Jouw ervaringen met de AN/DX-200

Yoozer

vorbei
Lid sinds
6 november 2002
Berichten
9.558
Locatie
Thuis
M'n AN200 kwam zaterdag binnen. Met een beetje mazzel is morgen het tweede exemplaar hier. Waarom heb ik 'm gekocht?

1) Goedkoop.
2) Goede herinneringen aan de AN1x waar ik op z'n minst toch ook wel een jaartje vrij frequent mee gewerkt had.
3) Andere manier van programmeren - ik moet bijna een kernreactor opstarten om alles hier aan de gang te krijgen. Dit ding is aan, even wachten, en hoppatee. Stukken relaxter.
4) Knopjes!

Tot vandaag heb ik dus alleen patterns afgespeeld, de synth getweaked, allemaal erg aardig - zeker de reverse/re-trigger effecten ;). Ik zag de CD liggen, keek nog in de verpakking en zag een "Best of AN1x"-disk, en de disk met XGWorks lite.

Dus ik denk, ik ga dit eens vrolijk installeren. Blijkt : XGWorks (bijgeleverd) vertikt het om onder Windows XP te draaien. En, de AN200 editor functioneert niet eens als VST, en is ook niet standalone. Jammer dat het product dus uit de range gaat, dit zou een hoop goedgemaakt hebben - een freeware standalone editor a-la Nord Modular Editor, of op z'n minst een goede VST/DXi integratie. Maar, je wordt dus gedwongen om het brakke XGWorks te gebruiken.

Mijn vreugde van de nieuwe aankoop werd dus danig getemperd - het frontpaneel is zeer okee, maar ik mis Osc tuning en dergelijke dingetjes. Helaas voor de AN zit er ook nog een wekkerradio-display op - het zou misschien zonder editor gekund hebben als je er een 2 x 16 char LED van had gemaakt en een alpha-dial/data + select toestand.

Echter! Het werd stukken beter toen ik op Yamaha.co.uk de update vond :

http://www.yamaha.co.uk/xg/html/midplug/m_mid10.htm
en dan XGWorks Lite V3.07 XP patch (Zip 9.84MB). OS Windows XP Professional and XPHome. Eerst XGWorks installeren, dan de AN200 plugin, dan verplicht rebooten (vuile amateurs!), en dan kun je pas updaten.

Toen wilde 'ie wel. Vervolgens begon bij mij bijna het bloed te koken. XGWorks Lite heeft schijnbaar nog nooit gehoord van MIDI interfaces met meer dan 4 outs/ins. Dit werd gauw verholpen, maar het aantal beschikbare I/O was nog steeds maximaal 6. Ronduit absurd, en ik hoop van harte dat dit aan de 'lite' versie ligt. Voor uberhaupt de sounds van de floppy disk op m'n AN te krijgen mocht ik 'm even omzetten naar poort 2 omdat hij hoger dan dat niet herkende. Kijk, en dat verpest het nu een beetje voor me.

Gelukkig was dat al gauw goedgemaakt - als je 't eenmaal aan het lopen hebt werkt het allemaal okee. In zekere zin - goed - daar betaal je ook minder voor. Maar in het tijdperk van nu met Windows XP en de rest van de fabrikanten die allemaal -wel- standalone software kunnen maken is dit vrij tragisch. Als ik ooit nog programmeren leer maak ik mezelf wel een editor die zonder wollige sequencer werkt.

Dat was zo ongeveer mijn ervaring tot nu toe. Moderators : ik wist niet of ik dit het beste in S&M kon zetten of beter in Discussie - Synths, vanwege het CS#x/AN1x topic hierboven dat ongeveer van dezelfde aard is.

En, where did your AN take you today?
 
Re: Jouw ervaringen met de AN/DX-200

Origineel geplaatst door Yoozer

Dus ik denk, ik ga dit eens vrolijk installeren. Blijkt : XGWorks (bijgeleverd) vertikt het om onder Windows XP te draaien. En, de AN200 editor functioneert niet eens als VST, en is ook niet standalone. Jammer dat het product dus uit de range gaat, dit zou een hoop goedgemaakt hebben - een freeware standalone editor a-la Nord Modular Editor, of op z'n minst een goede VST/DXi integratie. Maar, je wordt dus gedwongen om het brakke XGWorks te gebruiken.

