Minikorg 700 service manual/reparatie

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Sinds dit weekend ben ik de eingenaar van een Minikorg 700. Een synthje dat al een tijdje op m'n lijstje stond.
Ik heb een defect exemplaar gekocht. Dat wist ik vantevoren en daardoor was de prijs ook laag.
Een kleine gok dus.

Gisterenavond ben ik begonnen met de reparatie. Ik ben begonnen de duidelijke problemen te herstellen.
Enige inspectie liet twee verbrande weerstanden van 10 ohm zien. Die heb ik uitgesoldeerd en vervangen door nieuwe exemplaren. Ook heb ik preventief twee condensatoren die daar in de buurt zaten vervangen.

Heel voorzichtig heb ik hem aangezet. Het goede nieuws is dat hij nu aan gaat en de vervangen onderdelen het blijven doen. Ze verbranden niet weer gelukkig.

Helaas houdt de vreugde daar op. Hij geeft namelijk geen geluid.
Ik heb wel een schema kunnen vinden van de minikorg 700 dus vanavond ga ik maar eens kijken of ik nog meer problemen kan vinden. Helaas heb ik verder geen service manual. Het zou mooi zijn als ik bijvoorbeeld wist welke spanningen op bepaalde plekken gemeten zouden moeten worden.
Ik weet niet of dat soort info bekend is.
Enige hulp met waar ik het beste kan meten zou zeer welkom zijn.
De minikorg ziet er van binnen niet zo heel spannend uit. Het is een enkelzijdige print zonder IC's. Wel heeft Korg een soort eigen IC's erop zitten in grote zwarte doosjes die je verder niet kunt openmaken. Misschien dat die stuk zijn. Voor ik die echter vervang (er staat op de website van Colin Fraser een vervangende print voor die IC's) wil ik eerst zeker weten of ze wel stuk zijn.
 
Ik heb de uitgangen inderdaad ook vervangen Neuromancer, maar helaas geeft hij dus totaal geen geluid.
Vanavond ga ik eens wat gedetailleerder zoeken naar het probleem.
Ik ben op zich al blij dat de vervangen onderdelen niet weer meteen affikken.
Ogenschijnlijk lijkt hij het gewoon te doen, alleen hoor je dus niks.
De uitgangen zijn volledig stil. Zelfs geen ruis of tikje of zo. Alsof er echt totaal geen signaal op staat.
Ik meet ook 0V op de uitgang, dus dat ik niks hoor kan wel kloppen.

Overigens wel lastig dat er ook geen headphone uitgang op zit.
Als de minikorg het weer doet maak ik die er misschien nog wel bij. Zou wel moeten kunnen lijkt me.
Die minikorg heeft een low en een high uitgang. Geen idee wat precies het verschil is en of ik op een van de twee rechtstreeks een koptelefoon aan zou kunnen sluiten.
Ik herinner me van mijn Solina String Ensemble dat die ook een low en een high uitgang had.
 
High en low is meestal de switch voor aansluiting op mic of line ingangen. Omdat dit soort synths vaak direct een gitaarversterker in ging, moest je naar dat niveau terug kunnen schakelen.
 
Als je de toetsen aanslaat triggert ie dan wel? Ik zie in het block diagram een trig detector staan (F) die daarna naar de osc gaat.
 
Gisterenavond alleen de duidelijk kapotte componenten vervangen en toen hij geen geluid bleek te geven verder de boel even laten liggen.

Vanavond is inderdaad het eerste wat ik wilde gaan testen of de boel wel getriggerd wordt.
Ik moet even uitzoeken waar op de print ik dat het best kan meten.
Toch verwacht je wel iets van ruis of zo op de output te horen, zelfs als er niet getriggerd wordt.
Dat is echter niet het geval. Hij is doodstil.
 
je kan het beste eerst even kijken of de vco wel wat doet.

over de service manual,
de 700S is een 700 met een aparte toevoeging, waarvoor er weer een apart schema is.
je kan dus gewoon de manual van de 700s gebruiken.



:koffie:
 
Die VCO is trouwens het enige component waar ik me zorgen om maak. Als die het niet doet heb ik wel een probleem.
De VCF is keurig terug te vinden op de website van Colin Fraser. Echter heb ik nog geen schema gezien van de oscillator. Als die stuk zou zou zijn heb ik dus wel probleem.

Eerst maar eens goed gaan kijken in het schema wat de beste plek op de pcb is om de trigger en de oscillator te testen.
 
@j.baars: jij wilde ooit iets met de floppy van een mirage doen...
http://www.mmj.pl/~lotharek/atari/www/sd floppy.html


kijk, dat scheelt een hoop werk.

ik wilde het meer aan de bus van de 6809 hangen, maar zo gaat het natuurlijk ook.

ik ben ergens in de verte nog wel bezig met een andere display if om de parameters wat meer toegengkelijk te maken, met een encoder voor de values.

:koffie:
 
't valt toch niet mee zeg!
Ik kan in ieder geval zien dat de boel getriggerd wordt, maar het is lastig om zonder scope te zien of de oscillator het doet. Bovendien is het voor een amateur als ik lastig om te kijken waar ik in het schema zou moeten meten.
Op diverse plaatsen meet ik wel spanningen die pieken als ik een toets aansla en daarna langzaam afloopt. Zal de release zijn of zo.
Veel meer kan ik niet meten. Het lijkt wel of er ergens in de VCA iets stuk is. Bij modernere analoge synths zit die VCA in een IC, hier geloof ik niet. Wederom dus lastig te bepalen welk stukje schema de VCA is.
 
Iemand nog wat tips waar in het schema ik precies het beste kan meten?
Ik heb dus geen scope tot mijn beschikking. Alleen een multimeter en dat maakt het lastig.
 
Met een multimeter kun je wel in de AC stand kijken of je iets ziet op de output van de VCO. Als je daar wisselspanning ziet weet je in ieder geval dat die oscilleert. De 2' op connectie 42 is denk ik een goed punt daarvoor.

Er zit niet per ongeluk een frequentiemeter in je multimeter?
 
M'n grootste probleem is eigenlijk dat ik moeite heb het schema te vertalen naar de pcb.
Als ik me niet vergis zit connectie 42 op die blauwe selectieschakelaar.
Tussen welke twee punten meet ik precies?

Helaas zit er geen frequentiemeter in mijn multimeter.
 
Back
Top