvoorbeeld een octaaf lager zetten en je kick misschien een paar noten lager.

verder: Het begin van je track bouwt rustig op leuke details veel verschillende elementen. Dat vind ik leuk. Vanaf 1:24 wil ik wat meer. Je hebt dus veel elementen die als het ware kort in en uit komen. Ik heb nu iets nodig wat wat meer doorflowed. Je introduceert een synth wat opzich dat meer kan zijn. Het ding is dat ook deze wederom bestaat uit korte geluiden. Misschien release langer maken of gewoon noten langer of een delay erop.

In de brake zou ik die 16e hats een langere reverb geven (dus meer decay) Dat je een beetje meer wordt opgezogen in een space! Boost ook wat frequenties boven de 5k om hem meer te laten shinen!

Dat basslijntje, wat een loopje omhoog maakt/ klinkt als een soort basgitaar, ook een synth, zou ik 2 tot 3 db harder doen.

Dat 8e noten hihatloopje zou ik 4 tot 6 graden vanaf het midden naar rechts pannen (indien center mono is). Ditzelfde hihat loopje verveelt me na een tijdje wel omdat je het de hele tijd laat loopen. Misschien is een paar maten een ride erin doen.

Verder wat ik persoonlijk zou doen is aan het einde van je brake alle volumes langzaam laten droppen dat het steeds wat zachter en de laatste beat geheel stil doen en dan alles terug in laten kicken. Maakt het wat dramatischer.

Persoonlijke algemene mening: Chill om op de achtergrond aan te hebben staan. Al klinkt ie technisch nog niet echt in orde zit er wel wat ziel in en vind ik hem amusanter dan een hoop tracks die ik hoor. Echter klinkt het voor mij nog niet als een geheel.
 
@ Fons
Thx voor je uitgebreide reactie! (Ik had wat minder over jouw nummer Sarphatipark te melden omdat ik die gewoon steengoed vind! Allen luisteren!)

Het is een wat late reactie maar vond het nog wel nodig even te reageren:
Kick: inderdaad redelijk veel laag weggefilterd; ik had ook mixen met meer "whoompf" erin maar samen met de repeterende basgitaar wordt het gauw een soort tank die over je heen komt. Ik trachte het nummer meer een soort (en nu ga ik iets zeggen wat waarschijnlijk alleen ik hoor) gevoel van "Rock With You" van Michael Jackson mee te geven of zoiets; een soort zomerse luchtigheid.... (en ik heb alleen maar koffie op! :koffie:)

Sounds: kan ik me wat bij voorstellen maar zou naar mijn idee het karakter van het nummer veranderen.

16e hits, synthbass lijntje: zal ik eens proberen als ik weer zin heb om met dit nummer verder te gaan (op een gegeven moment heb je het wel een beetje gehad met werken aan een nummer en wil je verder)

8e noten hi-hat: eens; is inderdaad niet een heel inspirerend patroon

brake/volumes: had ik in een eerder versie min of meer op die manier; werkte voor mij minder.

Greetz
Paul
 
Back
Top