Omdat de software niet aan jouw eisen voldoet is het brak... :confused:

* Q vind het softwarepaketje ideaal, maar gebruikt dan ook een dedicated win98 studio-PC *
 
heb nu sinds gisteren de AN200 binnen, de DX200 al wat langer......bij allebei valt me op dat de preset-patterns echt behoorlijk goed geprogrammeert zijn...vooral op de AN200 komen er fix wat superlekkere electro achtige dingen voorbij......ook valt op dat de UI erg snel onder de knie is, zeker als je yamaha dingen gewend bent.....ff een uurtje met de handleiding erbij en klaar......de sound die eruit komt is soms verbazingwekkend diep/laag/bassig...erg goed....... interface is goed te gebruiken, idd wel jammer dat je bij de AN200 de pitch van de osc's niet kan veranderen met een dedicated knoppie....maar dat is hoogstwaarschijnlijk wel op te lossen met een externe midi-controller......

de sounds zijn echt super..al neig ik wel meer naar de FM sound van de DX200 dan naar de subtractive sound van de AN200...... wat me ook erg positief opvalt is dat met de interface van de DX200 vrij makkelijk je eigen sounds zijn te maken, en dat terwijl ik geen ruk van FM synthese snap.......

de software editor is echt raar...da's een plugin voor XGworks, maar ik heb het nog nie eens aan de praat gekregen, maar dat komt vast binnenkort wel...voor nu zijn het perfecte bakkies met een heleboel zinnige sounds die je inspiratie geven...als je nagaat dat een sample-CD tegenwoordig rond de 90 euro kost dan is het de prijs van 149 euro dubbel en dwars waard.....ook omdat ze perfect te gebruiken zijn voor leuke jamsessies met vriendjes en vriendinnetjes..

Olaf
 
Op yamahasynth.com zijn er standalone versies van de plg150AN en DX editors . Daar de AN200 editor en de PLG150-AN tot op de pixel gelijk zijn denk ik dat zeze editor ook te gebruiken is voor de AN200. De plg editor beschikt over precies dezelfde onderdelen (althans naar wat ik zie op yamahsynth.com) te weten. editor, free EG en stepsequencer.
Lijkt mij in ieder geval het proberen meer dan waard.
Bij mij draien ze onder win98, maar volgens Yamaha zijn ze ook te gebruiken onder XP.
Wat de PLG150dx editor betreft...da's eigenlijk alleen de DX simulator en heeft niet de onderdelen free EG en stepsequencer, maar misschien evengoed het proberen waard .

Groet

Tom

Yamasynth downloads
 
Ik heb nog niet zo heel veel tijd gehad hem uit te proberen (DX200), maar de presets klonken iig wel lekker. En de sounds zijn op zich snel te editten met de interface. Het kleine display stoort mij helemaal niet. De editor moet ik nog eens uitproberen maar ook dat heeft geen haast. Ik blijf rustig met m'n bestaande setup werken. In de avonden zal ik wel even spelen met de DX200 en vanaf vandaag hopelijk ook met de AN200. Zodra ik vind dat ik ze een toegevoegde waarde vind hebben in m'n huidige setup komen ze ertussen. Anders blijven het leuke bakjes voor in de huiskamer en de tuin. Gewoon lekker in het zonnetje de koptelefoon op en spelen :D
 
Origineel geplaatst door olafmol
de sound die eruit komt is soms verbazingwekkend diep/laag/bassig...erg goed.......

Origineel geplaatst door olafmol
de sounds zijn echt super..

argh! ik heb er zooooooooooooooon spijt van dat ik niet iets eerder naar de feedback ben gestapt :(
 
Origineel geplaatst door Stefan
argh! ik heb er zooooooooooooooon spijt van dat ik niet iets eerder naar de feedback ben gestapt :(
Ja, en die spijt is helemaal terecht! Mijn DX200 is zo'n geweldig bakkie...wat een geweldige varietijd aan geluiden kan er uit dat ding komen....vooral de spijkerharde fm-bassen of de analogige moddervette bassen die er uit komen zijn geweldig, de fx, organs fm-pianos en leads niet te vergeten natuurlijk...en dat voor 149 euro.....:duivels:
 
Origineel geplaatst door bazziman
Ja, en die spijt is helemaal terecht! Mijn DX200 is zo'n geweldig bakkie...wat een geweldige varietijd aan geluiden kan er uit dat ding komen....vooral de spijkerharde fm-bassen of de analogige moddervette bassen die er uit komen zijn geweldig, de fx, organs fm-pianos en leads niet te vergeten natuurlijk...en dat voor 149 euro.....:duivels:

naja, ik was vooral voor de AN200 gegaan .... DX is ok, maar ... ja... ik weet niet. is minder waar ik op dit moment naar op zoek ben :)
 
Re: Re: Jouw ervaringen met de AN/DX-200

Re: Re: Jouw ervaringen met de AN/DX-200

Origineel geplaatst door The Q
Omdat de software niet aan jouw eisen voldoet is het brak... :confused:

* Q vind het softwarepaketje ideaal, maar gebruikt dan ook een dedicated win98 studio-PC *

Nee, de software is niet alleen brak omdat het niet aan zijn eisen voldoet, maar omdat het gewoon brakke software is. Het is toch van de zotten dat het niet vanaf de cd werkt onder W2k/XP... Bovendien wordt nergens vermeld dat het niet werkt en moet je zelf maar op zoek naar een oplossing. Ik heb me vorige week lam gezocht en dan staat er ergens in cursief op een vage downloadsite van Yamaha dat er een XP patch is...
Bovendien zijn de editors een plug-in voor XG works wat ook al zo achterlijk is en er bovendien voor zorgt dat je beide editors (AN/DX) niet tegelijk kan draaien op 1 pc.
Stand alone is wel het minimale watje er van mag verwachten en VST integratie zou ook wel lekker zijn geweest inderdaad.
 
