Psytrance Mastering voorbeeld (voor en na voorbeelden)

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Heb vandaag een mastering opdracht afgerond voor een klant, die redelijk goed weergeeft wat EDM mastering kan doen met een track.

Het gaat om de PsyTrance track "Awaken The Dream (Sink The Pink Remix)" van "JoeCharlie" Natuurlijk heb ik uitdrukkelijk toestemming gekregen om dit hier te mogen delen en de tracks zijn voorzien van een aantal volume fades om ze onbruikbaar te maken in sets :D

de wetransfer link heeft zowel de "voor" als "na" file. Waarbij de opdracht was zo luid mogelijk met zo min mogelijk vervorming of dynamiek verlies, het toevoegen van Mojo en een rauw randje. We vinden beide dat de missie wel geslaagd is :D

leuke details om op te letten:
- het buizen randje, samen met de 2e harmonischen van de distressors (vooral solo leads en TB's goed hoorbaar
- verschil in kick
- onderscheid instrumenten in de mix
- ruimte in de mix
- commercieel volume <> hoorbare vervorming.

Shoot!
 
:) gaaf hoor! Ook het delen met hier :okdan:

Hoelang ben je er ongeveer mee bezig geweest (vanaf 't moment dat ie aangeleverd werd)?
 
dit is 2 uurtjes werk.
o.a. clickjes in de samples in de intro "alone alone alone"
nog wat ander cosmetisch gepriegel
EQing
Mastering chain inregelen en uitluisteren (SPL9530 > distressors > API2500 > SSL Alpha links > Slate Digital FG-X)

vond dit wel een leuk project om te delen omdat de mix voor mastering wel "ok" is maar ook niet supergoed.
En tevens omdat dit ook een productie is waar ik totaal geen hand in heb gehad, behalve dan puur de mastering opdracht. De eerste versie die hij stuurde had hij er nog EQ, M/S en "tube" compressie opzitten, die moest ik dus terugsturen om eraf te laten laten halen, want daar kon ik echt niks meer mee.

Maar het belangrijkste is dat de track nu een"vibe" heeft. (buiten de "commerciele compatibiliteit" om) Iets wat vaak moelijk is uit te leggen, maar je bijv vooral in de 2e break erg goed hoort. van "wel aardig" naar "kippevel moment".
 
Hey Raphie, Hou je mss stevig vast,
maar ik vind't gewoon pure lelijke vervorming hoor !!??

Horen jullie dan niet dat dat pure limiter vervorming is !!??

Sorry ze, maar ik heb zo m'n oren vorige week ook al kapot gemaakt
met een track vanop itunes - waar ik voor betaald had !!!
Ook onnatuurlijk hard, zonder dynamiek, alleen maar Ultra LUID !!??...
Arghhhh !!!!!

En okey, ik ben geen beroepsmatige masteraar,
maar hier is een voorbeeld hoe ik mijn tracks 'master', Met maximus en spectraphy...

De onderste is mijn mastering manier...
AwakenTheDreambeforemastering.jpg


En hier de audio:
http://www.stephenm.be/sf/AwakenTheDreambeforemastering_01.mp3

En ja !!
ik vind het wel een goeie Psy-Trance Track hoor !! :) :)
 
Laatst gewijzigd:
Och jee je hebt ook eens wat gelezen over de "loudness war" ?!?
ALLES wat je hoort in de track wat niet in het orgineel zit is opzet, zo ook de "vervorming"
De limiter hoor je niet. alles wat jou stoort is al zorgvuldig toegevoegd voor de limiter. Smaken verschillen natuurlijk, maar als je kritiek hebt dan wel graag met inhoud. Daarnaast heb je dan ook nog eens de opdracht van de klant, die het gewoon L U I D wil.

Vind het veel interessanter om te zien of je de track net zo luid krijgt met dezelfde hoeveelheid "mojo" ga je met Spectrafy echt niet redden zonder artifacts. en met alleen de file door een limiter halen om het rms wat op te schroeven ben je er nog lang niet. vind trouwens dat mijn versie VEEL meer dynamiek heeft als de jouwe, luister alleen maar eens naar je kick en bassline.........
 
