Roland gaia of niet?

Alterex

overdreven/overdrive
Lid sinds
4 augustus 2003
Berichten
800
Locatie
Bleiswijk
Mede forumleden,

Ik ben opzoek naar een synth met keys tot 600 euro met de mogelijkheid om m ook als usb midi controller te gebruiken EN met een klassieke layout (dus geen menu's waar je geirriteerd van raakt).

Is de gaia de beste keuze voor techno/acid/chemical georienteerde muziek? Als korg fanaat moet ik een beetje aan t idee wennen...

Ben benieuwd.

Bye!
 
Naar mijn mening klinkt de Gaia niet "smerig" genoeg voor techno en chemical beats. Daar kan je beter een echte analoge bak voor gebruiken zoals bv. de Mopho of Evolver.
 
een synth waarbij je niet in menu's hoeft te duiken. Dan denk ik altijd eerst aan de volgende synths:

- Clavia Nord Lead 1 of 2
- Yamaha AN1x (verrassend veel synth voor weinig geld)

Ik denk zelfs dat een 2de hands Korg RADIUS met keyboard in jouw budget moet kunnen dus als Korg fanaat zal deze misschien jouw voorkeur genieten. (heb wel geen eigen ervaring met de RADIUS dus of deze ook een duidelijke, menuloze bediening biedt?)

Sowieso vind ik de bediening van de Clavia Nord synths erg duidelijk en makkelijk te gebruiken. Voor mij zijn het één van de weinige synths waarbij je klanken kan maken, net zoals op een analoge synth. De Access Virus -synths vind ik persoonlijk pas duidelijk en eenvoudig genoeg (qua bediening) vanaf de TI reeks. Vroeger had ik een Virus KB en nu een TI Polar en met de TI Polar heb ik zelfs nog nooit de meegeleverde editor gebruikt (ik gebruik ook geen DAW-software, ben meer een hardware jongen)
 
Thanks voor de reacties. De radius heeft mijn aandacht alleen zijn de 2e hands prijzen voor de keys versie nog vrij heftig. Access indigo heb ik op mp gezien voor 650. Ging mijn hartje ook wat sneller van kloppen... misschien toch iets meer investeren? Hmm..
 
Ik zou als je nog niet al veel synths hebt niet snel twee dezelfde synths halen. Zonde, want er is zoveel moois en qua geluid is het dan toch weer meer van wat je al hebt...

Ik heb een Mopho, wat ik een errug dikke synth vind. Werk eigenlijk wel alleen met de editor om m te editten, gaat sneller. Dik geluidje hoor...

Ook van de Nords heb ik er wat gehad: Nord rack, rack2, rack2x en modular g1 en g2 engine. Als ik jou wens zo hoor zou ik een rack2x aanbevelen. Meer geheugen dan de 2, ook een vette synth. De yamaha die net genoemd werd heb ik geen ervaring mee..

Er zijn ook nog andere dikke VA's, JP8080, supernova

Of kijk eens naar de Apha juno's of MKS-50 (ook beide wel het best te gebruiken met editor of programmer)

Jx8p met programmer?

Ik heb die gaia gehoord, maar wordt er niet echt opgewonden van...
 
Let op met de Radias.
Dit is meer een soort kleine trance/dance workstation.
In feite 4 ms2000's + wat extra's.
Ondanks de vele knoppen blijft het best een pittige synth om mee te werken.
Hij klinkt goeg hoor,maar meer voor mid en high sounds,in het diepe wordt het lastiger.

Ik heb de Gaia ook getest,maar dan kun je net zo goed een 2e hands sh201 scoren,2 keer zo goedkoop en ziet er nog beter uit ook.

Keuze zat,zowel nieuw als 2e hands.
Succes
 
Ik heb de Gaia.. en die bevalt goed.. Maar hij is niet specifiek voor een bepaald genre..

Wel weet ik dat de gaia echt ultiem makkelijk te bedienen is, vooral als je nog weinig synthese ervaring hebt.. Ook is het een ideale MIDI controller vanwege de vele knoppen..

Qua geluid zijn er hier veel mensen die niet onder de indruk zijn van de Gaia, maar ik betwijfel of die hem echt langer hebben getest dan enkel de presets... want als je met dit ding gaat tweaken, krijg je zeer speciale sounds.. Vooral als je de 3 synth layers tegelijkertijd gebruikt en ze afzonderlijk aanpast, kan je zeer volle geluiden produceren..

Kortom.. je vraag kan niet beantwoord worden hier, want je zult tientallen suggesties krijgen die allemaal kloppen.. ;)
 
Hover schreef:
een synth waarbij je niet in menu's hoeft te duiken. Dan denk ik altijd eerst aan de volgende synths:

- Clavia Nord Lead 1 of 2
- Yamaha AN1x (verrassend veel synth voor weinig geld)
Een An1x ??
Wil je me dat eens uitleggen...

an1x_2.jpg
 
Ik denk zelfs dat een 2de hands Korg RADIUS met keyboard in jouw budget moet kunnen dus als Korg fanaat zal deze misschien jouw voorkeur genieten. (heb wel geen eigen ervaring met de RADIUS dus of deze ook een duidelijke, menuloze bediening biedt?)

