MIDI uitdaging

Fast Ed

Stamgast
Lid sinds
21 juli 2005
Berichten
278
Locatie
Heesch
Beste mensen,

Ik heb een kleine MIDI-uitdaging waar alle hulp welkom bij is:

OUDE SITUATIE:
-KORG M3-88;
-Hammond XB-1;
-KORG Radias rack;
-Roland JV-1080.

In deze situatie was de M3 het kloppende hart, ik werkte altijd in de 'Combination mode' en vandaaruit stuurde ik al mijn andere modules en de XB-1 aan. De MIDI-bekabeling was héél simpel:
M3-MIDI OUT -> XB-1-MIDI IN | XB-1-MIDI THRU -> Radias-MIDI IN | Radias-MIDI THRU -> JV-1080-MIDI IN | JV-1080-MIDI THRU ->M3-MIDI IN.

Werkte alles een trein; als ik vanaf mijn M3 naar de volgende Combi schakelde, schakelde ALLES netjes mee.

NIEUWE SITUATIE:
-YAMAHA MOTIF ES8;
-KORG M3-61;
-Roland JV-1080.

Nu is het de bedoeling dat ik de M3 nog steeds het kloppende hart blijft (deze moet dus de ES8 en de JV-1080 aansturen) en alles moet netjes mee blijven schakelen. De grote uitdaging in dit geheel is dat ik wel de ES8 als masterklavier wil gebruiken én dat ik sounds van de ES8 kan gebruiken in de layers die maak op de M3.

Hieronder een voorbeeld van de meest ideale situatie:

EXAMPLE:
Combination A001 @KORG M3
Timbre 01: Internal sound van de M3 op MIDI channel 01;​
Timbre 02: Internal sound van de M3 op MIDI channel 01;​
Timbre 03: External sound van de ES8 op MIDI channel 02;​
Timbre 04: External sound van de JV-1080 op MIDI channel 03.​

PLAYED @YAMAHA MOTIF ES8

Vraag is dus: "Kan dit met deze twee synths of moet ik een notebook mee gaan nemen op het podium of een MIDITEMP gaan aanschaffen?!". :erm:
 
Ik begrijp het nog niet goed...

Vanuit de M3 wil je (enkel) de program-changes doen die naar elk aangesloten instrument gaan en op de ES8 spelen, correct ?
1 program-change op die M3 kiest ook de correcte programs op de aangesloten instrumenten, juist ?
Als je op de ES8 speelt dient elk toestel dezelfde note-on en note-off's te ontvangen (meespelen => alzo een layer vormen), correct ?

Ik peins dat het ook zonder notebook kan, maar dien dan eerst de situatie duidelijker te doorzien.
 
Waarom gebruik je dan niet je ES8 als master? Kan je prima doortikken in je master-mode ook. Interne en externe zones programmeren etc. Is logischer dat je hart van je setup je masterboard is.
Wil je echt flexibel zijn dan zou een PMM-88 an miditemp een uitkomst zijn als je die tegenkomt (of die 4x4 hebben ze ook gehad).
Laptop is overbodig. Kan ook wel hoe jij het wil maar moet ik even nadenken, je maakt het ingewikkelder dan nodig dat wel.
 
Waarom gebruik je dan niet je ES8 als master? ...
Inderdaad dat zou ook m'n eerstvolgende vraag geworden zijn als je alles met 'ja' beantwoord... (zoals nu gebeurt is).
Ok, het is nog geen antwoord, maar als dat gaat waarom doe je het dan niet zo ?
Het zou allicht makkelijker en logischer werken zijn.
...
En na even wat denkwerk... het lijkt me de enige oplossing te zijn ook (zonder pc e.d.).
Bvb. ES8 als master:
YAMAHA MOTIF ES8 out > KORG M3-61 in
(KORG M3-61 out > YAMAHA MOTIF ES8 in)
KORG M3-61 thru > Roland JV-1080 in
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top