aanschaf mc-303 (paar vraagjes)

hmm.
(mijn bescheiden mening) Het is Speelgoed!
ze gaan snel kapot (laat de metalen buitenkant je niet verleiden)
de sounds zijn standaard en slecht (808,909,303 enz trekken op niets).
Voor acidische basslines koop je best een tweedehands korg EA-1.
dat is de goedkoopste oplossing. (tussen de 200 en 350 euro)
Of je koopt de nieuwe ML-303 v4 , een tb303 kloon.
Voor zo'n 200 euro heb je de zelfbouwkit (als je goed voerweg kan met soldeerbout en veel tijd hebt)
Of voor 379 euroz heb je hem compleet gebouwd (behalve de stroomtoevoer, die verschilt per land)
www.acidcode.de
(en ja, er zit midi op, en een interne seq.. )
 
Origineel geplaatst door Steve303
Enkel de f*cked up midi implimentatie is spijtig...

is die midi implementatie niet opgelost met de 1.03 rom upgrade?
 
Origineel geplaatst door Phase
wat gaat er snel kapot aan die mc303?

ah vanalles en nog wat.
heb al veel verhalen gehoord.
interne sequencer die begint door te slaan, weigeren om aan te gaan, zelfs functies die opeens verdwijnen uit menu's (?????)
Echt rare zaken, maar het is dan ook vervaardigd uit goedkope onderdelen
 
Bedankt weer voor de reacties! Hij zou puur bedoeld zijn voor 'erbij'. Ik heb al het e.e.a aan midi apparatuur, en het leek me op zich een aardige toevoeging om leuk mee te klooien :) Ik heb begrepen dat ze nogal populair waren/zijn en ik was van mening dat er ook hele aardige TB alike geluiden in zaten. Aan de andere kant heb ik een paar tracks op internet gehoort en die waren best heel oke. Het is niet m'n bedoeling om van alles te gaan programmeren via de interface. Ik heb al een Boss Dr. Groove 202 staan en die loopt momenteel stof te happen. Ik doe liever alles vanuit een sequencer/midi keyboardje en de outputs van de dr-202 zijn een beetje ruiserig dus ik gebruik hem ook niet als soundmodule. Ondertussen heb ik ook begrepen dat de MIDI implementatie van de MC-303 ook niet super is, maar hoe erg is dit precies?

Ik ben er nog even over aan het nadenken of dit daadwerkelijk een zinnige toevoeging is aan m'n setup, en dat het niet een bakkie word die ik binnen de kortste keren aan de kant schuif (naast die dr-202 ofzo hehe)...dat zou zonde zijn...

Aan de hand van een eerdere link op DSF heb ik gisteren de ML-303 eens bekeken/beluistert. Dit is zonder enige twijfel een waardige toevoeging op m'n setup :) Dat ding klinkt waanzinnig vet! Niet dat ik nou zo helemaal into-acid ben, maar ik vind het te gekke geluiden die ik zeker her en der wel kwijt kan :)

In ieder geval nogmaals bedankt voor alle reacties! The more the better :)

Ik ga nog ff lekker lopen nadenken :P

Groetjes,

Dennis
 
Origineel geplaatst door Phase
nou het blijft natuurlijk een leuk bakkie als je naar de prijs kijkt !
plaats neemt ie ook niet echt in, makkelijk om mee op vakantie te nemen.

idd daarom heb ik hem ook aangeschaft. Lekker thuis op de bank met een pretsigaar mc303 op schoot en een beetje aankloten. Ik heb er ook een stekker voor in de auto bij. Er zijn wel betere keuzes maar voor deze prijs heb je wel wat leuks.
 
Kom op mensen. De helft van de mensen hier op het forum heeft een MC303 gehad (en een aantal nog steeds). Dit apparaatje is wel een enorme beginnerstool, maar daar is toch niets mis mee. Als je meer wilt dan verkoop je hem toch (de prijs is redelijk stabiel).
 
