Opcode studio4 (voor mac) probleempje (heb geen mac...)

SirSickSik

zwaar behaard lid
Lid sinds
18 januari 2008
Berichten
1.184
Locatie
Tussen me gear
Hallo hallo,
ik heb laatst een studio4 van opcode gekocht via marktplaats en over het hoofd gezien dat die alleen door een mac is in te stellen..nu heb ik geen mac...
Als aansluiting heb ik een Din8 in mijn studio4 zitten.
Nu vroeg ik mij een paar dingetjes af:

A. zijn er apparaten om pc-usb naar din8 om te zetten?
B. weet er dan ook iemand een programma dat je in dat geval vanaf je pc kan draaien, door deze converter gooit en zo de studio4 kan instellen?

zo niet A:
C: weet iemand te vertellen welke mac ik zou moeten zoeken om deze patchbay in te kunnen stellen? Ik heb echt geen enkel verstand van macs en ik ken ook niemand die er eentje heeft... Dus of die din8 aansluitingen nog (of tot welk type Mac) ondersteund zijn is mij ook een raadsel..
D: is er anders iemand in de buurt van Leiden met een Mac, zodat ik m misschien daar in zou kunnen stellen?
Aangezien ik maar 1 milti-purpose setup wil gaan opzetten, staan de routings toch min of meer vast als die eenmaal is ingesteld...

alvast bedankt!
sik
 
A: er zijn apparaten om DIN8 naar usb om te zetten. Heb er net een verkocht, keyspan usb->twin serial adapter, maar die werkt alleen op de mac. Meer oplossingen zijn er volgens mijn zoektocht niet. Dus voor windows gaat het niet werken. (DIN 8 is de seriele poort alleen voor mac ook bij mijn weten)
B: Nee
C: een mac met OS9 (misschien werkt X ook) (met OMS erop, 2.3.8 is de nieuwste)
D: ik wel, in Doetinchem :P
 
Laatst gewijzigd:
Ow, wat je ook kan doen is even zoeken op Marktplaats en tweedehandsmac.nl bijvoorbeeld.

Ik heb voor 25 euro een Powermac G4 (350mhz welliswaar) op de kop getikt. Dan heb je alles wat je nodig hebt. Let er dan wel op dat de mac al beschikt over een Seriele poort (DIN8), want als je die uitbreiding, via USB (Keyspan) of via de modemport (Stealthport) er bij moet zoeken, ben je nog wat meer geld kwijt.

Mocht je zoiets willen, heb ik nog wel een seriele poort liggen die op de modempoort aangesloten moet worden. Past niet in alle Powerpc modellen, dus dat zou ik dan ff voor je uit moeten zoeken, werking onbekend, maar die mag je zo gratis hebben als je een goed model mac ervoor vindt.



* Als je dat eenmaal hebt draaien, kun je ook je dp/4 editten, https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=113332
 
Dat wordt dus een Mac halen op marktplaats dan.. of iemand in leiden vinden die het zou kunnen fixen.. (doetinchem is miss een beetje ver voor zoiets, maar ik zal het onthouden)
zijn er dan nog speciale dingen waar ik op moet letten bij mac?
zoals... hoe ga ik dat programma van mijn pc naar de mac krijgen aangezien die van internet komt? (ik heb wel een cd brander en floppydrive..kan ik het dan daarop zetten? en kan Mac die dan lezen?)
is de connector in de mac eenzelfde als die op de opcode zit of ziet die er weer anders uit? ik ken din8 helemaal niet.. dus dan kan ik ook niet vragen aan de verkoper of die kan checken of de goede connector erop zit..

sikje
 
Mijn ouders wonen in Leiden, maar gezien ik zelf op het moment erg druk ben ga ik er niet binnen hele korte tijd heen. Ik zou je als ik er weer heen ga wel kunnen matsen, maar zoals ik al zei, dat kan ff duren.

Je kan je PC en mac met een netwerkkabel verbinden. Je kan CD's fikken. Alles is mogelijk.

Din 8 zit standaard niet op macs. Dus er moet een stealthport of iets gelijkwaardigs op zitten. Dat weet de verkoper wel als dat zo is. Het maakt eigenlijk niet uit wat voor mac, als hij maar OS9 met OMS kan draaien. Een simpele g4 is meer dan zat.

