[rock/funk/electro] Salad Days

Stage73

elektromechanisch lid
Lid sinds
20 april 2006
Berichten
925
Locatie
Hamburg
welnu...een serieuze track :D, rockt meer dan je van me gewend bent, en toch zitten er (natuuuuurlijk) elementjes funk in.

Salad Days / Roald Lingbeek 2010
Gitaren: Alex Tele door NI Guitar Combos
Rhodes: the real thing, ook door NI Guitar Combos
Bas en alles andere Synthgeweld: Novation V-Station
Drums: NI Battery 3 "tight set" en wat percussiezooi
Vocals (to be replaced) door Rode Nt2

tips zijn meer dan welkom, vooral omdat dit een beetje "outside the box" is voor mij, als genre.
 

Attachments

  • Roald_SaladDays.mp3
    3,4 MB · Bekeken: 97
Lekkere track!

Dat bas/arp achtige geluid aan het begint vind ik echt niet passen in de groove van de rest van de track, hij irriteert me al heel snel (op 1:46 komt hij er weer in). Verder vind ik het over het geheel genomen een beetje dof klinken en de baslijn vind ik een beetje overheersend, tikkie zachter misschien?
 
Ik vind hem niet verkeerd, maar de drums zijn wel erg recht. Kan die drummer waar je mee werkt het niet inspelen?
 
hmmz ja, de drums zijn qua ritme ietwat avontuurlijk, en daardoor misschien iets te strak om relaxed te klinken. We hebben op de planning eens de drums live in te spelen (de drummer heeft ook een digidrumset) maar daarvoor hebben we nog wat tijd nodig. Dank voor jullie kommentaar!
 
Hi,

De lijst ziet er misschien wat bot uit op het eerste gezicht, maar als ik het niks zou vinden zou ik ook geen mix tips weten :)

- bas staat veel te hard, ook erg stereo (moet je smaak zijn, ik erger me eraan).
- zang in het refrein moet harder (in coupletten gaat het wel als die bas zachter is)
- gitaar die in het midden gepand staat hard
- el. piano met die dikke phaser zachter
- haal het laag van je gitaren af (die links en rechts zitten)
- intro is erg mono
- drums hebben te weinig hoog (inclusief claps)
- bas moet echt mono(!) (gewoon 2x zeggen, net zo makkelijk)

Wees niet bang om je zang harder te zetten!

Mocht je Logic op de mac gebruiken wil ik hier wel s mee aan de slag gaan, is namelijk op zich wel een lekker nummer! Hier kan je volgens mij een heel leuk nummer van maken!! Lekkere baslijn en toffe gitaar riffs..zang lijkt me ook ok, maar zit zo weggestopt dan mn focus steeds op andere tracks komt.

Probeer die baslijn op een basgitaar in te spelen, lijkt me een heel mooie oplossing, dubbelen met synth kan altijd nog :)


Jelle
 
hi Jelle, dat zijn super tips!! dank! de bas is 2x een VStation, waarbij de 2e alleen een extra laag fundamentje eronder legt, misschien is die sowieso teveel, en die zorgt voor het wollige stereobeeld, denk ik. Misschien mis ik de echte problemen ook, ik heb ADAM A7s, zonder subwoofer, dus het laag dat ik hoor is begrensd.

Jammer genoeg gebruik ik Cubase(essential4) en Windows...want ik herinner me een geweldig klinkende kitty-got-sued track voor het songcontest....dus ik kan je de files niet geven. Maar ik ga m´n best erop doen
 
Leuke compositie! Over de mix is al veel geroepen.. dus daar sluit ik me bij aan, maar ik zou deze track zeker niet aan de kant schuiven!!
 
argh..Jelle met de "gouwe oortjes"...op de een of andere manier heb ik de EQs van de gitaren op bypass laten staan, en is de baslijn naar links gepanned geweest (...vlaag van verstandsverbijstering). Verder heb ik de subbass eronder weggehaald en de overdrive van de bassynth gehaald, beetje meer hoog in de reverb en op de snare....hoop dat het nu beter is:

www.chromelegs.nl/mp3s/Roald_SaladDays.mp3

funkaholic, dank! ik ben niet zo'n zanger (...maar ik "moet"...ik ken nog niet veel zangers en zangeressen hier) dus ik ben blij met je complimentje.
 
stuk beter!!!

al staat de bas nog steeds wel erg hard, refrein zang is nog steeds wat zacht. heeft ook veel lagen, misschien een idee om 1 of 2 stemmen wat harder te zetten dan de rest?

