[Diy] Robot Voice - eenvoudig kitje

Kunnen de frequency/modulation speed, wet/dry, de robotvoice, pitch, vibrato en audio output met cv en triggers aanstuurbaar worden?

Casper je draait door :okdan:.
Anyhoo de schakelaars zijn makkelijk te triggeren. De CV's dat weet ik effe niet hoor, dat moeten de pro's maar bedenken.

Het wordt dan een vette modulaire (lo-fi) fx-module: met gate het effect aan/uit schakelen en met cv de hoeveelheid doseren :okdan:

Als het een module moet worden zou ik dat wet/dry aan/uit gebeuren mooi extern oplossen met VCA's. Scheelt een hoop denkwerk.
 
Als het een module moet worden zou ik dat wet/dry aan/uit gebeuren mooi extern oplossen met VCA's. Scheelt een hoop denkwerk.
een wet/dry knop is eigenlijk al voldoende....
Triggers kan eenvoudig met wat optocouplers gemaakt worden. C.v ingangen met [eigen gemaakte] vactrols of simpel met een torretje.
Met google hoop ik het een en ander over torretjes te vinden ....
Als het niet lukt/of als ik het niet begrijp, stuur ik je een PM :)

enne nog bedankt voor de tip ...
tis een leuk en zelfs voor mij als beginner een goed te doen projectje :okdan:
ik zit al een tweede te denken :P

Edit:
Kben zo trots als een klein kind en heb op Muffwiggler een draadje over geopend :D
 
Laatst gewijzigd:
Cool....
Ere wie de eer toekomt :)
Beide threads verwijzen ook naar elkaar....

Falafelbiels heeft ervaring met gate sequencers bouwen. Die kan me daar mee verder helpen. Als noob begrijp ik nog niet helemaal hoe en wat voor cv inputs en waar af te takken daarvoor.

In de DIY filter schakelbare smerigheid draad las ik dat bij R10 de aftakking voor een cv input komt. In het schema van je 1e post zie ik dat bij dit kitje ook bij R10 is. Is dit vrijwel altijd identiek?

Als ik het goed begrijp wordt het microfoontje vervangen door de audio input. Dit lijk me ook het meest logisch.

Zorgt op de aftakking de vactrol of tor ervoor dat het signaal bewerkbaar/aanstuurbaar wordt (bijv. 0 tot 5V) ipv statisch continu 5V?

Wat de onderdelen precies doen --> I DON'T KNOW!!! Wat is een tor/torretje??
Zien is geloven en als er in een kwartiertje duidelijk wordt uitgelegd hoe ik een modificatie schema moet lezen, dan zullen mn vragen op den duur (hopelijk) steeds slimmer worden :D

Welk laagdrempelig Nederlands superbasic electro for dummiesboek raad je aan?
 
Laatst gewijzigd:
Dat was een snelle en handige reply :okdan:

Voor de fun heb ik uitgeschreven wat ik met het kitje wil doen. Ook om een idee te krijgen hoeveel Hp het gaat worden en wat ik nog aan onderdelen nodig heb. De in- outputs worden mini jack en als controlfreak wil ik een potmeter bij elke cv input.

Audio input --> potmeter
Audio output --> potmeter, gate input (indien mogelijk?)
Audio mix --> wet/dry
Robotvoice --> gate input, cv input + potmeter
Pitch+ --> gate input, cv input + potmeter
Pitch- --> gate input, cv input + potmeter
Vibrato --> gate input, cv input + potmeter
Frequency/Modulation speed --> cv input + potmeter

De Hilltree TMK en het Smerigheid filter zullen ongeveer ook zo worden.

Edit:
Als Mars akkoord gaat met mn bod kan ik volgende week beginnen met lezen :geslaagd:
Mars die irl Yvonne heet is akkoord met mn bod voor electronica echt niet moeilijk 1 t/m 3 :D
 
Laatst gewijzigd:
ik ben nog niet overtuigd geraakt door mooie demo's met alle klankmogelijkheden.....
 
ik ben nog niet overtuigd geraakt door mooie demo's met alle klankmogelijkheden.....