Sorry maar dat zou ik echt te veel geld vinden, dat is 550 gulden, (eerder vermeld), "had ik hem voor verkocht aantal jaar geleden" Dacht dat ik het goed gedaan had. Maar dat was toen, heb je nu voor dat geld niet iets veel beters. Ho er zitten wel freaky geluiden die elke nurd kent, dat wel! Komen deze freaky sounds weer in ofzo? Omdat naar mijn mening de prijs gelijk of gestegen is van de mc 303 / Roland (de best) maar ja in dat geval ga ik er ook maar weer eens eentje aanschaffen voordat ik mijn geldlaatje te ver open moet schoppen, en ja een lekkertje joint en maar rammelen met die bak, daar kun je pas inverdwalen. Dit verhaal: Fabeltje of waarheid! Ik vind dat deze threath nog niet tot zijn eind is gekomen , en dat betreft op " De mc 303 sounds komen weer in!.
 
DUS de MC-307/505/909 sounds ook... En DAAR heb je meer aan.
 
by dykman muziek in amstetrdam nieuwprys 269euro zal wel de laaste zyn
 
frustratie der natie..

frustratie der natie..

vergeet dat ding... midi leer je er niet op> dat kan ie nietalthans een track ermee maken......in heel NL zal je ook niemand dat ding in Sonar zien implementeren.
De basis van ruige acid is een tb303>lees een kleine 1000 euro... en daar komt dan een specifiek geluid uit en monotimbraal en monofoon...en staat als een huis!!!
Uit de mc 303(ik heb vrienden die mij fictief om zouden leggen als je die twee apparaten in een zin tegelijk noemt) komen een paar honderd geluiden voor 1/4 van de prijs... en de wet duur is goed qua hardware synths gaat altiojd wel een beetje op...Je kan beter je schoonmoeder van het balkon afgooien en dat samplen...dat levert ruigere acid op dan deze grafbox...
Ik heb er ooit een gehad(een week) om er mijn sample library mee op te starten van de 600 sounds(herinner ik mij) vond ik er drie aardig... nu moet je niet direct op mijn smaak afgaan! dat zou fout zijn.
Ik zou in jouw geval een emu procussion kopen en een orbit.past goed in je rack meer dan zat outputs interne effecten. zeer goede kwaliteit samples. uit die orbit haal je met je gain open of een goede filter instelling makkelijk een acid lijn uit en die procussion zorgt voor het standaard 909 werk+crashes en cymbals wat je voor acid nodig hebt... dat kost je 100 totaal meer... Maar dan fiets je niet meer met zij wieltjes...
 
Ja maarreh... Heeft nog niemand het andersom bekeken? Je kunt 'm uitstekend als sequencer voor live werk gebruiken. Met al je "betere"synths en samplers vanuit dit ding aangestuurd. 6 tracks en een drum track, met muteknoppen. De arpeggiator stuurt midi uit! Echt, met een groovebox en een rackje synths kun je over heel de wereld touren!
Wat ik niet snap is dat mensen lyrisch zijn over laten we zeggen een Alesis MMT-8 die voor hetzelfdde geld over de toonbank gaat en wat heeft die nou meer? Een geheugen dat gewist is zodra je hem afzet? Handig!

Als live sequencer kun je voor dat geld niks beters krijgen, PUNT!
 
O ja, en die Korg Electribes zijn natuurlijk net zo'n grote lulkoek apparaten als de groovebox (of net zo goed, 't is maar hoe je het bekijkt), maar die zijn nog niet uitgemolken genoeg om er over te zijken zoals dat over de 303 wel mag.
Die moet je er toch ook een paar kopen voordat je ermee kan wat je met de groovebox kan, nietwaar? En hoe staat het dan met de prijs?

Waarom vindt men trouwens de 303 shit en de 505 DE shit? is het zo'n groot verschil?
 
Klopt

Klopt

Ik vindt de mc 303 shit en de mc505 ook!
 
Van de verkoper heb ik voor de rest niets meer vernomen. Ik laat de MC-303 maar voor wat het is..
Het waren toch ook meer de TB-303 geluiden waar ik naar op zoek was, maar 1000 euro is me wat te gortig voor zo'n apparaat (om eerlijk te zijn is me het dat niet waard voor datgene wat ik er mee zou willen doen) en de MC-303 lijkt niet helemaal te doen wat ik wil :)

Ik zal de Orbit eens onder de loep nemen. Voor de wat ruigere drums heb ik momenteel een d-station bestelling.