Clap mag wat minder mid hebben, geeft ie ook wat meer ruimte aan je el piano.

je closed hi hat staat ook wat zacht, en klinkt een beetje als een "pedal down" ipv een closed hihat.. maar dat kan de bedoeling zijn :)

gitaren mogen ook harder :)

nog steeds wel een erg lekker deuntje!

edit: en nog bedankt voor je compliment natuurlijk :)

edit2 : troost je over die bas, met mijn bluesky setje had ik dit nooit gehoord, maar mijn koptelefoon rockt zokeihard dat ik die toch bijna nooit meer gebruik..hehe
 
Ey, ik vind dat je vaak erg leuke ideeen hebt, niet helemaal mijn ding maar wel leuke dingen neerzet. Ik vind het persoonlijk, en dat is een terugkerend iets, altijd wat vlak en vol. Vlak qua dynamiek, durf daar wat meer mee te spelen net zoals live zou gebeuren. Een toetsenist of gitarist enz hoeft niet continue door te spelen, de rustpunten zijn net zo belangrijk als accenten en noten. Die is iets wat vaak dor jou arrangementen heen loopt, voor mij ook hier weer. Door daar wat mee te spelen komt ook je 'liedje' wat meer naar boven dan alleen maar groove. Is een smaak dingetje op het vlak van je arrangeren. Just a tip, durf op delete te drukken, durf te muten en inderdaad durf extremer te zijn in je volumes. Zang mag gehoord worden dus harder, misschien iets subtieler in sound. Bas hoeft niet hard als ie z'n funktie maar heeft, drums; tenzij je een te gekke drummer hebt hoeven live drums niet altijd wat toe te voegen. Komt vaak een eigen interpretatie bij en daarme vaak te veel noten/slagen/ghostnotes etc...zolang je je drummer goed kan coachen en hij kan volgen is er niets aan de hand en kan het bijna alleen maar iets liften!
 
Manu, ik snap waar je heen wilt. Het klopt, ik probeerin de opnames een soort "live band sfeer" neer te zetten die er niet is, en vrijwel onmogelijk te bereiken. Ik probeer alles live in te spelen, zonder quantising (ook de drums voor zover het gaat) zodat er flow inkomt, maar gevoelsmatig blijft overdubben overdubben.

Als je de band hoort spelen, zit er natuurlijk een andere vibe in, alhoewel het me ook live (als keyboarder) ook wel een beetje ontbreekt aan het -echt- relaxte "lickjes neerleggen". Ik worstel daar een beetje tussen twee kanten: het moet enerzijds echt geroutineerd en strak, anderzijds ook groovy en relaxed blijven.

dank voor je analyse!

PS....mix nog klein beetje veranderd, daadwerkelijk foute pedal-hihats door normale closed vervangen, en wat details.
 
Maar een live-band, een goede tenminste, zou ook die gestructureerde dynamische sfeer neerzetten...juist in deze stijl. Dat bedoelde ik juist, want dat je die live feel erin wil hebben was me al duidelijk.
Ik ben ook erg voor die benadering, en dat is ook heel goed te bereiken ook al doe je alles zelf met overdubben. Interactie op het podium verloopt ook niet random maar binnen een kader. Wat dat quantisen betreft; wees daar niet bang voor. Een drummer, bassist, gitarist, spelen ook strak alleen met opvatting. Dus wel op de 8ste, 16e, triool of whatever...gerelateerd aan een grid maar dan met subtiele verschillen. Dat kan ook met quantisen alleen niet alles 100% strak maar speel met alle opties die er tegenwoordig zijn met quantizen. Of trek bijna je hele groove recht en speel alleen de snare hits live van begin tot einde.

"geroutineerd en strak" en "groovy en relaxed" horen bij elkaar en zijn geen tegenpolen van elkaar!! Dat is een misvatting die helaas veel muzikanten aanhouden.

Maar nogmaals je maakt leuke dingen.

En als mede toetsenist kan ik wat keys spelen betreft alleen maar zeggen (heel corny): less is more, helemaal in deze stijl. Beter 2 goed getimede akkoorden neerleggen dan een slechte groove, of heftige toevoegingen of syncopische partijen. Wees complementair aan de bas en drums, ga in de groove zitten en laat ruimte voor de zang, melodie, gitarist en weet ik veel. De totale groove wordt sterker door die met z'n allen neer te zetten, en niet de drummer te laten grooven, dan de bassist daarbij te laten grooven en dan zelf ook nog lekker ritmisch grooven...dat is niet de manier.

Maar lekker bezig toch jij!
 
Coole track, maar idd de stem moét harder zijn. Ik denk dat als dit veranderd is, dat heb je zeker een knaller!
 
Back
Top