De Radias heeft toch best veel menutjes hoor, overigens issie perfect voor acid en chemical. Hij heeft behoorlijk scherpe filters, dusja

Let op met de Radias.
Dit is meer een soort kleine trance/dance workstation.
In feite 4 ms2000's + wat extra's.
Ondanks de vele knoppen blijft het best een pittige synth om mee te werken.

Om de radias te omschrijven als 4 ms2000's is toch wel een beetje apart, het lijkt op een ms2000 maar dan beter! De ms2000 is erg vol, de radias is nog voller, maar dan met meer hoog ofzoiets.
 
Keybern de AN1x heeft geen menu's, je selecteerd een sectie (bijv. VCO) vervolgens nemen de knoppen de bijbehorende functie aan (kleurcodes). Het werkt super snel en makkelijker dan ik gedacht had.
 
Om de radias te omschrijven als 4 ms2000's is toch wel een beetje apart, het lijkt op een ms2000 maar dan beter! De ms2000 is erg vol, de radias is nog voller, maar dan met meer hoog ofzoiets.[/QUOTE]

Mwaa..ik vond hem in grote lijnen toch wel op 4 ms2000's lijken hoor,maar dan virtueel op elkaar gestapeld.maar zoals ik al zei,dan met een hoop leuke extra's erbij.
Ik moet ook zeggen dat ik er toen best van stond te kijken dat er zomaar een haast compleet trance nummer uit kwam als je 1 toets aanslaat.

En met een ms2000 heb ik me ook altijd prima vermaakt,hij zet in eeen rap tempo je idee om naar geluid.

Het zijn beide zeer goede synths,maar de radias is idd best taai als je hem stand-allone gebruikt.


Vanballen:
Is het dan echt zo'n groot verschil die drie tone's?Ik bedoel,ik heb de sh201 ook flink aan de tand gevoeld,maar ik kreeg de indruk dat het mekaar niet zo veel scheelt,qua engine en filter type.
mischien toch nog eens een keer de gaia beter uitprobeeren.
En zoals je al zegt,dat door de vele sliders en knoppen geluiden maken een eitje is,is helemaal waar,zo moet een een synth ook zijn,duidelijk en direct.
 
Ik heb nu een ea-1 en een emx-1. Ik begrijp idd dat mijn vraag erg breed is :). Maar ja - ik betrap mij steeds weer op tunnel visie en circel redenatie!

Ik kreeg de indruk van een aantal artikelen dat een sh201 en Gaia toch anders klonken. Dat de sh201 "klein/iel" klonk maar de Gaia weer eer deed aan het "SH" - zijn.
Ah de review gespot: http://www.musicradar.com/gear/all/...esizers/synthesizers/gaia-sh-01-251423/review.

Van het weekend maar een bij frietbek snuffelen...
 
De sh-201 kan ook dik klinken. Heb zelf het idee dat de gaia een 201 is met nog een synth extra (3 dus). Misschien wat meer effecten en mogelijkheden, maar uit hetzelfde hout gesneden.
Maarja, moet eigenlijk nog eens een keer een gaia gaan beluisteren in de winkel ipv alleen op YouTube.
 
Net bij feedback geweest en de gaia beluistert, gevoeld, getweakt e.d. Ik vind het concept van de 3 osc's leuk; de bediening in welke osc "layer" je bezig bent is vrij makkelijk te zien. De klank en effecten deden mij niet versteld staan zoals youtube mij liet zien. Misschien lag dat aan het koptelefoontje? Toch jammer dat je 'm niet even mee kan nemen en aan de mixert thuis kan hangen. De "shift" functies kon ik niet vinden op de synth - kwestie van manual lezen. De lfo en env mogelijkheden vind ik prima; een tweede lfo zou mooi zijn. Meer mogelijkheden dan mijn EMX-1 synth partjes (adsr bijvoorbeeld) maar ook maar 1 lfo - waarbij de gaia wel weer de lfo route naar meer destinations.

Daarna mijn oog op de Mopho keys laten vallen. Verschil in bouw kwaliteit is goed merkbaar; ondanks dat de bouw kwaliteit van de gaia mij niet tegen viel een 6,5 op de schaal van 10; zeg maar. Prijs verschil vond ik iets te groot dus nog niets aangekocht. Misschien wordt het toch wel een 2ehands MS2000. Houdt ik het toch bij KORG :)
 
Als je al andere synths met keys hebt, is een mopho desktop toch heel erg betaalbaar.. Ik heb m zelf ook, erg veel synth voor je geld hoor..

Waldorf pulse, ook erg veel synth voor je geld btw, wel meerdere waldorfs trouwen (oudere). De blofeld kan ik niet over mee praten, nog nooit in het echt gezien of gehoord..

Maar ik zou als ik al iets van korg had, m'n blik toch iets verbreden.. Er is echt zoveel moois..
 
om even niet in analoog termen te praten.
een waldorf micro Q vind ik ook zeer veel synth voor je geld.
Brullende sounds, acid, pads, squeeks, bassen.. ik denk dat ik er zeker nog een keer 1 ga halen.

ik heb ook nog een ms2000 staan, leuke synth voor het geld.
als je echt een strakke bass sound wil hebben zou ik wel voor een analoge synth gaan. VA's vind ik daar niet echt geschikt voor.
een juno 106, jx3 of 8p om in budget termen te praten
 
Back
Top