elektuur geluids generator uit 1973

edwinemanuel

Gedeactiveerd account
Lid sinds
21 december 2008
Berichten
981
Locatie
rotterdam
ha ik had ( ben ik kwijt ) een schema van een coole geluidsgenerator uit een oude elektuur (tor) uit 1973 ( ongeveer )

hij stond geloof ik in een halfgeleidersgids en was erg cool : met ongeveer 10 potmeters en ongeveer 20 a 30 transistors.....

bordevol met LFO-s en VCO-s waarschijnlijk en geheel zonder chips dus....

heeft iemand hem ooit gebouwd? zou iemand dan een utube filmpje willen maken ? ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe ie klinkt hee?

als ik ooit nog in mijn rijke jaren kom ( droom droom ) dan betsel ik er twee en laat ik ze dus door iemand maken en dan heb ik hem in stereo dat lijkt me wel cool.....

kent iemand hem ook of weet iemand iemand die er een heeft?

okidoki dit was mijn ( vage ) oproep
 
Wat is de onzekerheidsmarge op je datum en omschrijving?

Het enige wat voor mij in de buurt komt qua omschrijving is de Formant modulaire synthesizer, die is uit 1978-1979.
 
ha als antwoord op je vraag : elekttur had ook de formant ooit ....een monster project dus...... maar ze de deden ook vaak aan kinder projecten....bijv zoiets van : hoe kan je een plant geluid laten produceren?

schakelingetjes met een handjevol transistors dus....maar wel heel intelligent van opzet : een minimaal aantal onderdelen met een maximaal resultaat...
 
ja inderdaad want zo is moog ook begonnen : met een handje vol met transsistors hee?

in principe is het al mogelijk om met twee transistors en een diode : een ruisgenerator en een VCO en een LFO te bouwen.....

( niet eentje die makkelijk te tunen is hee? dat weer niet maar ja als je handig bent dan bouw je dus zo 10 LFO-s die allemaal met elkaar in verbinding staan..... en zo krijg je wel jean michel jarre achtige geluiden..... )

zelf helaas ben ik niet zo handig ( huil huil ) : ik produceerde met mijn schakelingen meestal rook ( als er weer eens wat in de fik vloog ha ha )

ik compenseer dat gebrek gelukkig wel weer op een ander vlak theoretisch ben ik wel sterk ...
 
ha ik heb het schema gevonden en ingescant : nu weet ik niet of hij ook op SF goed uitvergrootbaar is maar hier thuis is ie wel enigzins leesbaar.....
 

Attachments

  • img016.jpg
    img016.jpg
    157,7 KB · Bekeken: 66
Wat me vooral opvalt is dat hij ondersteboven is. Misschien heeft dat er iets mee te maken? :)

Ik heb 'em eens omgedraaid en onderaan staat er T1...T14 = TUN, oftewel een 'standaard-transistor'. Dus een aantal BC547'tjes moet volstaan hiervoor.
 
ja hij is volledig uit transistors opgebouwd ..... ben wel benieuwd wat ie allemaal kan ..... hij heeft toch wel rond de tien potmeters.......en je zou hem nog verder kunnen modden natuurlijk : zelf heb ik niet zo een electronica talent helaas dus bij mij is het gedoemd om te mislukken het project(je)
 
Het zit vrij 'simpel' in elkaar: 2 LFO's, 2 oscillatoren, een ruisgenerator, 3 filters en een mixer op het einde.

Iedere oscillator heeft een eigen LFO om de frequentie te moduleren. Bovendien hebben beide oscillatoren en de ruisgenerator een eigen filter. De signalen van deze filters worden dan samengemixt in T14.

Ziet er een interessant project uit, maar niet evident om op een stukje stripboard op te bouwen.
 
ha ja dan moet ik ergens een scanner zien te vinden : deze had ik bij mn broer gedaan maar is niet optimaal dus : tevens lijkt het erop dat als ik de foto gepost heb (?) dat de resolutie minder is geworden?

ik weet niet of de plaatselijke webwinkel hier ook een goede scanner heeft......

ik kan hem bij intresse ook opsturen via de post ( duurt wel een weekje want ik ben niet zo vlug ) maar het schema wat ik thuis op papier heb is dus wel goed leesbaar : dan draai ik een copietje in de supermarkt.....
 
Het zit vrij 'simpel' in elkaar: 2 LFO's, 2 oscillatoren, een ruisgenerator, 3 filters en een mixer op het einde.

ja dat klopt inderdaad wel : als je het prof bekijkt is het gewoon een eenvoudige modulair..... echter ja heb je geen modulair in huis dan is dit wel leuk ( en goedkoop ook nog eens ) om in huis te hebben......

volgens mij is ie nog een beetje uit te breiden door wat extra schakelaars die de boel nog complexer maken...... maar dat zou ik wel aan een expert moeten vragen dus......

( stel je voor dat je het uitgangssignaal via een diode weer toevoegd aan de basis van de schakeling ....zoiets dus )
 
Back
Top