Ik was al bijna bang dat ik een roepende in de woestijn was ;). Gelukkig staat er een bootlading aan commands achterin de handleiding, dus met een beetje creatief geprog zou je al ver moeten kunnen komen.. zijn er geen standaard-interfaces voor zoiets als Visual Basic? Hoeft niet zwaar te zijn, en maar gewoon goed te werken.. VB zou er toch ideaal voor moeten zijn..
 
Zijn die editors toevalligerwijs wel als plugins onder Cakewalk/Sonar te gebruiken?

Dat d8 ik tenminste.
 
Nou de AN200 is ook binnen vandaag. Niet dat ik er al mee heb gespeelt want wonder boven wonder: m'n broertje is met m'n cadeautje aan het spelen :erm: Klinkt niet verkeerd toch zo op het eerste gezicht.
 
Ik heb de DX200 nu een week in gebruik, zoals eerder genoemd is de UI overzichtelijk en snel te begrijpen.
eerst paar daagjes jammen en dan zijn alle functies al gauw routine, ook die onder de shift knoppen.
daarna heb ik in een treinreis de manual doorgenomen en ik snap nu ongeveer alles.

onder cakewalk werkt ie best, ben alleen nog op zoek naar een .ins file voor het apparaat.
toch lekker hoor: 1 synthtrack en 3 percussie tracks met effecten te regelen on the fly op 1 bak(je)!
reacties van vrienden: oeh en aah!

MAAR het is niet allemaal rozebeat en mane-scape, wat ons beloofd wordt: de software.

ik draai w2k en heb de software ook niet aan de praat gekregen:

The procedure entry pointFT_Exit4 could not be located in the dynamic link library KERNEL32.dll
krijg ik voor mn kiezen als ik het probeer te starten :frons:

als we nu onze ergenissen/ideeën hierover anders mailen richting Yamaha?
misschien wordt er wel op gereageerd met een andere versie of beter een andere plug!

dit is het adres:
https://www2.yamaha.co.jp/info/suggestions.html
in the meanwhile houdt ik me aanbevolen voor tips van SF'ers*D

Conclusie: lekkere weirde sounds die veel kanten op kunnen, compact en zo in de rugzak, het "kleine" schermpje
vertelt precies genoeg als je het apparaat onder de knie hebt EN NATUURLIJK [tromgeroffel]....de prijs :okdan:

[P]
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door PzHKL

MAAR het is niet allemaal rozebeat en mane-scape, wat ons beloofd wordt: de software.

ik draai w2k en heb de software ook niet aan de praat gekregen:

The procedure entry pointFT_Exit4 could not be located in the dynamic link library KERNEL32.dll
krijg ik voor mn kiezen als ik het probeer te starten :frons:

Kreeg ik ook. Ga even eens kijken bij die link die ik daarboven heb gepost waarin ik mijn patch heb gevonden. Als het goed is moet 'ie het dan doen.

als we nu onze ergenissen/ideeën hierover anders mailen richting Yamaha?
misschien wordt er wel op gereageerd met een andere versie of beter een andere plug!

Optimist :D.
 
Ik heb de DX, en mijn partner in crime de AN. Allebei HEEL leuk voor erbij .
we hebben toendertijd de volle mep betaald :( maar ERG leuk zijn ze!!

Software:confused: Wasda?? ;)
 
Origineel geplaatst door Yoozer
Kreeg ik ook. Ga even eens kijken bij die link die ik daarboven heb gepost waarin ik mijn patch heb gevonden. Als het goed is moet 'ie het dan doen.

Ik draai Windows tweeduizend, daar doet ie het niet op. Een Xp update lijkt me niet van toepassing.

Origineel geplaatst door Yoozer
Optimist :D.

Ja maar ik leef dan ook in een ideale wereld.... een [zuchtstem] wondere wereld.....:erm:
 
W2000 =NT5 XP=NT5.1, bij wijze van dan dus he. Wel van toepassing dus. Proberen kan zowiezo geen kwaad, nu doet ie het in ieder geval niet he? 8o)
 
het ziet er naar uit dat ik er binnenkort ook eentje ga krijgen :)
 
Back
Top