elco/ voeding vraagje

ok hier een foto van het schema..

ik zat nog te denken om de positieve regelaar te vervangen voor een 7817 om het zaakje recht te trekken, maar dat is een lompe/geen oplossing zeker
 

Attachments

  • IMG_2811.jpg
    IMG_2811.jpg
    40,3 KB · Bekeken: 30
zitten er in de gnd aansluitingen van de regelaars een paar diodes naar de massa?
(moet haast wel, )
in dat geval zijn ze bij de regelaar die 15 volt geeft, stuk

:mega:


edit,
de mixer zal er overigens ook niet van schrikken als je hem gaat voeden met + en _ 15 volt.
je hebt dan een fractie minder headroom.

Daar zat ik dus ook aan te denken....dat een diode het heeft begeven....
 
zoals je schema nu is heb je gewoon een pos en neg 15 volt voeding.
in dat geval moet je even kijken of de bypass diode over de neg regelaar wel goed is, en de neg regelaar eventueel vervangen door een nieuwe 15V regelaar.

een ding is zeken, als je schema klopt, dan gaat er nooit 17 volt uitkomen als alles goed werkt.
:mega:
 
Zou het ook de trafo kunnen zijn?
Als je overbelast raakt kan isolatie smelten waardoor het aantal secundaire wikkelingen afneem en dus de spanning zakt.
Ver gezocht misschien, maar dit is een bekend fenomeen bij gitaarelementen van Hofner gitaren.
De output van de gitaar zakt hierdoor.

Als mijn verhaal van toepassing is moet je een te lage wisselspanning op de trafo meten.
 
nee hoor, als bij een voedingstrafo wikkelingen kortsluiting gaan maken, dan ziet ie dat als een locale kortsluiting, en of knallen de zekeringen eruit, of de prim wikkeling verbrand.

bij die hofner elementen is er iets anders aan de hand;
jarenlang structureel fout gewikkeld, vaak te strak.
ik had een hofner bas waarbij de elementen zelfs vanzelf stuk gingen, zonder te gebruiken.

:mega:
 
zoals je schema nu is heb je gewoon een pos en neg 15 volt voeding.
in dat geval moet je even kijken of de bypass diode over de neg regelaar wel goed is, en de neg regelaar eventueel vervangen door een nieuwe 15V regelaar.

een ding is zeken, als je schema klopt, dan gaat er nooit 17 volt uitkomen als alles goed werkt.
:mega:

de negatieve regelaar had ik al vervangen met het zelfde resultaat.. ik zal nog eens naar de bypass diode kijken

raar is dat he, dat er volgens soundtracs wel 17v uit moet komen :?
jammer dat ik m nooit gemeten heb toen ie nog normaal werkte..
maar evengoed, zou het (erg) schadelijk zijn, 1,6 V uit balans ? geeft mischien brom oid?

:halleluja dank voor jullie hulp tot nu toe :halleluja
blijft een tof forum, het synthforum :okdan:
 
waarschijnlijk hadden ze in eerste instantie bedacht dat er een 17v voeding inmoest.
maar uit zuinigheid gewoon 15 volt genomen, werkt ook goed.
de spanningen moeten wel enigzins symmertirsch zijn, 1,5 v verschilis te groot.
kan rare offset effecten geven , vooral in de eq´s .
maar vooral neg regelaars willen nogal eens de geest geven.
:mega:
 
toch maar nieuwe elco's gehaald, is dat ook weer gebeurd
er zitten ook een aantal kleintjes (100uF) op het psu bord. ook maar beter vervangen?

verder valt het me op dat tussen de negatieve en de positieve output een verschil zit
zou moeten zijn: (volgens specs regulators) +17 0 -17 is nu +16,5 0 -14,8

kan dit problemen geven ? mischien beter de regulators ook maar gelijk vervangen ?

bedankt, soul c

+16.5 is eigenlijk al te weinig maar -14.5 is echt te laag, meet de spanningen eens onbelast, dus alleen voeding meten en je mengpaneel helemaal loskoppelen van de voeding, en worden je regelaars warm/heet?

weer wat tijd gehad om ermee verder te gaan (feestdagen, gezin, werk enz:) )

inmiddels zowat alles op het bord vervangen, onbelast meet ik: -16,6 0 15 V
hij hangt dus nog scheef
:stupid het gekke vind ik dat het 15 Volts regelaars zijn, maar dat er volgens schema 17 Volt uit de psu zou moeten komen ?
kan het technisch kwaad om het zaakje zoals het nu is weer aan te sluiten (in eerste instantie alleen op de mastersectie) en luisteren of het werkt..
ik begin er een beetje genoeg van te krijgen, wil weer gewoon met m'n mix verder waar ik mee bezig was:(

zoals je schema nu is heb je gewoon een pos en neg 15 volt voeding.
in dat geval moet je even kijken of de bypass diode over de neg regelaar wel goed is, en de neg regelaar eventueel vervangen door een nieuwe 15V regelaar.

