Hoe krijg je een (hardstyle) lead zo "breed" en "vol" ?

Lid sinds
6 juni 2003
Berichten
2.561
Locatie
Oosterhout
Hallo allemaal,

Kan iemand mij uitleggen hoe je een lead synth "breed" en "vol" krijgt? Ik heb een aantal (hardstyle) leads toegevoegd die ik zelf erg goed vindt maar niet voor elkaar krijg...
Is het een kwestie van het stapelen/layeren van verschillende sounds, het gebruiken van specifieke stereo enhancers, reverb settings of iets anders? Of moet dit ook gewoon lukken met 1 synth layer? (zodat je geen "brei" van geluid krijgt bij het stapelen).

Ik heb zelf een Virus (TI) en gebruik tevens Sylenth1 en V-Station als vsti in Cubase.
(zie hier een aantal leads uit de Virus).

Ik hoop echt dat iemand mij serieus kan helpen bij met maken van dit soort lead sounds dus aub geen "gewoon blijven proberen.." replies svp ;)
Wellicht kan iemand mij een cursus aanbevelen of is er wellicht iemand zelf bereid om dit (face-to-face) uit te leggen.

Alvast bedankt!
 

Attachments

  • psykopunkz.mp3
    604,2 KB · Bekeken: 123
  • psykopunkz2.mp3
    303,6 KB · Bekeken: 118
  • r3bels.mp3
    674 KB · Bekeken: 100
  • wastedpinguins.mp3
    357,5 KB · Bekeken: 103
Wat ik hoor is gedetunede saws en dan meerdere lagen.
Ik heb dit ooit uit mn Z1 getrokken door 2 zaagtandjes lichtjes te detunen en vervolgens 4 keer deze patch in een multi te gooien en de 4 lagen ook weer onderling te detunen.

Verder hoor ik veel reverb in je voorbeelden. Om een sound breder te krijgen haal ik soms wat mid weg uit zo'n geluid. Dit doe ik door eerst het midden extreem te boosten en dan met de frequentieknop de meest irritante frequency te zoeken. Vervolgens draai ik de boost knop naar een negatieve waarde zodat het geluid wat meer laag en hoog heeft in verhouding (je haalt immers wat mid weg).

Wie weet kun je het met een detuned saw geluidje en een chorus en reverb ook wel oplossen.

En nu de dooddoener: zeker véél experimenteren! ;)

-C-
 
oh ja, en als je meerdere patches layered, probeer eens 1 of 2 van die patches een octaaf omhoog te tunen :).
Dat helpt volgens mij ook wel :)

-C-
 
Je kan je lead ook verzuipen in de reverb (gebruik een aparte fx-channel waar je met een send van je lead-track naar toe gaat).

Plaats daarna een compressor met sidechain op de fx-channel, die je laat triggeren door de originele sound.

Wanneer de lead speelt, duckt de reverb.
Even prullen met de compressorsettings (juiste release is belangrijk, attack zo kort mogelijk) en klaar.
 
Hoi C738,mrt,

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee!
Heb nog wel een paar vragen,

@C738: je geeft aan dat je eerst de mid boost en vervolgens bepaalde mid freq weer weg haald. Gebruik je hiervoor dan 2 EQ inserts, waarbij de eerste grof boost en de 2e alleen een bepaalde freq?
Verder zal ik eens proberen om 2 of 3 detuned saw patches te stapelen. Zal het resultaat wel hier posten.

@mrt: Ik gebruik in Cubase meestal een FX channel met hierop de LX480. Die plaats ik als send bij mn lead.Om de reverb te laten ducken, moet ik dan een compressor plaatsen op de FX channel met sidechain geactiveerd en vervolgens de lead naar deze sidechain compressor sturen via send? De compressor settings moet ik dan aanpassen op de FX channel.
 
heb de rest niet gelezen maar als je met sylenth1 werkt is het een eitje.