Och jee je hebt ook eens wat gelezen over de "loudness war" ?!?
Ja, nee, en als ik er over gelezen heb, dan ben ik het al lang vergeten...

Als je luid volume wil, dan koop je toch gewoon een versterker zeker !!??

En Echt, raphie, 't is goed bedoel van me, wie ben ik om je af te breken..???

Aanja, ik gebruik Maximus & Spectraphy !!
 
vind trouwens dat mijn versie VEEL meer dynamiek heeft als de jouwe,

tja, op 00:50 is het hier pure vervorming je kick !!??

Mss maak je de fout om een Luid gemasterde Track stilletjes te willen afspelen???

Ik luister hier op max. headphone volume door een HD-25 via een DAT recorder
die digitaal is aangesloten...???
:)
 
ik hou van lekker opgepompte boomstammen, voor mij kan het soms niet platgestampt genoeg, ik hou nou eenmaal van die sound als één van de weinigen hier op het forum :D

zo ook vind ik deze track lekker vet opgepompt, al hoor je het gedruk van de limiter imho soms en daar heb je je dan net wat verslikt denk ik bij het pushen van de limits om hem harder te krijgen.

Ook ben ik wat kritischer over het klankkarakter van je master. Ik vind persoonlijk je trance-achtergrond er wat te veel in doorklinken, het heeft voor mij niet meer genoeg het typische psygeluid. Dat zit in dat tuberandje, maar meer nog in één van de basisingrediënten van psy: een lekker pokkerige pokbeat. Die zit in het origineel, maar door jouw master is daar een dikke 'whoompf' omheen gekomen. Die zat er al wel, maar je hebt hem geaccentueerd, waardoor veel van de lekker karaktiristieke pok verdwijnt. Los van dat ik dat minder mooi vind - maar dat doet hier niet ter zake - heb je hiermee tijdens het masteren ook even een artistieke pet opgezet. Was de maker van de track daar gelukkig mee?

Maar zoals altijd: de beste stuurlui staan aan wal. Ik heb wat kritieken op het eindresultaat, maar of ik het je na zou doen zo'n sound neer te zetten? Nee, daar heb ik nog een lange weg voor te gaan...
 
Stephen, Dat begrijp ik wel, alleen het voegt niet zo veel toe :)
wat trouwens ook leuk is, is om je waveforms even een factor 10 in te zoomen, dan zie je weer een heel ander plaatje. met af en toe een peakje 0db laten kietelen, zal niemand in dance je plaat draaien, puur omdat de track niet mee kan komen op de gemiddelde club volumes.

Alle clubs hebben tegenwoordig limiters door de milleu wetgeving. als DJ's dus spelen met de schuiven maximaal open, dan is dat het absolute volume wat de set kan halen. stel dat je DJ set allemaal plaatjes zijn op -6db RMS en dan kom jij met je onderstaande "master" dan zal het publiek denken dat, of er een inval is, en er een aankondiging komt, of dat het feest is afgelopen.
schuif staat al maximaal open, dus de set kan niet harder, dus je plaat wordt niet gedraait. idioot maar waar. Het is dus vooral in EDM waar loudness (helaas) echt een noodzaak geworden is.
Mijn taak is het om de sweetspot te vinden tussen commercieel verantwoord en kwaliteit.

Voor album mastering is dat weer anders, dan kan je makkelijker naar de -12dbfs (ipv -8 of -7) aangezien je thuis dus wel die volume knop "gewoon harder" kan zetten. Iets om over na te denken.
 
dj's die alles vol open in het rood hebben staan moeten ze ophange aan de hoogste boom
als ze dat doen, waar maak je je dan nog druk om mbt de sweet spot
1 grote bak bagger
 
Gijs ThnX, de klant wilde in dit geval iets minder "plok" en meer sublaag. dat de kick daardoor ook iets ronder werd vond hij wel prettig, de meeste compressie dips die je hoort zitten ook al in het orgineel, maar doordat de boel wordt "opgeblazen" zoals je dat zo mooi noemt, worden ze (bijv net na de eerste break, wel iets meer geaccentueerd)
 
Ja okey, Ik heb geen idee hoe 't zou klinken op een feest,
maar mss is dat ook geen referentie om je track daar voor te masteren ???
Da's ook 't werk van de PA denk ik eerder, niet van de producer... ??

