Waar goede elco's te koop?

Niet zo moeilijk doen over elco's voor in je PSU.. zorg dat je de juiste waarde hebt (uf) en neem bij bijv een spanning van 15v een elco die 25v of meer aankan. Het zal zo zijn dat oe hoger de voltages, hoe groter de elco is maar tussen een 25v en 35v elco zit op de hoogte na meestal geen verschil. Neem panasonic FC elco's als je een beetje 'degelijkheid' wilt.

Elco's in je audio pad? de beste elco in je audio is theoretisch gezien geen elco. :-)
Anders.. panasonic of andere goed elco en laat je niks wijs maken door audiofielen dat ze verschil horen tussen een normale/goede elco en de 'professional audio ultra hi-end rechtsdraaiende door monniken gemaakte en door jomanda ingestraalde elco's' want dat is de grootste BS die er is.
In bijvoorbeeld een filternetwerk als EQ maakt het nog wel uit, maar dat is meer de klank die de (bipolaire) cap heeft, wima's (MKT/MKP) zijn daarin bijvoorbeeld goed. Wima's worden oa ook door manley in de massive passive gebruikt.

Oftwel.. elco's.. zeker in een psu behoorlijk overrated.
 
De AC in Nederland is trouwens +6/-10% zover ik weet. Dus ietsje preciezer dan hij noemt. Geen idee wat de specs zijn in Belgiƫ.

Wat de specs van belgie zijn weet ik niet. Maar zeker daar waar de draden nog boven de grond zitten weet ik uit ervaring dat 190 volt geen uitzondering is (het schommelt ook heel erg). Als de buurman gaat lassen gaat het licht zwakker branden. Wat zijn we toch verwend in nederland.
 
Toch hangt het erg van de voeding af wat voor soort elco's je gebruikt. In een kleine simpele voeding maakt het idd niet uit. Maar in bijv een schakelende voeding waar de switchers voor pos/neg in sync moeten zijn is het wel degelijk van belang. Dit kom je vaak tegen bij voedingen van grote mengtafels die absoluut van invloed is op de klank van de tafel. Niet alleen in mengtafel voedingen maar ook in bijv schakelende voedingen voor laptops/audiointerfaces. Waar komt het tikken/brom vandaan bij dat soort apparaten... juist de schakelende voeding.
 
Back
Top