attachment.php


Part A: Maak met de linker osc een dikke supersaw (ROOD kwestie van bv 7 voices detunen tot het lekker klinkt) en pan die helemaal naar links, kopieer die via de C en P (GROEN) die op de rechter ocs en pan die helemaal naar rechts (onder groen).
Part B: Kopieer de osc's van part a naar part b (via GROEN en TURQUOISE) en haal er een octaaf af of bij (GEEL), voor meer lagen/dikte.
Klaar. Naar smaak galm toevoegen.
Galmtips, haal lage frequenties weg, die gaan alleenmaar rommelen en storen met je kicks en ander laag materiaal.
Hetzelfde geld voor het hoog als je veel galm gebruikt, anders ontstaat er snel een soort van HISSSSS ruis die continue doorklinkt.
Daardoor kunnen al je hoge geluiden weggedrukt worden. Ook zorg je er dan voor dat de lead zelf beter verstaanbaar blijft en niet in zijn eigen galm verzuipt.
Dus kort gezegd, EQ je galm ook goed ! Het beste is dus vaak een losse reverb gebruiken waar je veel aan kan sleutelen.
Sylenth1 one kan je dat een beetje aanpassen met de "damp" (demping) knop.
sy10.jpg

Hoe verder je de width zet van de galm, hoe breder die ook wordt en dus meehelpt aan de breedte van je lead.
Predelay iets verder zetten zorgt er ook vaak voor dat de attack van je sound beter tot zijn recht komt doordat de delay niet gelijk mengt met de lead maar pas vlak erna begint. Dit zorgt ook voor meer ruimtelijkheid.

Deze truc werkt ook met jp 8080, virus etc etc etc. Met de jp 8080 was het gebruik van de chorus vaak standaard om hem breed te maken maar dat tast vaak de strakheid van je attack aan door de verschillende timing van begin tussen links en rechts. Andere synths hebben vaak een losse functie om breed te worden, wat een beetje dezelfde nethode hanteerd als hierboven.

Veel producers/masteraars maken er tegenwoordig een sport van om daarna nog eens de boel verder uit te rekken met stereo imagers, maar als je dan een monocheck doet (dus links en rechts samenvoegd) is de boel uit fase en valt alles weg. Maximaal haalbare stereo zonder problemen haal je het beste oa via de bovenstaande methode.

Wat betreft de keuze binnen de osc. Een combinatie van zaagtand met pulse wordt vaak gebruikt tegenwoordig. Of je maakt part A alleen zaagtand en de part B gebruik je alleen een octaaf lager een sinus waardoor je wel extra body krijgt maar de zaagtand redelijk clean houdt. Ook kan je natuurlijk part B (die gebruik ik meestal voor de lagere laag) via een lowpass filter donkerder maken.

Gebruik van EQ is vaak een laatste stap om het helderder of iets zwaarder te maken, of een bepaalde "bite" mee te geven aan de klank waarbij je frequenties accentueerd.
Ook kan je daarme bijvoorbeeld ruimte creeren voor vocalsamples die ook in het middengebied zitten en je daarmee de lead wat meer in het hogere gebied plaatst.
Ligt geheel aan je track, je eigen smaak en aan je gebruikte geluiden.

Edit: vergeten om te zeggen! Om de puntjes de i te zetten verander je je naam naar iets wat eindigd op een S en verander die in een Z. Want anders neemt niemand je demo serieus :D
En cursussen geef ik niet meer.
 

Attachments

  • sylenth1_breed.JPG
    sylenth1_breed.JPG
    88 KB · Bekeken: 103
Laatst gewijzigd:
Vooral ook fatsoenlijk blijven eqen!
Kijk eens verder om het hoekje en schaf indien je nog niet hebt degelijke eq plugins aan.
Uit het waves pakket bijv.....
 
Ik gebruik in Cubase meestal een FX channel met hierop de LX480. Die plaats ik als send bij mn lead.Om de reverb te laten ducken, moet ik dan een compressor plaatsen op de FX channel met sidechain geactiveerd en vervolgens de lead naar deze sidechain compressor sturen via send? De compressor settings moet ik dan aanpassen op de FX channel.

Exact.
 
Hoi C738,mrt,

Bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wel wat mee!
Heb nog wel een paar vragen,

@C738: je geeft aan dat je eerst de mid boost en vervolgens bepaalde mid freq weer weg haald. Gebruik je hiervoor dan 2 EQ inserts, waarbij de eerste grof boost en de 2e alleen een bepaalde freq?
Verder zal ik eens proberen om 2 of 3 detuned saw patches te stapelen. Zal het resultaat wel hier posten.

Ik gebruik 1 EQ op mn mengpaneel en wat ik doe is eerst boosten en de meest irritante frequentie opzoeken. Als ik deze gevonden heb draai ik de gain knop terug zodat hij het midden juist dempt.

