Abba door mn VXT8 moitors???

nielsderckx

chaoz please...
Lid sinds
22 juni 2009
Berichten
629
Locatie
weert
Gister mijn nieuwe KRK VXT8 monitoren binnengekregen en aangesloten,
Geweldig geluid, klein beetje ruis maar dat is wel traceer baar.

het volgende niet...

mijn Pc stond uit, er stonden nog een paar synths aan en de monitoren, en toen hoorde ik ineens uit 1 van de monitoren (met name uit de tweeter) heel in de verte Waterloo van Abba spelen...! (en daarna nog andere muziek, blijkt een radiozender te zijn)

Iemand enig idee waar dit door kan komen?

Kan het zo zijn dat mijn metalen (ikea-broder) rek als grote antenne fungeert of zo? Kan dat zomaar?
Of kan dit via de voeding van de monitoren binnen komen (dat bv de buren deze radio zender op hebben staan?
Of dat de tweeter zo gevoelig is dat deze het signaal gewoon uit de lucht plukt?

Ik ben maar even hardop aan het denken hoor, is het enige wat ik op dit moment kan verzinnen. Maar misschien zie ik gewoon een hele domme fout van mezelf over het hoofd...(ik hoop het eigenlijk :)

Iemand een idee? Alvast bedankt voor jullie tips!
 
Heb je gebalanceerde kabels ?
Zijn ze zo kort mogelijk ?
Heb je ze opgerold ?
 
Bij mij pakte de geluidskaart telefoongesprekken op, toen de hands free pas in opkomst waren. Heeft voor hilarische situaties gezorgd. De eigenaar van het café achter mijn huis besprak zijn aambeien probleem met z'n vriendin. Ik ben maar gaan vertellen dat ik mee kon luisteren en wenste hem snel beterschap :D

Wout
 
Het kan idd zo zijn dat apparatuur of de speaker zelf ergens een signaaltje oppikt.. Dit kan (vraag me niet exact hoe) verwerkt worden door je speakers die dat signaal omzetten in een hoorbaar geluid.. Vaak zacht, maar wel bizar.. ;)
 
je kabels fungeren als antenne.Goede kwaliteit kabels hebben hier geen last van,goed aarden wil ook helpen.
 
bedankt voor de reacties

Heb inderdaad erg lange, opgerolde, ongebalanceerde kabels gebruikt, dus dat ga ik eerst eens aanpakken!

ik ben al blij dat het een meer voorkomend iets is, was al bang dat ik langzaam gek aan het worden was en gedoemd was tot het eeuwig luisteren van abba songs....

"the horror.......the horror"
(mwoah, stiekem wel leuk)

thanks again!
 
Je hoort soms de meest vreemde dingen.. Laatst bij een vriend ff gekeken in zn studioruimte.. Horen we ineens zon speeldoos achtig muziekje.. Konden het maar niet plaatsen.. Op een gegeven moment allemaal dingen uitgezet om uit te sluiten wat t was.. maar we bleven het (erg zacht) maar horen..

We dachten zelf nog dat het aan de speciale bonbons lag die we mee hadden genomen uit de shop.. Maar uiteindelijk bleek het ook een of ander signaaltje te zijn wat via zn speakers binnenkwam.. Het enge is nog dat hij het ook nog doorgaf terwijl de speaker uitstond!
 
zit er geen etherpiraat in de straat ??(as ze nog bestaan)

vroeger ook wel s wat pogingen gewaagd
en daar was de buurt nie blij mee 8)

stoorde zelfs op tv
 
Je moet je WIMI ff uitzetten, Wi Music Interface. :)

Maar zonder gekheid, als ik zo het gearslutz topic ook ff doorblader is het vnl een vxt8 probleem.. niet echt lekker afgeschermd denk ik en wss niet echt beste componenten.

Abba is overigens dan wel weer cool.. welke nummers hoor je nog meer van ze?
 
Ik had juist hetzelfde probleem, ook dat genre muziek :)
Als ik de richting waarin mijn kabels lagen, aanpaste, was het opmerkelijker stiller.
En het hangt ook af van het weer en de windrichting hoe luid ik het hoor..
Toen ben ik verhuisd naar een andere kamer en heb ik andere kabels gebruikt, en nu ontvang ik in geen enkele richting meer "radio golden hits" :)
 
De KRK VXT reeks is zeer gevoelig voor het opvangen van radiosignalen. Volgende zaken kan je proberen:
- zo kort mogelijke kabels gebruiken
- gebalanceerde kabels gebruiken
- indien nog niet opgelost, kabels anders leggen
- indien nog niet opgelost, alu folie rond de kabels doen
- indien nog niet opgelost, alu folie rond de monitors doen
- indien nog niet opgelost, monitors elders plaatsen

Met aarding heeft het niks te maken, dit is puur een RFI probleem.
 
Een vroegere vriend van mij heeft ooit eens last gehad van geluiden van een kloppend hart door zijn speakers. Niet verzonnen; ik heb het zelf ook gehoord. Het klonk echt spooky en volgens mij is hij er nooit achter gekomen wat het was. Soms was het weg en soms kwam het weer terug.

Ik moet er wel bij zeggen dat hij er in die tijd een beetje een rommeltje van maakte met z'n kabels e.d., en dat het ging om passieve luidsprekers.
 
Abba niks mis mee!, luister maar eens goed naar die producties van hun, die zijn geniaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
ik had vroeger radio moskow op mijn mengtafel.
gaf altijd een aardige touch aan de nummers.
en idd, de aetherpiraat uit de buurt kwam ook door zonder de versterker aan te zetten, alleen de speakerdraden waren voldoende voor hoorbare ontvangst in de boxen.

voor radiosignaal opgepikt via de bekabeling aan de inputs zou een lowpass filter voldoende moeten zijn.
maar sommige versterker ontwerpen schijnen op radio´s te lijken, waardoor de detectie mogelijk is in de eerste versterkingstrappen.
dan wordt het zeuren, zoiets als, een radio verbieden z´n werk te doen.
:mega:
 
nogmaals dank voor allereacties, ik heb nog geen tijd vrij gemaakt om de bekabeling aan te passen, dus gister wederom tussen al het geweld door lekker naar de radio kunnen luisteren, Neil Diamond kwam voorbij, evenals de venga boys...

Ik denk dat er boven natuurlijke krachten aan het werk zijn me muziek laten horen ter inspiratie...

Maar nu zit ik dus met cheezy dance versie van sweet caroline met een vleugje waterloo te kijken...
 
Back
Top