Ik kick ook helemaal niet op 'vervormd - luid' (maar wel op distortion off course)

Alé, wie ben ik !??? :) Al hoor ik toch ook een zeker Trance sound karakter,
mss vooral in de MID Freq, geen idee.. zoals Gijs zegt...
 
nu op headphones.
lead sounds klinken beter maar de kick-bass is wolliger geworden, mist resolutie die er eerst wel was.
1:10 min stukje is goed voorbeeld. luister eens naar alleen k-b.
voor de zekerheid zal ik t vanavond ff op mn monitoren beluisteren.
zoals ik t nu hoor vind ik de mastering slecht.
er is ineens een sub-bass buzz die niet in de mix zat.
ik denk dat t beter is om die buzz in de mix te hebben dan later via mastering erin te persen.
maar ok, headphones kom er nog op terug
en echte test is met wav of niet?

en ik vind dat je wel wat touchy bent met comments
 
vooropgesteld: als de klant blij is, is het goed. je hoeft niet te bewijzen dat dit de beste master is, want je klant is blij. door het zo op een forum te zetten ga je echter kritiek krijgen, zie het svp niet als een aanval maar als discussie :)

dus...

ik vind vooral dat de toon van de mix erg veranderd is. dan heb ik het niet per se over de sound, maar puur dat de grondtonen van instrumenten een transponering doormaken. tussen bijvoorbeeld 50 en 56 hz zitten twee hele noten, en een snare en hihat veranderen nog makkelijker van toon omdat ze breedbandiger zijn. het wooly-er maken van de kick helpt daarbij niet echt, de tik/plok heeft veel informatie in zich en doet veel voor de sound en het maskeren van extra eq in het sub.

daarnaast vind ik de master echt heel erg hard. commercieel niveau is prima, noodzakelijk vaak, maar je kan en moet niet altijd het hardste jongetje van de klas willen zijn. je klant wil er extra sub in, en door zo hard te limiten sloop je het er juist weer uit. waardoor je het er extra in moet stoppen. waardoor je harder gaat limiten.

lm5d_raphie_awaken_cutout.png


van 0000 tot 0600 is de 1e 6 minuten van jouw master, van 0600 tot 1200 die van de mijne (zie hieronder). elke ring staat voor 4 dB. wat hier center of gravity heet is synoniem aan de LUFS waarde. een harde cd ligt zo rond de -11 LUFS, en ziet er op de graph uit als vol groen en bij de fortissimo stukken +2 dB oranje. bij jou is het dat continu. de consistency zegt iets over het dynamisch bereik in de mix, 2.5 is al heel erg weinig en dan zitten er zelfs nog breaks in het nr.

ik moest hardcore limiten om dezelfde luidheid te bereiken als jij, met alle gevolgen van dien. doe het 2 db minder, en de master klinkt 2x beter en is nog steeds concurrerend qua luidheid. zoveel limiten zou ik nooit in eerste instantie doen, enkel als er gevraagd wordt om nog harder en dan na pas discussie over het arrangement, of daar nog winst te halen is. de mix vond ik overigens prima.

de tikken: ik weet niet welke tikken jij er uit hebt gehaald maar ik hoorde het verschil niet. ik heb er een stuk of 50 uit gehaald in 5 minuten en toen vond ik het best, en het resultaat is nog steeds verre van goed, spectraal gezien. het netjes doen kost zeker een half uur, terwijl ik nu een 45 minuten bezig was met alles. ze komen bijna allemaal uit dezelfde paar samples die niet netjes afgeknipt/uitgefade zijn in de mix dus misschien had je klant dat kunnen fixen voor je ging masteren. ik vind ze iig veel te hard, en storend.