In ieder geval weer bedankt voor alle gedachtes en suggesties!

Groetjes,

Dennis
 
'k heb zelf een MC-303 die ik ooit nog gebruikte in een ver verleden.

Mijn mening over dit toestel : Speelgoed
De klanken zijn k*t, de geluidskwaliteit is barslecht en het ding zit vol rare bugs.
Dat toestel klinkt als een goedkoop dance-nummer dat als een 32kbps MP3-file gecompresseerd is...
1 van de dingen is het kleine Bass-Boost draaiknoppeken aan de achterzijde. Als je dat volledig op het minimum zet, ben je nog steeds je geluids-installatie aan het oversturen met sub-bass. Ja, het ding geeft niets anders dan sub-bass naar buiten... je weet wel die bassen die je toch niet hoort omdat ze te laag zijn, maar die wel capabel zijn om je boxen naar de eeuwige lawaai-velden te sturen.
Er zit ook een zeer irritante bug in het toestel. Als je toevallig ooit eens je geheugen volledig volschrijft en een melding krijgt van "error kweetniewelkenummer" die aanduid dat je geheugen vol is, dan voor 1 of andere misterieuse reden worden al je andere patterns om zeep geholpen. De noten blijven correct staan, maar de controllers als cutoff en res beginnen plots dingen te doen die jijzelf niet hebt ingespeeld, zoals na 3/4 en ne klets van het patroon plots volledig naar het minimum vallen...
Kortom : De MC-303 is leuk speelgoed misschien, maar om iets deftig te maken is het enorm frustrerend...

Als je acid wil maken, dan is dit ding zeker en vast NIET wat je zoekt. De zogezegde TB-303 klanken die erin zitten, komen nog niet eens in de buurt van een old-skool analoge Bass-synth. Het klinkt eerder nogal GM/GS-ig met enkel de Bass nogal zwaar opgeblazen.
Als je perse old-skool acid wil maken, gebruik dan Rebirth... Dat klinkt ook niet hetzelfde als het de originele TB-303/TR-808/TR-909, maar het klinkt allesinds beter dan de groovebox.
Een alternatief voor de TB-303 is de MAM MB-33 (best mkII), die zijn vrij goedkoop en leuk van klank. Ook zijn deze volledig analoog, dus geen platte DSP-sounds zoals de electribes.
Als je 808/909 klanken wil, is de drumstation ook een zeer goed alternatief (origineel is nogal duur). Of je kan gewoon voor een goedkoop samplertje kiezen...
 
Laatst gewijzigd:
Even bij de les blijven jongens. Hier is gezegt dat de mc 303 niet volledig compatible is met midi. Ik dacht dat het succes van dat ding, meen ook acid, ligt aan de simpele rouwe deuntjes, ik denk als je met de geluiden van mc 303 te veel gaat klote, (midi) dat het dan geen fúck meer voorstelt, dus dat is niet nodig. En als je setup al in bezit is van de nieuwste snufjes, dan is het toch leuk om daar zo'n rauw sampletje van door te schudden. Dat is toch de bedoeling, je kunt de tijd niet meer terug draaien, hoewel de nieuwe jeugd weer flink aan het stampen is geblazen. En kijk wat er met die thuderdome is gebeurd, ik zeg niet dat het vroeger veel was, maar nu met die appregs, nieuwtste snufjes, is het toch geen uitdaging meer. Je kunt het trouwens ook horen OOK !!! (er zijn wel goeie, natuurlijk) o ja die ouwe "muziek" draaien ze tegenwoordig ook weer meer in het uitgangscircuit. Vandaar dat ik zei "komen die oude geluiden weer in ofzo" wel genaaid ik heb geen oude "machines". Het zal wel meevallen!!! Nieuwe shit doet het ook goed !!! Wel goede cd "Downloaden" GRAPJE!!!\
 
Back
Top