Dubbel midi signaal weghalen..?

kramer65

Nieuwkomer
Lid sinds
31 januari 2011
Berichten
7
Hallo,


Ik heb een oud Studiologic midi keyboard wat ik met behulp van een midi-naar-usb converter met mijn Windows Xp machine heb verbonden waarin ik Ableton draai.

Dit werkt op zich prima, maar ik heb één erg groot probleem. Wanneer ik een keyboard-toest indruk hoor ik inderdaad een toon in Ableton. Wanneer ik diezelfde toets echter weer loslaat klinkt er wéér een toon. Als je dus kort een toets indrukt hoor je de toon dubbel achter elkaar.

Ik begrijp werkelijk níet waar dit vandaan komt. Zit het in mijn midi-keyboard, in de usb-converter, in mijn pc, of in Ableton? En belangrijker; hoe los ik het in hemelsnaam op?

Ik hoop dat er iemand is die enig idee heeft hoe ik dit kan oplossen. Alle tips zijn welkom! Mijn dankbaarheid zal oneindig zijn.. :halleluja :luv:
 
Zoek eens naar de Midi setting in je synth : Local On-Off en zet deze op Off.
Anders een funktie in Ableton die de Midi Thru disabled.

Waarschijnlijk is dit wat er gebeurt :
midi gaat naar je synth-klankbron maar ook naar de midi uit en via je PC terug midi in naar je synth-klankbron.
Dit is niets abnormaal maar behoeft de juiste instellingen. Laat maar horen hoe het vordert.
 
Hoi Audiocollage. Met mijn synth bedoel je mijn midi-keyboard? Of iets op mijn computer? (Sorry, maar ik begin net met audio op de pc, dus ik ben nog een beetje verdwaald..)
 
Ok, ik heb op mijn keyboard iets gevonden waarbij staat "after touch". Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft..? Ik zit nu in ieder geval door de handleiding van het keyboard heen te waden. Hopelijk levert dat iets op.. :-)
 

Attachments

  • IMAG0068.jpg
    IMAG0068.jpg
    58,6 KB · Bekeken: 55
Hmmm... met synth bedoel ik inderdaad je midi-keyboard.
Ik wil je helpen maar je dient zelf ook wel moeite te doen hé.

Google is er ook voor jou.


[EDIT]Nee het staat niet bij één van die opschriften op je synth, zie ik. Dus in je handleiding eens zoeken.[/EDIT]

[EDIT]Als je Ableton beter kent kun je het mogelijk beter daar instellen : midi Thru uitschakelen o.i.d.
(het kan nog andere oorzaken hebben, maar je omschrijving is nog niet echt duidelijk voor mij).[/EDIT]
 
He sorry. Ik weet dat ik zelf ook iets moet doen. Zit er al een paar dagen mee te klooien. Ik was alleen verward doordat je ook soft-synths hebt. Dus ik dacht misschien bedoel je wel iets in Ableton..

Aftertouch begrijp ik nu is de kracht die wordt uitgeoefend nádat de toets is aangeraakt, maar vóórdat hij wordt losgelaten. das hem dus ook niet idd..

Ik ga iig eens door de handleiding spitten misschien dat ik daar wat vind.
 
Local off lijkt me hier niet aan de orde aangezien die Studiologic geen interne geluiden heeft.
Oooppss, die is goed.
Ja, dan is dat Local Off zeker niet van toepassing.

@kramer65
Wat gebeurt er als je de midi data opneemt en terug afspeeld (geen keyboard meer aanraken daarbij) ?
Installeer anders de tool Midi-Ox en check eens de midi-data van dat keyboard.
 
Ik heb net midi data opgenomen en weer afgespeeld, maar ook dan blijft het dubbele signaal voor dubbele tonen zorgen.

Ik heb net ook Midi-Ox gedownload, maar daar begrijp ik nog niet zoveel van..
 
Trek de midi in kabel eens uit je toetsenbord. In feite heb je bij een midi klaviertje namelijk geen midi in nodig aangezien hij zelf geen geluiden maakt.

M.a.w. laat alleen een midi kabel lopen van de midi Out van je keyboard, naar de midi IN van je pc (of midi USB convertor).
 
Ok, ik heb net Midi-Ox aan de praat gekregen en één keer de C-toets ingedrukt en losgelaten. Het resultaat zie je in de bijlage. Volgens mij zit er dus echt wat mis in mijn keyboard, of klopt dit wel..?

@dubcreator. Ik heb ook in Ableton nog even gezocht naar note-off maar dat kan ik nergens vinden.

@renepela. Ik heb op dit moment geen midi-in in mijn toetsenbord. Ik heb er alleen een midi-out in zitten die via de usb-converter naar mn pc gaat. Dat is hem dus ook niet..
 

Attachments

  • Midi-Ox.png
    Midi-Ox.png
    11,1 KB · Bekeken: 51
Als de midi in niet in je toetsenbord zit, lijkt het me onwaarschijnlijk dat je een "loop" hebt.
Ik denk eerder dat die midi-usb convertor of je toetsenbord niet in orde is.

Probeer eens een ander midi kanaal of zo. Probeer ook eens een andere USB poort.
Anders weet ik het ook niet.
 
Ja, die Midi-Ox laat enkel een Note-On zien en dat is niet goed.
Voor elke Note-On die je speelt dient er ook een Note-Off te zijn.
(tenzij in uitzonderlijke gevallen een Note-On met velocity op 0).

Probeer nog eens te zien of er werkelijk geen Note-Off data volgt op de Note-On.
Zoniet dan is er inderdaad iets met je klavier of de verbinding tussen het geheel.
Probeer ook eens al de andere klavier funkties (aftertouch zoals je al ontdekt hebt).

Hierbij een afbeelding wat je zou moeten zien (met aftertouch erbij dan wel).
 

Attachments

  • Note On Aftertouch Note Off.jpg
    Note On Aftertouch Note Off.jpg
    77,5 KB · Bekeken: 55
Hij stuurt dus 2 x note on en verklaart de dubbele toon. Note off ontbreekt idd. Heb je dat met iedere toets ? Ik zou even alle functies van het klavier uitzetten die je uit kan zetten zoals program change, aftertouch etc. ook even een ander midikanaal proberen. En idd alleen de midi out van je klavier aansluiten.
 
Jeeeeeeeeeejjj!! Ik heb op alle mogelijke knoppen op het klavier geklikt en na elke optie gewoon op "off" gedrukt en nu doet ie het inderdaad weer goed!

Dank jullie wel voor het leiden naar het antwoord! Dankzij jullie zal ik binnenkort knalhits componeren! :-)
 
Ik heb een oud Studiologic midi keyboard wat ik met behulp van een midi-naar-usb converter met mijn Windows Xp machine heb verbonden waarin ik Ableton draai.
da's wel een pre idd als mensen iets verbinden met hun eigen PC en waarin ze zelf dan iets draaien want stel je voor dat het op iemand anders zijn/haar PC zou moeten en dat diegene het voor hem zou moeten draaien :okdan:

gelukkig ook dat het zijn Windows Xp machine is en niet ze...

:mega:
 
Back
Top