een ding is zeken, als je schema klopt, dan gaat er nooit 17 volt uitkomen als alles goed werkt.
:mega:

Okee lees dit stuk nog eens terug....eerst had je +16,5 bij een voeding waar Jeroen al aangaf echt niet meer dan 15V zou kunnen uitkomen gezien de 7815 en 7915.
Nadat je dingen hebt vervangen lees ik ineens dat -16,5V hebt wat dan weer teveel is aan die zijde....
Maar je hebt beide zijdes nu wel een keer binnen hun specs gehad alleen nu weer omgekeerd....ik heb hetzelfde probleem wel eens gehad met de voeding van een Klark Teknik EQ, eerst de ene zijde goed daarna de andere...ik heb toen beide regulators tegelijk vervangen en toen bleven beide polen goed.
Maar wat heb je tot nu toe vewrvangen? En je phantoom voeding die is netjes 48V?
 
waarschijnlijk hadden ze in eerste instantie bedacht dat er een 17v voeding inmoest.
maar uit zuinigheid gewoon 15 volt genomen, werkt ook goed.
de spanningen moeten wel enigzins symmertirsch zijn, 1,5 v verschilis te groot.
kan rare offset effecten geven , vooral in de eq´s .
maar vooral neg regelaars willen nogal eens de geest geven.
:mega:

Ja hij kan er ook 7818 en 7918 ingooien, heb je meteen wat meer headroom...of moet je dan nog andere dingen aanpassen zoals andere cap waardes?
 
Okee lees dit stuk nog eens terug....eerst had je +16,5 bij een voeding waar Jeroen al aangaf echt niet meer dan 15V zou kunnen uitkomen gezien de 7815 en 7915.
Nadat je dingen hebt vervangen lees ik ineens dat -16,5V hebt wat dan weer teveel is aan die zijde....
Maar je hebt beide zijdes nu wel een keer binnen hun specs gehad alleen nu weer omgekeerd....ik heb hetzelfde probleem wel eens gehad met de voeding van een Klark Teknik EQ, eerst de ene zijde goed daarna de andere...ik heb toen beide regulators tegelijk vervangen en toen bleven beide polen goed.
Maar wat heb je tot nu toe vewrvangen? En je phantoom voeding die is netjes 48V?

mja vaag gedoe:frons: ik heb vervangen; alle C's en de regelaars, behalve die voor de fantoom.
deze heb ik nog wel losgekoppeld om te kijken of ie geen invloed had op de rest. fantoom geeft 52 volt (was eerst 48 :? ) maar daar kan ik mee leven. verder heb ik-dacht ik- alle diodes gemeten,
allemaal ok, maar ik zal morgen die Jeroen zei nog even loshalen en checken. verder zitten er nog 2 weerstandjes waar ik niet naar heb gekeken, maar deze zitten in het fantoom-gedeelte

Ja hij kan er ook 7818 en 7918 ingooien, heb je meteen wat meer headroom...of moet je dan nog andere dingen aanpassen zoals andere cap waardes?

zit ik ook aan te denken.. zou dat ongestraft kunnen ?
 
uuuhhh,
heb je een digitale voltmeter, en is je batterij bijna leeg?


dan geeft zo´n ding forse meetfouten.
en hij staat toch wel op DC volts he´?


:mega:
 
Meet even de wisselspaning secundair aan de trafo. Je scheam geeft 2x 20v aan. Dit is niet voldoende voor 78/7918

Hoezo niet? 20*1,4 = 28 volt. 28-1,4=26,6 volt. Lijkt me toch ruim voldoende.
 
ja, maar alle diodes zijn ok:?

Kan het niet zijn dat diodes ok lijken met de meetstroom van de multimeter maar toch niet zo lekker blijken te zijn bij de stroom die er volgens het schema doorheen stroomt? Daar zou je achter kunnen komen door ze te vervangen door nieuwe exemplaren.
 
:doei: daar ben ik weer:
heb voor de zekerheid de bypass diode over de negatieve regelaar vervangen, helaas blijft de uitkomst hetzelfde.. -16,6V ook nog even gemeten zonder deze diode ; zelfde uitkomst.. kan het kloppen dat deze diode geen invloed op de uitgangsspanning heeft ?

de travo geeft aan de secundaire kant 2x 18V~ trouwens, dus dat is ook niet volgens specs

ik zit nu te denken aan een onelegante oplossing om van het gezeik af te zijn : 2 diodes in serie aan de negatieve uitgang om m toch enigzins in balans te krijgen ..
wel of niet doen ?

thanks soul c
 
ik zou er gewoon nog even een nieuwe 7915 inzetten.
de bypass diode heeft geen invloed op de spanning.
hij is ervoor om de elco aan de uitgang van de regelaar te ontladen als de netspanning weg is.
:okdan:
:koffie:
 
Back
Top