omdat ik het onzin vind om een master te maken die compleet anders klinkt dan de jouwe heb ik geprobeerd om het nr zo te masteren als jij hebt gedaan qua keuzes in balans en spectrum, er vanuit gaande dat dat de wens is van de klant, met wat aanpassingen die beter in mijn referentie passen:

http://dl.dropbox.com/u/1313922/samples/rec_01_raphie_awaken.wav



maar mss is dat ook geen referentie om je track daar voor te masteren ???

je mastert een track voor alle systemen, en het moet overal goed klinken. ook op pa's. het zal er niet hetzelfde klinken als bij jou thuis, maar goed moet het overal zijn.


schuif staat al maximaal open, dus de set kan niet harder, dus je plaat wordt niet gedraait. idioot maar waar.

onzin, daar is de gain voor. met alle schuiven en masters open kan ik nog steeds heel erg zachtjes uitsturen (alleen ruist het dan wat meer dan normaal). je zal zeker in een bepaald ballpark moeten zitten, maar je plaat zal ook mixbaar moeten zijn met de vorige plaat dus altijd harder zijn werkt ook tegen je. ik lever meer dan 50% van mijn dance (sorry, "edm") masters af rond de -18 db LUFS, vrijwel zonder limiting. die klanten zijn de dj's die willen dat het goed klinkt, en je moet eens horen hoe die breaks dan uit de speakers knallen in de clubs. zo krijg het publiek aan het dansen. daarbij kan het dan rechtstreeks naar vinyl, dat moet je met zoveel limiting niet proberen.
 
op mn a7´s ipv headphones ist verschil miniem. verwaarloosbaar, op betere headphones dan de technics waarmee ik als eertsye luisterde dt990 hoor ik wel weer verschil, gemasterde is wat doffer en is de kick iets vervormd. en de kick is iets te zacht in de gemasterde versie. hoe weet je dat? leg je vinger maar eens tegen de cone. in de gemasterde versie voel je geen metronoom trilling (boom) van de kick in het origineel wel. mastering is niet slecht te noemen. sorry for that. maar nog niet perfect.
 
op zich goede discussie gents, nog even over een paar punten mijn mening:
- een master hoeft niet altijd "het orgineel, maar dan "verantwoord" harder te zijn" soms heeft een klant andere wensen
- PMX, je hebt gelijk dat als de limiter 2db zachter staat, je wint aan dynamiek, maar het verschil in volume is er wel degelijk.
- de "vervorming" is in deze bewust, als in een "saus" dat is een keuze, de ene houdt van "ketchup" de andere van "honing/mosterd"

Mischien is het voor de discussie beter als ik de volgende keer dat ik iets deel, er ook gelijk een technisch "best effort" master versie bij doe zoals PMX gemaakt heeft, om dit soort discussies te voorkomen.
Zo mis ik bijv al weer het smerige randje.
aangaande de clicks, die zitten in de vocal sample (slecht geknipt) de klant had zijn sample edits al weer gerenderd en kon dit dus niet opnieuw knippen (of had geen zin) de keuze hier was simpel
WL geeft met automatische clickdetectie ongv 1000 clicks aan in de file, niet alle zijn hoorbaar en niet alle edits zijn een verbetering. dus vandaar wel de clicks in de intro en de meest opvallende in de rest v/d track.
Verder zie dit gewoon als voorbeeld hoe hard iets maximaal kan, wil helemaal niet zeggen dat alles ook zo hard moet. Ik zie dit dan ook niet als kritiek, probeer alleen toe te lichten waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.
Onder aan de streep denk ik gewoon dat het delen van dit soort info en voorbeelden over en weer goed is voor iedereen, aangezien er inzichten kunnen worden gedeeld en je bronfiles hebt van derden. Dat je je daardoor "kwetsbaar" opstelt en kritiek zal krijgen is logisch en ook niet meer dan normaal, houdt de discussie levendig toch?
 
Ik vind het iig een interessante discussie hier op sf, en da's voor mij lang geleden. Dank daarvoor!
 
voor de volledigheid dan ook maar ff een stukkie eerdere "cleane" versie erbij.
hier hoor je dus nog wel de "plok" en is de RMS lager. Maar moest dus nog allemaal een tandje harder en smeriger :D
 
Back
Top