Electro-Harmonix EH4800 Small Stone phaser

Mk II

Fris Gewassen Lid
Lid sinds
8 september 2002
Berichten
1.241
Locatie
mvhl
Vanochtend een leuke Electro-Harmonix EH4800 Small Stone phaser gescoord op de plaatselijke rommelmarkt. Voor zover ik weet is dit een behoorlijk vintage uitvoering.. Made in USA, met een Rate knop en Color switch maar geen status led. Vroege jaren 70?

Anyway, als ik hem aansluit en activeer hoor ik een heeel zacht geluid; hij doet het wel maar het volume vh ingangssignaal is helemaal weg. Is dat een bekend euvel en zo ja, is er wat aan te doen?
 
Ik heb recent een nieuwe gekocht en hierbij is het volume van de output ongeveer de helft van het input signaal. Zal wel zo horen denk ik dan...
 
Zit er niet iets los binnenin?
 
output ongeveer de helft van het input signaal.
mja, dat schijnt idd vrij normaal te zijn; alle phasers hebben daar meer of minder last van (het zijn per slot van rekening FILTERS!). Maar die van mij geeft nog hooguit 1 % signaal door

Zit er niet iets los binnenin?
d'r rammelt niks maar ik zal eens gaan schroeven...
nou, hij is idd behoorlijk vintage! hand gesoldeerd met dikke klodders lood en flux op een nogal knullig PCBtje. Maar d'r zit niks los en ikzie ook geen brandhaarden of "lekkende batterij schade".

Maar wel een leuke vondst toch, voor een doordeweekse zondagochtend?
 
Ik had ook zo eentje en hij is simpel te modden door een weerstand te vervangen door een potmeter waardoor je het effectvolume kan aanpassen.
 

Attachments

  • SmallStone-2.jpg
    SmallStone-2.jpg
    359,8 KB · Bekeken: 113
interssant plaatje! mijn PCB ziet er anders uit, met strakkere lijnen. ik zie dat op jouw PCB 'issue J' staat maar op die van mij staat alleen maar 'EH-4800'

update: foto's ! niet de mijne maar wel precies dezelfde PCB etc. het is dus een versie 3, waarschijnlijk issue H.
 

Attachments

  • ss_in.jpg
    ss_in.jpg
    109,1 KB · Bekeken: 112
  • v3_issue_h_bottom_.jpg
    v3_issue_h_bottom_.jpg
    133,1 KB · Bekeken: 116
Laatst gewijzigd:
PCB's die eruit zien als die van Nisei zijn meestal ouder dan die versie die MK laat zien.....het "getekende" tov het strakke fabrieksmatig...zal toendertijd wel met het ontwerpen/designen te maken hebben gehad...
 
PCB's die eruit zien als die van Nisei zijn meestal ouder
eens... meestal!
maar deze dus niet, de mijne is waarschijnlijk van voor Nisei's issue J. op het EHX site forum wordt dit model geidentificeerd als een USA versie 3 issue H. Ik ben geen kenner maar op deze site weten ze er toch wel het 1 en ander vanaf...

zal toendertijd wel met het ontwerpen/designen te maken hebben gehad
In 1 woord: Computer Aided Design. OK, 3 woorden dan :)
 
UPDATE: ik dacht opeens dat het misschien toch niet zo slim was om 'm te testen met een koptelefoon rechtstreeks in de Small Stone output. Daarom even aangesloten op het mengpaneel, Solina d'rin en tada, hij doet het !

Amper volume verlies en wat een geluid !!! Vooral de combi van het Solina 'ensemble' (chorus) effect en deze Small Stone phaser is werkelijk niet van deze aarde. Nou snap ik waarom JM Jarre er bij zweert.

Bewijst ook maar weer eens dat er nog best wat leuks te scoren is op rommelmarkten en dergelijke. Ik heb ook al eens 'n vintage Boss BF-2 flanger pedaal gevonden voor 5 euro. Mind you: ik ga er ieder weekend op uit, vroeg opstaan, door weer & wind op mn scootertje. Wat een leven....
 
Ik ga er geregeld op uit om koopjes proberen te scoren, maar kom altijd alleen met boeken thuis :D nog nooit iets muzikaal interessants gevonden helaas!
 
ooh ikke wel! veel Casio's - VL-1, MT-65, SK-1 en dat soort spul - of Yamaha SHS-10 en SHS-200. Je moet wel goed weten wat je zoekt want het meeste spul dat je tegenkomt is gewoonweg bagger. Ik kan geen Bontempi orgels meer zien :)
Voor mij is het allemaal bijvangst, ik ga altijd op pad voor mijn spelcomputer verzameling. Maar ik hou m'n ogen goed open voor dit soort vondsten. En eens komt de dag dat ik een leuk synthje tegenkom voor 5 euro... een MS-50 of een Syrinx ofzo. Je moet blijven dromen, nietwaar?
 
Back
Top