Akai S1000 pitch shift + portamento/glissando

AnthonyDavid

Null Wave
Lid sinds
23 juni 2008
Berichten
159
Locatie
Leeuwarden
Hoi! Ik vroeg mij nou af: hoe kan bijvoorbeeld een breakbeat bijvoorbeeld een hele octaaf omhoog glijden, zonder van lengte te veranderen? In bijvoorbeeld 2:26 van Rufige Cru's Terminator hoor ik dit. Dit voor m'n Akai S1000, hoewel ik weet dat deze man (Goldie) een S950 gebruikte. Een paar aanwijzingen zou handig zijn, ik ken m'n sampler wel redelijk. Ook heb ik eens nagedacht of het bijvoorbeeld een phaser effect is ofzo, dit lijkt me toch onwaarschijnlijk...



Alvast bedankt!

P.S.: Die strings in het begin, waar komen die vandaan? Samples of synth?

P.P.S.: Ik heb geloof ik drie keer het woord "bijvoorbeeld" gebruikt...​
 
Zo te horen is het geen echte pitch slide, maar heeft hij de break meerdere keren ge-timestretched en die samples op een leuke manier achter elkaar gezet.

Lijkt me niet dat je een slide zoals jij bedoeld met een S950 of S1000 kan doen, maar ik heb die samplers nooit gehad, dus misschien kan het wel
 
leuk filmpje over de s1000 met een uitleg van jouw vraag rond de 7.25

 
Laatst gewijzigd:
Maar voor de kenner, voor mij klinkt dit toch echt als een slide... Wel gecombineerd met gewone timestretches... maar met flexibele pitch shift... Owja, die strings? Waar komen die toch vandaan?
 
Wel, Ik heb me enkele jaren geleden een tweakalizer aangeschaft
om de drumloops, uit m'n K2000, te kunnen pitchshiften....

Om de drumloop in het tempo te laten passen,
gebruikte ik de pitch van de sampler/K2000...
 
Ik vind het klinken alsof er een effectprocessor overheenzit met pitchshift, de transpose (semitones) gestuurd via een controller (midi/sysex).
Of met de hand de semitones veranderen en in een tweede sampler opnemen, opknippen, etc.
(ik gebruikte vroeger 2 stuks Emax 2 voor dit soort dingen)
 
Okee, heb net dat filmpje zitten bekijken en wat hij zegt is, dat Goldie die break in verschillende waardes heeft getimestreched. Dus hoe langer de break wordt, des te hoger klinkt 'ie wanneer je hem in het originele tempo afspeelt. (Niks nieuws voor de meeste lezers..).
Je hoort ook dat hij niet echt slide, maar met stapjes omhoog gaat.

Nouja, timestreching en pitchshifting is erg nauw aan elkaar verwant, het kan op zich ook op de manier die ik hierboven beschreef, echter oversamplen in een 2e sampler werkt dan wel beter dan realtime shiften, aangezien je dan de vertraging (die bij pitchshifting optreedt) kunt wegwerken door het startpunt van je nieuwe breaks te editten.
 
bedankt Soundtrooper, ik begreep inderdaad hetzelfde uit de uitleg. Ik zal ook eens eens kijken naar die fx processors.
 
Ik weet hoe-ie dat doet, ik heb er ook een formule voor bedacht die werkt: 12 x√2, maar die kenden jullie vast al... Naast de trapjesmethode hoor ik toch nog steeds iets omhoog glijden...
 
Nope, het zijn alleen trapjes. Elke beat blijft gelijke pitch, alleen de laatste 4 a 5 sounds zijn met kleine stapjes verder ge-timestretched. Doordat deze snel achter elkaar komen lijkt het een slide.

Luister goed naar de bijlage, met name bij de 3e beat hoor je het goed. De hele beat heeft gelijke pitch, alleen de laatst hats en snare lopen op.
 

Attachments

  • terminator.wav
    551,6 KB · Bekeken: 131
[10yearsAfterMode]

Je had gelijk @AnthonyDavid. Het was de H3000 waarmee ze de pitch shift hadden gemaakt. Wellicht ook met wat timestretch, maar dat wordt iig niet genoemd.

Goldie and Rutherford were then asked by Synthetic Hardcore Phonography Records[10]in Camden to write and produce a new record. This became the first Metalheads track "Terminator". For this track, Rutherford brought an Eventide H3000 Ultra-Harmonizer[11] to the studio, a piece of equipment that he had previously been experimenting with at Steve Levine's studio. The H3000 was sble to time-stretch in real time,[12] meaning the pitch of any sound could be changed while keeping its original tempo.

 
Back
Top