Mp3 voorbeelden en zo nodig een youtube vid komen eraan ;)
Ik heb net het circuitje in het kastje gepropt.
Kwam er achter dat mijn thru bypass voetschakelaar niet goed deed ,met het gevolg dat er weinig geluid uitkwam.
Het vibrato ledje doet het bij mij wel goed , en reageert ook nog leuk op het geluid. [mag die mooi de binnenkant van het kastje verlichten want ik heb hem niet naar buiten doorgevoerd] :)

Nog even 2 dry /wet mods geplaatst hieronder, in het paint schema .
Versie 2 is meer een echte dry/wet regeling , en heeft als mooie optie dat de volume regelaar ook van invloed is op de "balance"

Versie 1 vind ik weer leuker [ en zit ook in mijn kastje]
Dit is een basis dry/wet bij lage gain [sens/volume instellingen] maar geeft een brute feedback bij de hogere instellingen.
Frequentie is weer regelbaar bij de potmeters.
Bij terug regelen geeft die brokkelige hogen af, en reageert die met zelfoscillatie als je harder aanslaat bij een gitaar, of een punch bij een drumcomputer /synth
 

Attachments

  • schema mod1.JPG
    schema mod1.JPG
    62,1 KB · Bekeken: 66
  • schema mod2.jpg
    schema mod2.jpg
    51,6 KB · Bekeken: 75
Eerste demo van mijn kant .
Drummertje er door heen gehaald ,en wat aan de knoppen gedraaid.
Ik heb dus niets verder met de drumcomputer gedaan !!! , dus alle veranderingen in het geluid komen dus van de robotvoice.
Elk geluidje is dus vast te zetten in een coole stand [dus als een geluidje niet bevalt in de demo....het hoeft natuurlijk niet ] :)
Rond de 0:55sec is wel erg grappig

Nu is het aan anderen te beoordelen of dit ding zijn 9.95 euro waard is.
 

Attachments

  • robot voice drum demo.mp3
    2 MB · Bekeken: 60
Ik heb zelf ook eens een demo'tje opgenomen dat ik hier zal bijvoegen.

Voor een dry/wet-regeling gebruik ik een oude Realistic mixer, dus er zit wel wat ruis en kraak op de opname. In een studio set-up gebruik ik uiteraard de FX send/return.

Voor een dry/wet-regeling heb ik jammer genoeg geen plaats meer in m'n miniatuur-behuizing (de sensivity en volume heb ik ook niet naar voor gebracht wegens plaatsgebrek). Verder werkt het vibrato LED'je nu wel goed (heb eigenlijk niets veranderd, maar goed).

De demo is een simpele arpeggio van de microKORG waar ik verder niets aan verander. Alle effecten zijn van de robot voice kit.
 

Attachments

  • robot_arpeggio.mp3
    5,1 MB · Bekeken: 66
ja, ik ben overtuigd: wat een rotherrie!!

ik ga zo even naar de electrogist. kijken of ze ze op voorraad hebben. anders heeft die ene andere winkel ze wel (maandag wordt het dan)
 
ik kwam dit tegen op internet:

.....i also tried diferent trimmers in R4 and R5 and it affects the speed of the vibrato and also the pitch......

zijn dat twee losse parameters? speed en pitch? ik zie bij de mod dat deze weerstanden via een pot aan elkaar zijn gekoppeld. zou twee pots niet leuker zijn dan?
 
en nog een vraag: hoe werkt de pitch? ik zie twee drukknopjes voor + en - pitch...
dus niet traploos? en dan is een schakelaar toch niet handig zoals ik bij bv Hilltree's versie zie..
 
Zelf heb ik voor de pitch 2 zwarte drukknoppen gebruikt, dus de 'echte' pitch shift is niet traploos. 't Zit vreemd in mekaar, maar eigenlijk heb je een pitch shift in trapjes (ook als je bv. na de maximum hoogte op '+' drukt gaat-ie terug naar de laagste pitch), en een 'mod speed' met een gewone pot die vaak ook een serieuze invloed heeft op de pitch. Vibrato (speed) en pitch zijn dus met elkaar verbonden.

Overigens is een dry/wet-draaiknopje een must als je 'em als effectpedaal gebruikt en dus niet met send/returns gaat werken. De effecten klinken het best als de verhouding dry/wet ongeveer 50/50 is imo. Hangt natuurlijk ook van je bronsignaal af.
 
ik vond een soortgelijk schema. tenminste het lijkt erop..ik heb er verder geen kaas op gegeten. is verder aan de electronische mensen hier om de waarde er van af te schatten. misschien is het wel iets bijzonders:
 

Attachments

  • ck211a.PDF
    215,2 KB · Bekeken: 85
Ziet er een handleiding uit van een vrijwel identiek kitje. De IC is van een ander type (WinLead Win8072 ipv Holtek HT8950), maar deze heeft ook bijna dezelfde functies (robot en pitch shift). Deze kit werkt met 2 knoppen voor de vibrato ipv 1.

Volgens mij haal je daar vrijwel dezelfde geluiden uit.

Er zijn veel variaties op deze kit, maar die van Velleman is het populairst. De meeste voice changer kits zijn trouwens identiek aan die van Velleman.
 
bij de Velleman is PIN 7 ongebruikt...bij deze set niet..

wie weet is PIN 7 nog ergens voor te gebruiken?
 
datasheet velle maan
 

Attachments

  • 8950v110.pdf
    156,9 KB · Bekeken: 69
Back
Top