-C-
 
een dikke lead?
mwa, zo moeilijk is dat niet heur..
idd stapelen, maar het kan ook anders:
pak een sound (detuned in jou geval) en maak een x aantal layers..
link al die layers naar die ene (of meerdere) plugin(s) en maak 2/3 octaven in die layers..
speel per layer wat met de nootjes tot het al ergens op begint te lijken..
ps, de reverb, delay etc in de plugin zou ik uitzetten, maar dit kan persoonlijk zijn..

wat ik altijd doe is:
het geheel (alle layers) eerst door een eq (evt met resonance), daarna compressor, daarna reverb (de ti heeft de lekkerste reverb) daarna delay (ook de ti weer) (of andersom, en wat gewenst is bij de sound) en daarna nog een lichte compressor om de boel strak te trekken en als laatste weer een eq..
soms wil ik ook nog welleens de reverb ducken voor een wat dikker effect!
succes man!
 
Dat gesidechain/ducken van de reverb en EQing is allemaal leuk en aardig alleen daar krijg je geen dikke lead van!
Effects zijn maar een puntje op de i. Hoe drastisch je ze ook insteld.

Tis inprincipe wel al gezegd maar voor de duidelijkheid;
In bepaalde layers de octaven omhoog en omlaag zetten en het pitchen van bepaalde layers (tunen met de fine knop, zonder dat t vals word ) = key
Panning, 1tje op ergens 8/9uur andere aan de andere kant. Filters en envelopes in de synth gebruiken. Dan zou je wat moeten hebben.
Kun je béétje Laag eraf halen met EQ en béétje reverb toevoegen nu. Speel wat met de filters.. lfo/modulation etc.

Alle theorie moet je snel weer vergeten, want t blijft experimenteren.... en je hebt ook de juiste melodie nodig voor die dikke saw.
Andere geluiden spelen ook een rol met wat te doen om die saw te tweaken. Dit is het punt van een piekje EQ toevoegen en/of verwijderen op dat essentiele frequencietje dat nodig is.

Wat heb je zelf geprobeerd?

Edit: de layers die als ondersteuning voor de basis werken in het geluid kan helpen als je die op/rond 50% gain zet.
 
Laatst gewijzigd:
Wat ik hoor is gedetunede saws en dan meerdere lagen.
Ik heb dit ooit uit mn Z1 getrokken door 2 zaagtandjes lichtjes te detunen en vervolgens 4 keer deze patch in een multi te gooien en de 4 lagen ook weer onderling te detunen.

Verder hoor ik veel reverb in je voorbeelden. Om een sound breder te krijgen haal ik soms wat mid weg uit zo'n geluid. Dit doe ik door eerst het midden extreem te boosten en dan met de frequentieknop de meest irritante frequency te zoeken. Vervolgens draai ik de boost knop naar een negatieve waarde zodat het geluid wat meer laag en hoog heeft in verhouding (je haalt immers wat mid weg).

Wie weet kun je het met een detuned saw geluidje en een chorus en reverb ook wel oplossen.

En nu de dooddoener: zeker véél experimenteren! ;)

-C-

helemaal mee eens ofje nou de alpha juno neemt / of de super saw / of meer saw / pwm sounds ,..gewoon multiple / en de tune en de juiste hoeveel heid fx erover heen
 
Hopen dat dit topic weer wat actiever word :). Zelf weer wat liggen knutselen. :biertje:
 

Attachments

  • fx-kick+NotimeTW.mp3
    1,1 MB · Bekeken: 102
Hopen dat dit topic weer wat actiever word :). Zelf weer wat liggen knutselen. :biertje:

Zit de juste hoeveelheid effecten op maar klinkt nog iets wat killetjes. Probeer wat meer laag door of minder highpass? of een layer die 1 octaaf lager is erbij
 
layeren is ook hadnig.
een hardcore lead met een trance lead geeft een hardstyle lead:P

wel met nog wat reverb en eq.
 

Attachments

  • Time to waste.mp3
    429,4 KB · Bekeken: 99
Zit de juste hoeveelheid effecten op maar klinkt nog iets wat killetjes. Probeer wat meer laag door of minder highpass? of een layer die 1 octaaf lager is erbij

Je hebt gelijk idd net een nieuw soort brennan heart lead gemaakt staat in kickdrum topic :)
 
Back
Top