Let op; want de DIN 8 uitbreidingen zijn niet makkelijk te vinden vaak en kosten ook wat. Dus als hij er al op zit, is echt een pré!

Mocht je dat allemaal niet nodig hebben en enkel 1malig je interface willen routen, dan kan ik dus wel een keer mijn macje mee nemen en je Opcode configureren.
 
Din 8 zit standaard niet op macs.

Wel als ze oud genoeg zijn (printer en modem poorten). Sowieso alle 68k Macs hebben ze, plus de vroege generaties PPC's (min of meer totaan ze met de G3 processors begonnen). OMS draait vanaf OS 7.

Wat nog niet genoemd is maar wat wel heel erg belangrijk is: de Studio 4 kan stand-alone geen OMS patches draaien. Daarvoor moet er altijd een Mac aan hangen en die moet altijd aan staan en OMS draaien. Hij kan stand-alone wel routen, maar dus niet filteren etc.

Ik zit eventueel dichter bij Leiden, mocht je ervoor willen rijden. Ik heb een 8600 waar momenteel mijn Studio 5 aan hangt.
 
Ik heb nog even na zitten denken en ben tot het besluit gekomen dat het handiger is om gewoon een nieuwe, moderne midipatchbay te kopen..
Hij moet dan wel standalone kunnen draaien en vanuit elke midi-in poort kunnen beslissen welke kanalen ervan naar welke midi-uit poort gaan. Het liefste zou ik dat per kanaal in kunnen stellen (dus niet dat je enkel een bepaald bereik aan kan geven, bijv 1 tot 6, maar kanaal 1->poort 4, kanaal 2->poort 2, kanaal 3->poort 8, etc)

Ik heb namelijk een aantal midi-controllers, sequencer en arpeggiator functies op een aantal synths met midi-uit die ik allemaal wil kunnen routen naar alle synthesizers om ze te kunnen besturen.

Wat helemaal mooi zou zijn is ook nog een usb-ingang om mijn V-machine in te hangen, in de hoop dat ik dan sequencers daarin kan laden, waardoor ik naast mijn MPC2000XL nog een sequencer kan inladen en zo poly-ritmisch kan gaan werken. Heb namelijk van de week een software sequencer afgemaakt die behoorlijk relaxt is uitgevallen :P (melodie en velocity zijn gewoon automation-tracks die met een simpele beweging van een knop worden opgenomen(256 stappen), gate-sequentie is soortgelijk, alleen minder stappen (64) en alle sequenties/automations kunnen hun eigen snelheid hebben waardoor je heel erg makkelijk polyritmiek creeërt.)

Maar zijn er dan nog mensen met midi-patchbay aanbevelingen?
-de esi midipatchbay? ongeveer E170,- (zie bij www.feedback.nl onder computer->midi->esi midipatchbay)

van een forumlid had ik deze aanbevelingen:
-Roland A880
-motu miditimepiece AV usb

Zijn er mensen die deze gebruiken en weten hoe uitgebreid de midi-filter functies, merge, routing zijn?
In zekere zin wil ik in staat kunnen zijn om alles naar alles te kunnen sturen, in de zin van elk mogelijke routing optie, bepaalde selecties binnen meerdere poorten bij elkaar te nemen en naar meerdere uitgangen sturen, midi-munching, d.w.z. mididata kunnen veranderen met andere binnenkomende mididata en bijvoorbeeld velocity<->pitch kunnen wisselen) Als je kijkt naar mijn apparatuur zal je wel begrijpen waarom ik dit wil :) me nord modular G2 is nu namelijk meer als midi en audio glitch apparaat ingesteld en controlleerd ook welke noten omgezet worden in patchchange data voor mijn Mbase (echt, die is zwaar relaxt! zowat instant patchchange: gebruik 1 noot om een ritme te spelen en gebruik de rest van de noten in de notenbalk.om ritmisch patchchange te spelen. Geeft soms ook een korte extra 'click' voor je kick-punch haha)

bedankt voor de reacties!
sik
 
Back
Top